בלב ירושלים, בבית פרטי, שוכנת לה הספרייה הגדולה בארץ שכולה מוקדשת לכותרים להט"בים דוברי עברית. בין מאות הספרים ניתן למצוא ספר להלכות טראנסג'נדרים עם הסכמה של לא אחר מאשר הרב עובדיה יוסף ז"ל.
3 צפייה בגלריה
לצאת מארון הספרים. שוורץ
לצאת מארון הספרים. שוורץ
לצאת מארון הספרים. שוורץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מאחורי היוזמה עומד נדב שוורץ (40), פעיל בקהילת הלהט"ב בירושלים שמפעיל את הספרייה בביתו שבשכונת קטמונים. את הספרים הוא אסף אט־אט, בתשומת לב רבה ולאחר שנבר בחנויות יד שנייה ואוספים פרטיים ובהשקעה כספית לא מבוטלת שאת רובה המוחלט הוציא מכיסו, "כשאני מסתכל על אוסף הספרים הייחודי שלי זה גורם לי אושר מטורף", הוא אומר השבוע בחיוך, "אני עצמי קראתי לפחות 10 אחוז מהספרים".

גירושים אחרי ארבעה חודשים


שוורץ, שמגדיר עצמו גם כיום כדתי, נולד וגדל למשפחה דתית לאומית בפתח תקווה. הוא למד בבית ספר יסודי נאות דויד בשכונת כפר גנים ובתיכון בישיבת נחלים. בגיל 18 עבר לירושלים ללמוד בישיבת ההסדר "הכותל" בעיר העתיקה, וכיום הוא מתגורר בשכונת קטמונים. "אני מחובר לירושלים מהרגע שנפגשתי בה בישיבה, מאז אני נמצא כאן ולא עוזב את העיר".
הוא בעל תואר ראשון בהוראה, תואר הנדסאי, ולימודי פרסום, כיום עובד כמנהל הכשרות חינוכיות של רפואה משלימה ופילאטיס. לדבריו, כבר בגיל 13 הבין שהוא הומו, "למדתי בגלל הישיבה והלך הרוח באותו זמן בציבור הדתי היה לי מאוד ברור שאני אתחתן עם אישה".
שוורץ מספר כי לא הסתיר את משיכתו לגברים, "דיברתי עם הרבנים בישיבה ואפילו הייתי בטיפול המרה אצל הרב ראובן וולצ'ר (שהורשע בהמשך בפגיעה במטופליו ־ מ.ש.מ), אבל גם הרבנים לא ידעו לעזור לי. ובשלב הזה הבנתי שאני רוצה להתחתן עם אישה".

3 צפייה בגלריה
לצאת מארון הספרים. שוורץ
לצאת מארון הספרים. שוורץ
לצאת מארון הספרים. שוורץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בגיל 26 פגש שוורץ את מי שבתוך זמן לא רב הפכה לאשתו, אבל הקשר החזיק רק חודשים ספורים, "היינו נשואים ארבעה חודשים והתגרשנו ובגיל 27 יצאתי מהארון", הוא נזכר.
איך הגיבה הסביבה? "היציאה מהארון היתה מקבילה לגירושים. ההורים שלי תמכו בי כשאמרתי שאני מתגרש למרות שהם לא ידעו מה הסיבה. כשסיפרתי להם שאני גיי הם ישר עמדו לצידי. המשפחה שלי מכילה מאוד ואוהבת אותי. כשיצאתי מהארון הם עטפו אותי באהבה ולמרות שלא היו סימנים מקדימים לכך והיתה להם הפתעה גמורה. ההורים שלי אפילו הזמינו אותי להעביר הרצאה לחברים שלהם. אמא שלי צעדה איתי במצעד הגאווה בירושלים. יצאתי בגיל 27 מהארון כך שהם לא יכלו להגיד לי שאני צעיר מדי או שלא התנסיתי עם נשים וגם לא 'אתה כבר לא דתי' ־ כל החבילה היתה ברורה ומול העיניים".

גם ספרים הומופובים


כתלמיד ישיבה שאוהב את המילה הכתובה, מצא עצמו שוורץ מחפש אחרי ספרים שקרובים לעולמו ולמה שהוא חווה והחל לרכוש תחילה ספרים שעוסקים בהומואים דתיים, "קניתי את כל מה שהיה לחנויות להציע בתחום הזה. פשוט הייתי רואה ספרים וקונה אותם", הוא נזכר.
תחילה זה היה רק תחביב אבל מהר מאוד הפך לעיסוק ששוורץ הקדיש לו יותר ויותר זמן, "את זה שאני אספן ספרים הבנתי רק כשמנהל בחנות יד שנייה אמר לי 'הספרים הלהט"בים בארגז אחד'. אמרתי לעצמי 'אני אשאיר את זה פה? לא'. כשקניתי את כל הארגז הבנתי שזה מעבר לתחביב והפכתי יותר ממוקד", הוא אומר. "כבחור ישיבה כל החיים שלנו הם סביב ספרים, אז נושא הספרים לא היה לי חדש".

