למרות שהאופניים החשמליים נכנסו לחיי המציאות הישראלית כבר כמעט לפני עשור, נראה שירושלים נשארה מאחורה בזמן בכל מה שקשור להסדרת התחום שהפך לג׳ונגל של ממש. רוכבי אופניים חשמליים דוהרים על המדרכות בכל רחבי העיר, אליהם מצטרפים גם רוכבי קורקינטים חשמליים ואפילו רוכבי אופנועים.
2 צפייה בגלריה
אופניים חשמליים על מדרכה
אופניים חשמליים על מדרכה
אופניים חשמליים על מדרכה
(צילום: דנה קופל)

בעוד שבתל אביב מתבצעת אכיפה נוקשה בנושא, עד כדי כך שפקחי העירייה הפכו לאימתם של הרוכבים שמסכנים את הולכי הרגל, בירושלים הם ממשיכים לדהור על המדרכות ללא הפרעה. אז למה רכב שחונה באדום לבן מקבל דוח ורוכב אופנים שטס במהירות של 40 קמ״ש על המדרכה ממשיך ללא הפרעה?
בעיריית ירושלים מסרו במענה לפניית mynet כי "טרם ניתנה הסמכה למפקחי העירייה לצורך אכיפת עבירות עם אופניים חשמליים. העירייה תחל בתהליך ההסמכה במהלך השנה הקרובה".
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הכאוס וחוסר הסדר מובילים גם לנפגעים רבים. שילוב של שיפור תשתיות ויצירת אווירה הרתעתית תמנע עבירות תנועה, תשיב את תחושת הבטחון לתושבים ותמנע נפגעים בתאונות דרכים".
בינתיים, עמותת אור ירוק מפרסמת נתונים אודות היפגעות בני אדם בתאונות עם אופניים חשמליים בשנת 2023, מהם עולה כי ירושלים במקום השלישי בארץ עם 76 נפגעים בתאונות אופניים חשמליים. 300 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים במעורבות אופניים חשמליים בתל אביב-יפו בשנת 2023 – אחד מכל חמישה נפגעים בתאונות אופניים חשמליים (20%), כך עולה מנתוני משטרת ישראל שמפרסמת עמותת אור ירוק. בסך הכל בכל הארץ נפגעו 1,513 בני אדם בתאונות דרכים מסוג זה.

2 צפייה בגלריה
אופניים חשמליים על מדרכה
אופניים חשמליים על מדרכה
אופניים חשמליים על מדרכה
(צילום: דנה קופל)

שנת 2023 היתה שנת שיא במותם של רוכבי אופניים חשמליים, 28 בני אדם נהרגו בתאונות עם אופניים חשמליים בשנה זו, הנתון הגבוה ביותר מאז כניסתם של האופניים החשמליים לישראל (כל ההרוגים רוכבים). בהשוואה לשנת 2022 נרשם זינוק חד של פי שנים ויותר במספר ההרוגים בתאונות אופניים חשמליים בשנת 2023.


מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, אמר: "שנת 2023 הייתה שנת שיא במותם של רוכבי האופניים החשמליים בתאונות דרכים. הכאוס וחוסר הסדר מובילים גם לנפגעים רבים ולכן חייבים להחזיר את הסדר למדרכות ולכבישים כדי לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה. בערים רבות אין מסלולי רכיבה מופרדים לבטיחות הרוכבים והאכיפה מועטה ולא אפקטיבית. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לעודד ראשי וראשות ערים לסלול שבילי רכיבה שיפרידו את הרוכבים מכלי הרכב ומהולכי הרגל ובמקביל יש להגביר את האכיפה המשטרתית והעירונית. בנוסף, חייבים לקיים הסברה לציבור אודות החוק החדש המחייב לוחיות זיהוי בכלים חשמליים. שילוב של שיפור תשתיות, הסברה ויצירת אווירה הרתעתית ימנעו עבירות תנועה, ישיבו את תחושת הבטחון לתושבים ויובילו להפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים״.