כמו פארק המסילה בירושלים: רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון מקדמים בימים אלה פרויקט להקמת שביל אופניים על תוואי מסילת הרכבת ההיסטורית לירושלים, שאיננו בשימוש. אורכו: כ-33 והוא מחבר שלוש רשויות מקומיות - מועצה אזורית מטה יהודה, עיריית בית שמש ועיריית ירושלים. בנוסף, לאורכו יוקמו נקודות תצפית ופוד טארק.
5 צפייה בגלריה
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
(צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה)
השביל שיוקם כולל מסלול אופניים אתגרי שיתחבר עם שביל ישראל לאופניים, מסלול למשפחות ומסלול הליכה. לאורך התוואי, יוקמו מספר נקודות תצפית ומתחמי ישיבה ומנוחה. כמו כן, במסגרת התוכנית, תחנות הרכבת ההיסטוריות "בר גיורא" ו"שורק" המצויות לאורך התוואי יהפכו למוקדי תיירות.

5 צפייה בגלריה
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
(צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה)

הפרויקט ישלב היבטים של שיקום וטיפול סביבתי ונופי, בין השאר חסימות מעברים שיקטינו את הפגיעה של בעלי רכבי שטח במקומות שאינם מוסדרים היום.

5 צפייה בגלריה
פוד טראק
פוד טראק
גם פוד טראק יוקם במקום
(צילום: שארטסטוק)

קראו גם:

לטובת השלב הראשון של המהלך, הכולל תכנון לביצוע, הקצתה הקרן לשטחים פתוחים כ-5 מיליון. חשוב לציין כי לטובת הפרויקט התקבלו האישורים הנדרשים מרכבת ישראל. המהלך קיבל גם את ברכת הדרך של מטה יהודה, שהשביל ברובו עובר בשטחה, שביקשה לקדמו ולשלבו כחלק מהקידום האסטרטגי של המועצה, לפיתוח התיירות והנופש.

5 צפייה בגלריה
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
תוואי מסילת הרכבת הישנה.
(צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה)

במינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל התבססו על דוגמאות הקיימות בעולם בהן הוסבו מסילות לשבילים לתשתיות רכיבה וזכו להצלחה גדולה. בישראל, דוגמה לפרויקט כזה הוא פארק המסילה לאורך השכונה נווה צדק, שהוקם לאורך תוואי מסילת הברזל העות'מאנית.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח מסר: "התוכנית מחזירה את השטחים הפתוחים שבלב הרי ירושלים, שעד היום היו בה תוואי הרכבת, לציבור הרחב, באמצעות מסלול טיול מרתק לאורכו של נחל שורק, עם נקודות עצירה לאורכו שישלבו פנאי והיסטוריה. בהמשך למדיניות להתחדשות עירונית בירושלים ובבית שמש, הנגשת שטחים ציבוריים נוספים לפנאי ונופש לרווחת התושבים מקבלת משנה תוקף".

5 צפייה בגלריה
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
כאן ייבנה שביל של 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
תוואי מסילת הרכבת הישנה. 33 ק"מ עבור רוכבי אופניים
(צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה)

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט מסר: "המיזם המשותף עם מינהל התכנון קרם עור וגידים במטרה להחזיר עטרה ליושנה מסלול הרכבת ההיסטורית לירושלים כחלק מהפסיפס הייחודי הממזג נופי הרי ירושלים וההיסטוריה של האזור. בד בבד למוקד התיירותי ותרבות הפנאי של הפרויקט שיספק הנאה לטיולי משפחות ואוהבי ספורט אתגרי, מתוכננת עבודת שיקום וטיפוח סביבתי לאורך השביל. זאת על מנת שנוכל כולנו ליהנות ממנו ובו בעת לשמר את הטבע מסביב ולהגן עליו".