זיוה נוקראי דוידי מודה בכנות שלא כולם קיבלו בטבעיות את המינוי שלה לתפקיד מנהלת האגף לשיפור פני העיר (שפ"ע) בעיריית ירושלים. "הרימו גבה, לא אגיד שלא - אישה שמגיעה ממטה, איך היא יכולה לעשות תפקיד שטח? אבל כשאת באה בטוחה בעצמך, מציגה הצלחות בטווח קצר ויוזמת תוכניות לטווח ארוך, לאט לאט מעכלים". מאז חלפו שנתיים. "זה מאתגר אבל אפשר להיות מנהלת אגף שפ"ע על עקבים. 3,000 שנה לא היתה אישה בעיריית ירושלים באגף שפ"ע, ואני הראשונה.
2 צפייה בגלריה
נוקראי דוידי
נוקראי דוידי
נוקראי דוידי
(צילום: ארנון בוסאני)
"זה זכה לתמיכה מראש העירייה משה ליאון וממנכ"ל העירייה, ויש לי תמיכה רחבה לאורך כל הדרך ממי שצריך. מבחינת ראש העירייה, המרחב הציבורי מאוד חשוב לו, הוא בקשר ישיר איתי לכל פנייה שמגיעה אליו. הוא נותן עדיפות גבוהה למרחב הציבורי, התמיכה משודרת לשטח ורואים את זה".

לנהל במינהל גברי


היא בת 56, גרושה ואם לשלושה. בכיכר ספרא היא עובדת כבר שלושה עשורים ומילאה תפקידים רבים, בהם מנהלת אשכול משאבי אנוש וכספים, ממונה על איכות ובקרה תקציבית באגף המיחשוב, ממונה על ארגון תכנון ותקינה באגף משאבי אנוש, סגנית ממונה על אגף תקציבים, והיא גם מרצה על מיקרו כלכלה באוניברסיטה הפתוחה.

קראו גם:

במסגרת תפקידה הנוכחי אחראית נוקראי דוידי בין היתר על תחזוקת מעגלי תנועה, כיכרות, עצים, פיתוח גנים ציבוריים, עמודי תאורה וגם כל מה שקשור לתחזוקת כבישים, מקרצוף וריבוד ועד לטיפול בבורות ואבני שפה. מאות העובדים שעליהם היא ממונה מטפלים גם בתחזוקת מדרכות, ספסלים, שילוט, ובעצם כמעט בכל מה שנמצא במרחב הציבורי.
"זה אגף שיש בו 350 עובדים, מתוכם 320 גברים ו־30 נשים. כלומר צריך לנהל גברים שמתנהלים בסביבה של מינהל גברי. צברתי בארגז הכלים ניסיון, וגם העובדה שאני מכירה את הארגון זה משהו שמייצר לי כלים בארגז הכלים. אם אתה יודע לנהל אנשים ומשימות, אתה יודע לנהל - זה לא משנה אם אני אישה או גבר.
"זה לא עניין של מגדר, זה עניין של אופי ניהולי, מקצועיות ויכולת קבלת החלטות. ברגע שאת נכנסת לחדר ומוכיחה שאת מקצועית ויש לך את הכלים המקצועיים לקבל החלטות ולנהל עובדים – אין למגדר משמעות".

לייצר יותר עצים


השנה האחרונה היתה מתאגרת עבור עובדי האגף, מאחר שהיה צריך לחזור לשתול ולנטוע צמחייה אחרי שנת שמיטה שבה היו מגבלות על הפעילות. "הבנו שאנחנו צריכים לעשות עיר פורחת ויפה. ירושלים מחולקת לשבעה מרחבים, וישבתי עם מנהלי מרחב גיאוגרפיים כדי לתכנן איך תיראה כל מפרדה (מפרדה היא האזור שבין נתיבים המשמשים לנסיעה בכיוונים נגדיים; מש"מ).
"החלטתי לקחת דוגמה מהגנים הבהאיים, העובדים יצאו לסיור ועשינו תחרות בין שבעת המרחבים - מי הכי יפה בעיר. פנינו לתושבים, הם הצביעו, ראש העירייה והמנכ"ל הצביעו. מי שזכה במקום הראשון קיבל ארוחה עם העובדים שלו. זה ניהול".

