קשה למצוא בעל רכב שחידש בשנה האחרונה את פוליסת הביטוח המקיף ולא נדהם מהקפיצה החדה במחירים, בעיקר בגלל מכת גניבות הרכב. בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדה לביטחון לאומי נחשף שחלק גדול מהרכבים הגנובים עוברים למשחטות רכב במזרח ירושלים שגלויות ומוכרות לכוחות האכיפה. למרות זאת הן לא מצליחות למגר את התופעה.
4 צפייה בגלריה
גניבת רכב
גניבת רכב
גניבת רכב
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
4 צפייה בגלריה
משחטת רכב סמוך לירושלים
משחטת רכב סמוך לירושלים
משחטת רכב סמוך לירושלים
(צילום: שי חזן)

"לפני חודש וחצי בערך הרכב של אח שלי, שהוא נכה צה"ל, היה אצלי", מספרת תושבת פסגת זאב מזרח. "החניתי את הרכב בשעה 19:00 צמוד לבית שלי ברחוב חיים גבריהו, ולהפתעתי אחרי 15 דקות מתקשרים אלי מאיתורן ואומרים לי 'יש לך רכב מסוג יונדאי? צאי ותראי שהוא לא נמצא'. הם כבר ראו את הרכב עובר את המחסום ונוסע לכיוון רמאללה". למרות הידיעה שהסיכוי לקבל בחזרה את הרכב שואף לאפס, ניגשה התושבת להגיש תלונה במשטרה. "במשטרה לא התרגשו ואמרו שיש מכת גניבות בעיר. הציעו לי לחכות כי לפעמים יש שיתוף פעולה מצד הפלסטינים והם מצליחים להביא את הרכב אם הוא לא פורק כבר במשחטה. מתברר אגב שלמרות כל המיגון שחברות הביטוח דורשות, הגנבים פותחים בקלי קלות את האוטו ועושים 'הנעה אגרסיבית', בעזרת חיבור של כבלים, ונוסעים".
גניבת רכבים בישראל

את הכסף עבור הרכב הגנוב תשלם חברת הביטוח, וכפי שנראה בהמשך כולנו, בעת שנבקש לחדש את הפוליסה. אבל לדבריה, מה שהכי כואב לה הוא שאחיה ייאלץ להתנהל ללא רכב זמן רב, "בגלל שהוא נכה צה"ל הוא יישאר ללא רכב עד שיתאימו לו אחד למצבו".

גניבת רכבים בישראל

נראה שעיקר גניבות הרכב בירושלים, שממוקמת שנייה בארץ בהיקף, מתרחשות בשכונות קו התפר. "ביום שני שעבר בשעה 20:00 אשתי החנתה את הרכב שלנו מסוג טויטה קורולה ברחוב האזוב בשכונה למחרת בשעה 15:00 היא יצאה מהבית ולא היה רכב", מספר תושב גילה. "הגשנו תלונה ובמשטרה ידעו לומר לנו שבשעה 23:12 דקות הרכב עבר מחסום ועזב את תחומי ישראל.
"זה פשוט מטורף, אין להם פחד ואין להם שום רתיעה", הוא מוסיף בכעס. "אני מבין שיש למשטרה הרבה כאבי ראש אבל התחושה היא שלא מתנהלת שום מלחמה מול גניבת הרכבים סוכן הביטוח אמר לי שאחרי גניבה ראשונה הפרמייה לא עולה למזלנו, כי אתה קונה רכב חדש וכביכול לא באים איתך חשבון כאילו תבעת את הביטוח. אבל אתה נפגע כלכלית כי האוטו היה שמור, ואתה מפסיד את הביטוח המקיף ששילמת".
"לפני כחודש רכשנו רכב מסוג קאיה נירו", מספרת תושבת פסגת זאב מזרח. "הרכב אצלנו רק שלושה שבועות, אני יוצאת מהבית בשעה 7:30 בבוקר לרחוב גבירצמן משה, שבו החנינו את הרכב, ולא היה רכב. לקח לי כמה דקות להבין שאין אוטו. הלכתי לחפש את בעלי שהיה בתפילה, והלכנו לתחנה בנווה יעקב. מה שמרגיז הוא שכולם מהנהנים ואומרים שאין מה לעשות כי אם הרכב נגנב בלילה הוא כבר בטוח פורק. הסבירו לנו שבגלל המצב, הם מובטלים ומרוויחים הרבה כסף מהחלקים של הרכבים ההיברידים והחשמליים. במשטרה גם אמרו שהם מעריכים שהגניבות רק יעלו. "נתנו לי רכב חלופי אבל אני פוחדת לקנות רכב חדש, כי מה הטעם", היא מוסיפה. "יש תחושה של חוסר אונים. מה זאת אומרת אין מה לעשות? שימו מחסומים ביציאות מהעיר, תבדקו רשיונות".


"לפי בדיקה שלנו עיקר הבעיה היא בשכונות הסמוכות לקו התפר", אומר מנהל קבוצת הביטחון תצפיות בפסגת זאב, דורון אליאסיין. "יש אנשים שאפילו ארבע פעמים גנבו להם. כל שכונה שנמצאת סמוך לערים פלסטיניות יש מכת גניבות עצומה. 10 דקות אחרי שהרכב נגנב הוא כבר בצד הפלסטיני. לדבר הזה צריך לעשות סוף. ביקשנו מהמשטרה מחסומים לכיוון חיזמה, אבל הנושא תקוע בגללל בירוקרטיה".

