הורים לילדים בגן הילדים של ימק״א הבינלאומית ירושלים, מוסד מוכר ומפורסם במערב העיר שאחד מהתורמים הגדולים שלו הוא הנדבן היהודי סילבן אדאמס, מעידים כי ילדיהם חזרו לאחרונה הביתה עם סוג של ״מזכרת״ שקיבלו מהגננות — תוף מעוטר עם איור של דמות רעולת פנים בליווי דגל פלסטין ועליו הכיתוב ״הצילו את פלסטין״ באנגלית.
3 צפייה בגלריה
האיור מצד ימין
האיור מצד ימין
האיור מצד ימין
(צילום: שימוש לפי סעיף 27 א)
3 צפייה בגלריה
האיור מצד ימין
האיור מצד ימין
התוף שעורר סערה
(צילום: שימוש לפי סעיף 27א)

גן הילדים של ימק״א הוא גן ילדים מעורב הפועל בבירה למעלה מ-40 שנה, בו לומדים כ-70 ילדים יהודים, ערבים ונוצרים. תוכנית הלימודים של הגן משלבת את מסורות שלוש הדתות, כך שכל החגים המרכזיים של הדתות נחגגים בו. כך למשל, בימים אלה מציינים בגן את חודש רמדאן יחד עם פורים שיצויין בעוד ימים אחדים.
לאחרונה, במסגרת הפעילות החינוכית, הגננות חילקו לילדים מתנה —  תופים שמסמלים את ה״מוסחראתי״, הכינוי לאדם שמעיר את תושבי השכונה עם תוף לפני הצום. אלא שלא כל ההורים היו מרוצים. חלקם העידו כי על התוף שילדיהם קיבלו הופיעה דמות רעולת פנים, עם דגל פלסטין והכיתוב "Save Palestine", והתלוננו על כך להנהלת המוסד.

3 צפייה בגלריה
ימקא הבינלאומית ירושלים
ימקא הבינלאומית ירושלים
ימקא הבינלאומית ירושלים
(צילום: יואב דודקביץ)

מנכ״ל ימק״א הבינלאומית ירושלים פאדי סוידאן מסר בתגובה: ״כחלק מהפעילויות החינוכיות והתרבותיות שאנו מקדמים, חילקנו לילדים תופים שמסמלים את המוסחראתי - אדם שמעיר את תושבי השכונה עם תוף לפני הצום. התופים נבדקו מראש ולא נמצא בהם דבר חריג. לצערנו, לאחר שההורים לקחו את ילדיהם, פנתה אלינו משפחה שהבחינה כי התוף שקיבל ילדם מכיל דגלי פלסטין ודמויות עם כיסוי פנים״.
״אנו רוצים להבהיר כי זו הייתה תקלה לא מתוכננת ואנו מתנצלים בפני כל מי שנפגע מכך. הנהלת הימקא והגן מתחייבים לפעול במרץ כדי לוודא שאירועים מסוג זה לא יחזרו בעתיד. בשיחה עם הגננת שרכשה את התופים, היא הבהירה שלא ראתה את האיורים הנדונים ולא התכוונה לפגוע ברגשות ילד או משפחה כלשהם. אנו מודים לכם על הבנתכם ותמיכתכם ונשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה או דאגה".
הורים נוספים ביקשו להגיב: "חשוב לנו כהורי הילדים בגן ימק״א, כולל ההורים לילד שקיבל את התוף הנ״ל, להביע תמיכתנו בימק״א. אנו מאמינים שהמקרה נעשה בתום לב וטופל על ידי ההנהלה באופן מידי ורציני. ימק"א הוא מקום של דו קיום אמיתי שבו הפוליטיקה מעולם לא חצתה את פתח הדלת. ילדים מכל הרקעים, דתות ומגזרים משחקים יחד, לומדים לקבל את השונה, נותנים תקווה קטנה לאיזושהי מציאות של דו קיום. בתוך המציאות המורכבת בה אנו חיים, ימק״א הוא אי של שפיות ופשטות".

לאחרונה עוררה ימק״א סערה נוספת, לאחר שסירבה להכניס למרכז הספורט שלה חיילים המנויים במקום שהגיעו עם נשקם מהמילואים. בתוך כך, מנויים נוספים במקום, חבריו של סמ״ר דביר ברזני ז״ל שנפל בעזה ושחה במקום במשך 6 שנים, העידו כי כאשר ביקשו להציב תמונה שלו עם נרות נשמה בלובי של מרכז הספורט, ניתקלו בסירוב ממנהל המרכז ובסופו של דבר נאלצו להציב את התמונה במשרד של אגודת השחיה, בקומה התחתונה, רחוק מעיני ציבור באי המרכז.
גן הילדים, של ימק״א מכונה "גן השלום". הגן, אשר נחנך בשנת 1933, היה הגן הדו-לשוני הראשון בארץ – ואף היה מועמד בשעתו לפרס נובל לשלום. לדברי המוסד, ״הגן הוא נדבך חשוב במסגרות החינוך של ימקא, אשר ממשיכות את פעילותן גם במסגרות א-פורמליות בקרב ילדים ונוער ובקרב תושבים וקהילות ברחבי העיר כולה״.