קראו גם:

איך אתה משיג את הספרים המיוחדים? "או מאנשים שתורמים את הספרים שלהם או מחנויות יד השנייה, אני פשוט הולך פיזית לחנויות ומחפש את הספרים".

3 צפייה בגלריה
ספריית ההשאלה הלהט"בית
ספריית ההשאלה הלהט"בית
ספריית ההשאלה הלהט"בית
(צילום: אלכס קולמויסקי)

אט־אט האוסף הלך וגדל, "פתאום גיליתי שיש לי מעל 100 ספרים, ואז אמרתי לעצמי יש אוסף בוא נחפש על עוד זהויות בקהילה ואז התחלתי לרכוש ספרים על לסביות, בי־סקסואליים, טרנסים וספרי ילדים. כיום, אחרי למעלה מעשור יש לי מעל 720 ספרים מכל הסוגים: רומנים, שירה, קומיקס, פנזינים, ספרי ילדים, ספרי הלכה, גיליונות של מגזינים העוסקים בלהט"בים. וכן, אני אוסף גם ספרים הומופובים".
למה לאסוף ספרים הומופוביים לספריית להט"ב? "אני מאמין שכדי להילחם במשהו צריך להכיר אותו וזה חלק מההיסטוריה הקהילתית שלנו, אם נרצה או לא נרצה".
איך אתה מגדיר ספר הומופובי? "תכנים של הספר שמתייחסים ליחסים בזוגיות עם בני אותו מין באופן שלילי והסתכלות פסולה על אהבה חד־מינית וזהות מגדרית כמו לדוגמה 'מדריך לטיפולי המרה' - ספרים שמתייחסים לטיפולי המרה ובהם ישנה התנגדות לכך שאדם יצא מהארון והוא נמשך לאותו מין שלו. ספר נוסף 'להיות זוג' של רפי יעקובי שנותן הדרכה איך להשתנות או הספר 'לסביות בת זמננו' שיצא בשנת 1964 ומדבר על למה זה לא טוב להיות לסבית".
את הספרייה הוא פתח לאחר חמש שנים של איסוף, כשכבר היו ברשותו כמה מאות ספרים, "כשהיו בערך 300 ספרים החלטתי לפתוח את הבית שלי ולהקים בסלון את הספריה הגאה בעברית הגדולה בארץ. לאט לאט במהלך השנים התחלתי למסד את זה, אנשים התחילו להשאיל ספרים, ואז במקביל הוזמנתי להרצות גםם על הספרייה וגם על להט"בים דתיים".
איך זה עובד, יש כרטיס קורא? "פשוט באים ולוקחים וזה, יש לי גם עשרות מנויים, כיף שאנשים מגיעים אלי, ככה אני פוגש אנשים חדשים ומכיר אותם".