האזרחים משלמים פעמיים


כאמור, לאחרונה נערך בוועדה לביטחון לאומי בכנסת דיון שעסק בתופעת גניבות הרכב. יו"ר הוועדה ח"כ צביקה פוגל, טען שאחד הנושאים המעיקים על הציבור בחיי השגרה הוא הביטחון האישי, שגניבות הרכבים הם חלק ממנו. "זו פגיעה מאוד אישית והסיבות הן מגוונות: התייקרות החלפים לרכבים, השפעת תקופת הקורונה על מצאי כלי הרכב, הקלות בפריצה לרכב והעובדה שהענישה קלה אם בכלל קיימת. יש לכך השלכות כמו התייקרות הביטוח. גניבות הרכבים אינה גזירה משמיים".

4 צפייה בגלריה
תיעוד הגניבה
תיעוד הגניבה
גניבת רכב בירושלים
(צילום: מצלמות האבטחה)

לדברי ח"כ מירב בן ארי, בשנה האחרונה נרשמה עלייה במספר הגניבות "בשנה החולפת מדובר על קרוב ל-20,000 מקרים", אמרה בן ארי, "ובסוף האזרחים משלמים על כך כי כאשר גונבים להם את הרכב יש עלייה ב-2% במחיר הפוליסה".
סנ"צ מאיה גולדשלג, רמ"ד מחקר במשטרה, אמרה בדיון כי מאז 7 באוקטובר יש ירידה משמעותית של מספר התיקים בגין גניבות רכב בגלל הסגר על השטחים וכי יש פיקוח רב יותר על המעברים. לדבריה, בשנת 2023 השיעורים נשארו דומים, כאשר מתוך 18 אלף תיקים הוגשו 1,760 כתבי אישום בשנת 2022. ומתוך 22 אלף תיקים בשנת 2023 הוגשו 2,100 כתבי אישום. "אלה אחוזים מאוד יפים ביחס לעבירות אחרות".
4 צפייה בגלריה
מעצר גנב רכב בכביש בגין
מעצר גנב רכב בכביש בגין
מעצר גנב רכב בכביש בגין
(צילום: דוברות המשטרה)

רפ"ק אסף וישניה, מיחידת אתגר במשטרה, הוסיף, כי ככל שהרכב יותר חדיש קל יותר לגנוב אותו. "מדובר בפריצת סייבר שאורכת עד שתי דקות. זו פשיעה כלכלית של 100 אחוזים הגשות תלונה. לכן יחסית לפשיעה אחרת הנתונים גבוהים במעצר חשודים והגשת כתבי אישום, אבל מבחינת רף הענישה - היא נמוכה. גנב רכב ללא עבר פלילי, על רכב אחד, לכל היותר יישב עשרה חודשים בכלא".
לשאלת יו"ר הוועדה מה הפתרונות המוצעים, השיבו נציגי המשטרה כי יש צורך בהסדרת שוק החלפים וסימונם, סגירת מעברים, בידוק קפדני גם בחזרה לשטחי יו"ש ואכיפה כלכלית. "צריך לשלב גופים נוספים במאבק הזה".

"הפסד של 1.5 מיליארד שקל"

מנתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת עולה כי תשלומי תביעות ביטוח מקיף בשנת 2022 היו 7.9 מיליארד שקל, גידול של 27% לעומת 2021, מתוכם הסתכמו תשלומי תביעות בגין גניבות בכ-1.7 מיליארד שקל.
"בשנת 2022 חברות הביטוח הפסידו 1.5 מיליארד שקל בתחום רכב – רכוש", מסביר בועז סטמבלר, סמנכ"ל רגולציה, איגוד חברות הביטוח, "כאיגוד חברות הביטוח מיפינו את הכשלים, ובהם ניקיון המשחטות הנמצאות במזרח ירושלים, ביו"ש, ובמשולש. בקשה מאיגוד היצרנים לשים חסמים כבר בייצור, שיתוף פעולה ואכיפה של המשטרה, ומתן סמכויות לחברות האיתור". לדברי שמואל זקן מרשות שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, פרמיית הביטוח נגזרת ממחירי הרכב וגם מחירי החלפים והתיקון נעשה על פי מחירון החלפים שהוא משמעותית גבוה יותר, ולא על פי הוראות היבואן.
ממשטרת ישראל נמסר: "יחידת אתגר בלהב 433 פועלת כל העת למיגור תופעת הפשיעה של גניבות כלי רכב מישראל לשטחי הרש״פ, יחד עם מחוזות המשטרה בכל חלקי הארץ. בכלל זה מקיימת היחידה פעילות מבצעית וחקירתית נגד כנופיות רכב, נגד מפעילי משחטות כלי רכב בשטחי הרש"פ, לרבות בשטחי A וכן באכיפה נגד הסוחרים בחלקי רכב גנובים. כחלק מהפתרונות להתמודד עם התופעה, מועבר מידע לציבור ומוצע להתקין אמצעי הגנה נוספים על כלי הרכב, כגון מנעולי הגה, כספת למחשב הרכב, מכשירי איתור וכיוצא באלה”.