רבבות המבקרים בכותל המערבי במהלך פסח הופתעו לגלות מוצר חדש המוצע למכירה - מתקן למכירת חולצות שנועדו להיקרע כדי לקיים מנהג עתיק.
2 צפייה בגלריה
מכונת החולצות לקריעה בכותל המערבי
מכונת החולצות לקריעה בכותל המערבי
מכונת החולצות לקריעה בכותל המערבי
(צילום: יוסף פיינהנדלר )

אולי יעניין אתכם:

האם צריך לקרוע חולצה בכותל? יש מחלוקת


מתברר כי במסכת מועד קטן שבתלמוד הבבלי נאמר כי מי שרואה את המקום בו חרב בית המקדש בירושלים, חייב לקרוע את בגדיו תוך אמירת פסוקי אבלות מתאימים. על ראיית מקום המקדש נאמר שיש לקרוע את הבגד בצד שמאל, מעל הלב, באופן הדומה לקריעת הבגד לאחר מותר אחד ההורים. ראוי לציין, כי בגד שנקרע לאות אבל על מות הורים, אין לתקן בהמשך אלא יש להשליך את הבגד לאשפה.
המנהג מבטא לא רק אבל על העבר, אלא גם כיסופים לגאולה ולבניין המקדש מחדש. הקריעה היא אקט של הזדהות עם אבל הלאום והשתתפות פעילה בצער על החורבן.
אף על פי שהמנהג נשמר לאורך הדורות, בימינו קיימים דיונים הלכתיים שונים בנוגע ליישומו. אחד הדיונים המרכזיים נוגע לשאלה האם הריבונות הישראלית על ירושלים וחלקים מהר הבית מבטלת או משנה את חיוב הקריעה. יש פוסקים הסבורים שהריבונות היהודית מפחיתה את גדר "חורבן" ולכן אין חובה לקרוע, בעוד אחרים טוענים שהחורבן המהותי - היעדר בית המקדש - עדיין קיים ומחייב את הקריעה.

2 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
הכותל המערבי
(צילום: shutterstock)

המטרה: לא להשחית את הבגדים שלכם


למרות המורכבויות ההלכתיות ישנם בציבור הדתי והחרדי, מי שמקפידים על מנהג הקריעה בעת ביקורם בכותל המערבי או בנקודות תצפית על הר הבית. הבעיה היא שהמבקרים לא רוצים להשחית את הבגדים שאיתם הם מגיעים לכותל.
לכן בישיבת "פורת יוסף" השוכנת מול הכותל, הוחלט להציב מכונה המוכרת חולצות פשוטות שאותן ניתן לקרוע. כי מי שקונים, מקבלים גם את נוסח התפילה הקצר. ליד המכונה הוצב פח אליו משליכים את החולצה בתום השימוש הקצרצר, כדי לשמור על קדושת וניקיון המקום.
יוסף פיינהנדלר שהיה הראשון לזהות את היוזמה המקורית, ציין כי למרות שרבים מהמבקרים התעניינו במכונה לממכר החולצות, הוא לא ראה איש שקונה בפועל.