להט"ב בשנת 1710


כעשרות אלפי שקלים השקיע שוורץ במהלך 13 השנים האחרונות עד שהצליח להקים את הספריה בביתו, ביניהם ניתן למצוא גם ספרים נדירים "יש לי למשל ספר שהודפס חמש שנים לפני קום המדינה בשם 'מעט צרי' של מרדכי גיאורגו לנגר שהיה פעיל חרדי הומו. כל הספר הוא למעשה רמזים וכשיודעים שהוא הומו אז מבינים את הספר. יש ספר נוסף בשם 'מתוך הארון הנעול' שהוא אסופה של סופרים הומואים ישנים ויש בו קטעים משנת 1710. ספר נדיר נוסף שמצאתי נקרא '97 ימים סיפור אמיתי' של אייל ברק שהפך להיות סטרייט בעקבות טיפולי המרה ברוח הקבלה".
המשפחה תומכת במיזם שלך? "המשפחה תומכת בי ומעריכה את זה שאני פעיל בקהילה זה חשוב להם אפילו שאני לא אשאר בארון, התברכתי במשפחה תומכת ומקבלת. בשנה שעברה קיבלתי אפילו אות הוקרה מהשרה לשיוויון חברתי, מירב על הפעילות שלי בקהילה הגאה והגעתי אפילו עם הורי. גם הסביבה התומכת בי והספרייה לא מפריעה לאף אחד והבית לא הפך לתחנת רכבת. אנשים מתוך הקהילה עפים על זה אומרים סוף סוף יש מאגר ידע רחב על הספרות של הקהילה. ובגלל זה גם הקמתי אתר לקהילה הגאה, שהוא גם קטלוג של הספרים, וגם אנשים יכולים להעלות סיפורים קצרים של עצמם".
הבית הפתוח פרסם לפני שבועיים נתונים על עלייה בתקריות נגד להט"בים, היו תגובות עוינות לספרייה? "לא היה שום דבר עוין ולא ניסיון לפגוע בספרייה. הספרייה לא נמצאת בפרופיל מאוד גבוה כי היא אצלי בבית, גם לא היו פרסומים יותר מידי וזה עובר מפה לאוזן. אני לא מפריע לאף אחד ואף אחד לא מפריע לי".
סופרים מהתחום פנו אליך? "יש סופרים שפונים אלי ושואלים אם הם יכולים להיות חלק מהאוסף, ויש גם הוצאות לאור שתורמות מהספרים שלהם, כי הם רוצים שתהיה חשיפה והבנה שזה יהיה חלק ממשהו גדול ואנשים יכולים לפרסם באתר, ואני מפרסם גם בפייסבוק. והרבה מהם חשוב להיות חלק ממשהו גדול".
אגב הוצאות לאור, אין הרבה ספרים שיוצאים בארץ מהז'אנר הגאה. "אנחנו דווקא רואים התפתחות עצומה אם הספרים היו יותר 'מתמסכנים' היום אנחנו רואים שמחה אנחנו רואים לחגוג את הזהות הלהט"בית, יש עדיין שאלות של קבלה וארון זה מגיע ממקום של עוצמה ולא של פחד. אין יותר הסתרה של מילים בכתיבת הספר. יש לספרות דרישה".
יש רצון להרחיב את הספרייה ולעבור למקום מסודר יותר? "אני מאמין שיום אחד זה יקרה, כרגע זה לא על הפרק. היו שלבים שבהם חשבתי להעביר את זה למקומות ממוסדים יותר אבל בסוף החלטתי לפתח את זה בעצמי ולהנגיש את הספרים דרך האתר. אני בעיקר חולם להמשיך ולאסוף את כל הספרים הלהט"בים שיש בשפה העברית, להנגיש את הידע וליצור קהילה יוצרת וחוגגת".
מה לגבי בן זוג? "בימים אלה אני מחפש שידוך שיתאים".

6 ספרים שאהובים על נדב במיוחד:

1) הצעקה האחרונה – יונתן שגיב
סידרה בלשית על גיבור שהוא לא גיבור. "החופרת" הומו נשי ומוחצן, שלא מספיק לדבר בז'רגון קהילתי, ונעזר במשפחה וחברים כדי לפתור תעלומות בלשיות.
2) תכלת הצב וילד מחמד – תהילה גולדברג
ספר ילדים בו לצב ולילד יש זוג אמהות. הספר לא מתעסק ב"סוגיה" ומביא את זה כעובדה, מה שהופך את הקריאה למהנה ועכשווית.
3) הדווקאים – ש.ר.ב.
הרומן הלהט"בי הראשון שהודפס ב־1960 (וגם יצא בהוצא מחודשת) על החיים בישראל במשפחה להט"בית, בעיקר לסבית. ספר פורץ דרך לזמנו ובכלל.
4) מתוך הארון הנעול – כתיבה הומוסכסולאית של סופרים מפורסמים
אסופה של תרגומים מתוך רומנים של סופרים מפורסמים, מהמאות 1700-1900, העוסקים בהומוסכסאליות (כתיב במקור) חלון לעבר הרחוק ולחיים שאינם.
5) החיים הבלתי נראים של אדי לה רו - ו.א. שוואב
ספר שיצא רק השנה, אך מתאר 300 שנה של היסטוריה ותרבות. גיבורת הספר, בי-סקסואלית, ייצוג שמאוד חסר בספרות העברית, לא מתנצלת ולא צריכה להסביר את עצמה.
6) דור תהפוכות – עידן בן-אפרים
ספר הלכה שמציג עמדה מורכבת בנוגע לטרנסג'נדרים, מגיע עם הסכמות של גדולי הרבנים, כולל הרב עובדיה יוסף. זהו ספר ההלכה הראשון להלכות להט"ב בכלל.