2 צפייה בגלריה
"ניסינו לייצר מעגלי תנועה הכי יפים"
"ניסינו לייצר מעגלי תנועה הכי יפים"
"ניסינו לייצר מעגלי תנועה הכי יפים"
(צילום: ארנון בוסאני)

שני פרויקטים שבהם היא גאה במיוחד הם מעגלי תנועה וסימון כבישים. "ניסינו לראות איך לייצר מעגלי תנועה הכי יפים שיש, מבחינת גובה הדשא, תאורה, פרחים, עצים וכדומה. הצגתי ארבעה אבות טיפוס, ויצרנו תשתית של תוכנית רב־שנתית להגיע לכל מעגלי התנועה, שכולם בעיר 'ידברו באותה שפה'.
"לגבי פרויקט סימון כבישים, עשיתי מחקר, ומצאתי 17 גורמים שמשפיעים על הצבע, כמו למשל כמות המשאיות שעוברות בכביש ועוד, ואני מתאימה עבודה לצרכים ומנהלת לפי נתונים".
מה היעד הבא? "יש לי עוד הרבה יעדים - לייצר ממשק בין הקהילה למרחב הציבורי, כמו למשל איך אני מגיעה למינהלים הקהילתיים ולאוכלוסייה ויחד איתם מדרבנת אותם והופכת אותם לשותפים לשמירה על המרחב ציבורי. נושא נוסף הוא תחום ההצללה והאקלים - איך לייצר מצב שיש לנו יותר עצים במרחב הציבורי. זו אחת השאיפות שלי, וזו החלטה אסטרטגית".

"ציון בדו"ח המבקר"


נוקראי דוידי משוכנעת שירושלים היא "העיר המטופחת והנקייה ביותר בארץ ואחת מערי הבירה היפות בעולם", כדבריה. "אני חושבת שהבשורה הגדולה ביותר לתושבים היא שבשנים האחרונות, בהובלת ראש העירייה, מושקעים תקציבים אדירים בניקיון ובטיפוח של המרחב הציבורי - עשרות גנים ברחבי העיר ששודרגו ועשרות נוספים שישודרגו בהמשך, ובסך הכל למעלה ממאה גנים ופארקים ששודרגו מהיסוד בשנים האחרונות. לצד למעלה מ־120 רחובות ששדרגנו בשנים האחרונות מקצה לקצה, בסטנדרט הגבוה ביותר. השדרוג כולל החלפת תשתיות, ריצוף, תאורת רחוב וכמובן ריהוט רחוב שחידשנו, נטיעת אלפי עצים חדשים ועשרות אלפי שתילים ופרחים.
"אז זה אומנם לא פרויקט אחד אלא מהפכה שלמה שהעיר עוברת, מהפכה שרואים בכל מקום בעיר, במזרח, במערב ובמע"ר החרדי. כל אלה לצד הרפורמה בניקיון, שגם אותה שם ראש העירייה למטרה מתחילת הקדנציה שלו. הדבר זכה להערכה וציון בדו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה, שבו נקבע שעיר הבירה היא העיר הנקייה ביותר בארץ מבין הערים הגדולות. המהפכה הזו משנה את סביבת המגורים של התושב ואת המרחב הציבורי, מקדמת את איכות החיים בעיר והופכת אותה למוקד משיכה גדול לתושבים ולמבקרים. גם בשנה הקרובה נמשיך לפתח את הריאות הירוקות, את הפארקים ואת הרחובות".

שפ"ע של מספרים בירושלים


48,000 - עמודי תאורה
17,000 - דגלים נתלים לקראת יום י-ם
940 - גני משחק פעילים בעיר
40 - גנים נמצאים בתכנון
580,000 -צמחים עונתיים יינטעו בקרוב

המאבק בהשחתת תמונות נשים


כחלק מעבודתה השוטפת נוקראי דוידי צריכה לטפל גם באזורים שבהם מתגוררים חרדים קיצונים.
איך את מתקבלת שם? "בכל מקום שאני מגיעה אליו, גם לשכונות חרדיות במסגרת שיתופי ציבור, אני מתקבלת בסבר פנים יפות. התושבים מבינים שאנחנו הכתובת שלהם, הן לבקשות והן לפניות, ועל כן השיח הוא פורה, משתף פעולה ומקבל".
כאחראית על המרחב הציבורי, איך ההרגשה כשפוגעים בתמונות של נשים? "מדובר בתופעה מכוערת מאין כמותה. עיריית ירושלים רואה בחומרה כל תופעה של אלימות והשחתת המרחב הציבורי. בכל מקרה כזה אנחנו משתפים פעולה עם רשויות האכיפה, וככל שאנחנו מוצאים תיעוד חזותי של מבצעי העבירה, אנחנו מעבירים אותו למשטרה ופועלים נגדם בכל האמצעים האכיפתיים שלרשותנו".