מינהל החינוך בעיריית ירושלים מקדם בימים אלה תוכנית חינוכית שנועדה להתמודד עם עלייה בחודשים האחרונים מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", בשכיחות מקרים של הטרדות מיניות ואף תקיפות פיזיות.
3 צפייה בגלריה
עליה במקרים
עליה במקרים
עליה במקרים
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

לדברי גורמים במנח"י לאחרונה החלו להגיע יותר ויותר דיווחים על מקרים קשים שמתרחשים בקרב תלמידים ותלמידות. בין היתר מדובר על הפצת תמונות אינטימיות, זיוף תמונות עירום באמצעות אפליקציות בינה מלאכותית והפצתן, נקמה בעקבות מערכת יחסים שהסתיימה או מריבות בין חברים, יחסים בינאישיים אלימים שבהם מתנהלת שליטה ועוד. יודגש כי רובם המוחלט של המקרים שהגיעו לידיעת מנח"י וטיפולה התרחשו מחוץ לשעות הלימודים ואולם השכיחות והחומרה שלהם העלו צורך של מערכת החינוך העירונית להתערב ולגבש דרכי טיפול.
"בעקבות תובנות שעולות מהמפגש בין מערכת החינוך לזירה הוירטואלית, אנו פועלים יחד עם כל גורמי המקצוע, על מנת לתת מענה גורף", אמר השבוע ל"ידיעות ירושלים" ראש מנח"י יואב (זימי) זימרן. "מדובר בריבוי רבדים של אלימות והטרדה, ובכוחנו לפתח כלים שיעניקו לתלמידות ולתלמידים את היכולת להתגונן מפניהם".

מטרידים עם בינה מלאכותית

"אנחנו בפירוש מזהים עלייה במספר המקרים והחומרה שלהם", אמר גורם במנח"י. "מאז שפרצה המלחמה יש תחושה של חזרה לימי הקורונה וההשפעה של מה שאירע על בני הנוער. בנוסף, חלק מהם נחשף לסרטונים קשים מאוד שצילמו מחבלי חמאס והסתובבו ברשת במשך ימים עד שהחלה פעילות להסיר אותם".
לדברי הגורם, אחד מסוגי ההטרדה החדשים נובע מההתפתחות הטכנולוגית והכלים הזמינים כיום של בינה מלאכותית, "יש כל מיני אפליקציות ש'מפשיטות' אנשים והתמונות הערוכות הללו משמשות כדי להטריד, כדי לפגוע וככלי בסכסוכים". עם זאת, ל"ידיעות ירושלים" נודע כי לא מדובר רק בהטרדות אלא ממש בכמה מקרים שהגיעו עד כדי תקיפה מינית בשלושה בתי ספר יוקרתיים בעיר לפחות.

3 צפייה בגלריה
עליה בהטרדות
עליה בהטרדות
עליה בהטרדות
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

"זה לא סוד שאחד הבילויים המועדפים על נוער היום זה פשוט לשבת באחד הבתים בשעות הערב, עם אלכוהול", מספרת אם לתלמידה. "אני אישית הייתי עדה לשיחות בין החברים של הבת שלי והתפיסה שאם שותים אלכוהול זה גורם לבנות לזרום. היו מקרים של בנות שפתאום מצאו את עצמן ללא חלק מהבגדים".

חינוך ליחסים בריאים מכיתה ז'

כמענה למצב בימים אלו שוקדים במינהל החינוך על תוכנית חינוכית בנושא הטרדות מיניות ויחסים שאינם בריאים. "זה ייכנס לכל בתי הספר", אמר השבוע גורם חינוכי, "הקטליזטור לכך הוא שמערכת החינוך מפגרת אחרי המציאות והעירייה רוצה להקדים אותה. גם המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת הוציא לאחרונה הודעה על כך שפגיעה מינית בילדים ונוער באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית ותוכנות עריכת תמונות היא דבר שכבר נמצא כאן".
הכוונה היא לשלב את התוכנית החל מכיתות ז' עד י"ב, כאשר המטרה היא שצוותי בית הספר – יועצות, עו"סים ומחנכי הכיתות, יעבירו את התכנים בתוך מוסדות החינוך.
"כשיש מקרים נקודתיים שמתגלים במוסדות החינוך, הם מטופלים על ידי הצוותים החינוכיים והטיפוליים, אותם אנו מכינים ומכשירים באופן שוטף", מבהיר ראש מנח"י זמרן. "העירייה מפעילה סדרה ארוכה של פעילויות בנושא מיניות בריאה, התמודדות נכונה מול הטרדות מיניות, מניעת שימוש בסמים ועוד. כל זה במטרה לתת כלים בריאים יותר לילדות ולילדים לחיזוק החוסן שלהם.

3 צפייה בגלריה
יואב זימרן
יואב זימרן
יואב זימרן
(צילום: יואב דודקביץ')

"לצד העבודה המדהימה של השירות הפסיכולוגי בבתי הספר, נכנסו לבתי הספר התיכוניים עוד 27 עובדים סוציאליים, במטרה לתגבר את הצוות החינוכי בתחומי הטיפול והליווי הרגשי, וזאת כחלק מהמענה הרחב שנדרש מאיתנו בתחומים רבים בשל הנסיבות המלוות את מדינת ישראל בתקופה האחרונה. בנוסף, הקים המינהל מרכז טיפולי ייעוצי בשם "הד ספייס", שנותן לבני הנוער הירושלמיים שפונים אליו אפשרות לקבל טיפול של עד 15 מפגשים ללא צורך בהפניה או בתשלום".


זמרן שב והדגיש כי חלק גדול מהאירועים בין בני נוער מתרחשים במסגרות לא פורמליות או בזמנם החופשי, "עם זאת ברור שזה גולש לשעות הבוקר והידיעה כי בית הספר הוא המקום המותאם ביותר למתן מענה בעת הצורך, מהווה את הסיבה המרכזית לפיתוח סל שירותים כל כך נרחב".