לא כולם מאושרים ממהפכת הניקיון של ירושלים, כך נראה. 168 ירושלמים התלוננו במהלך 2022 במוקד העירוני על פינוי אשפה באמצע הלילה. נתון זה ורבים אחרים מתפרסמים בדוח החדש של מבקרת העירייה עפרה ברכה.
2 צפייה בגלריה
ערימות זבל בירושלים
ערימות זבל בירושלים
ערימות זבל בירושלים
(צילום ארכיון: אלכס קולומויסקי)
הנה דוגמה לתלונה של תושבת בנושא הזה: "בשעה 2:30 בבוקר עובר אוטו הזבל של העירייה כדי לרוקן את הפחים שמפוזרים אצלנו לאורך כל הרחוב. הרעש מעיר כאן ומפריע לכולם, וההטחה של הפח על הארץ זה השיא. מכיוון שהרחוב ארוך מאוד, זה חוזר על עצמו לכל האורך. לי אישית לוקח המון זמן להירדם חזרה, וב־5:30 אני קמה עייפה לעבודה".
בדוח יש גם חדשות טובות – מתברר כי בעקבות ריבוי התלונות החליטו בעירייה לנתב מחדש את פינוי הפחים. סוכם כי הפועלים יחלו את המסלול באזורי תעשייה ובמקומות שאינם משמשים למגורים, ורק בהמשך ייכנסו לתוך השכונות. "בעקבות זאת פחת באופן ניכר מספר התלונות בנושא", נכתב בדוח.
לאורך 2022 התקבלו בלשכת מבקרת העירייה 1,557 פניות ותלונות. מדובר בירידה לעומת 1,991 הפניות ב־2021, אך בעלייה לעומת 1,509 התלונות ב־2020.

למה להתקשר כשאפשר לבוא?


עוד מתברר כי על אף שניתן לפנות בצורה קלה ונוחה באמצעות אתר האינטרנט של הרשות המקומית או במייל, יש כאלה שמתעקשים להתלונן בפקס או אפילו טורחים להגיע עד לכיכר ספרא ושם להתלונן ישירות מול נציגי הרשות המקומית.
מתוך 1,577 הפניות ללשכת המבקרת 1,092 התקבלו לאחר מילוי של טופס מקוון. 344 תושבים פנו בדואר האלקטרוני, 23 התקשרו בטלפון, 38 שלחו מכתב, 19 שיגרו פקס, ו־21 התעקשו על מפגש פנים אל פנים.
אגב, אחת התלונות עסקה בעובדה שיש אגפים בעירייה שבהם לא ניתן לקבל שירות באמצעות שיגור פקס אליהם, אף שהחוק מחייב זאת. הפונה ציין כי הוא אדם מבוגר שמתקשה להשתמש באינטרנט, ומכיוון שלא איפשרו לו לשלוח חומר בפקס, הוא נאלץ להגיע למשרדי העירייה ולהמתין בתור כדי למסור את המסמך. בדוח נכתב: "יש לציין כי כמו שבמשרדי מינהל הביקורת פועל מכשיר הפקסימיליה שבאמצעותו הוגשה התלונה, יש לדרוש כי השירות יינתן בכל אגפי העירייה".


מינהל התפעול בפסגת התלונות


אז איזה אגף או מחלקה עצבנו הכי הרבה את התושבים? אם בוחנים את התפלגות פניות הציבור, מינהל התפעול נמצא במקום הראשון ונגדו הוגשו 266 תלונות; מינהל כספי – 242; מינהל תכנון ותשתיות – 177; מינהל החינוך – 79; מינהל ייעוץ משפטי - 28; מינהל אסטרטגיה וחדשות – 24; מינהל לשירותי קהילה – 24; גורמים חוץ עירוניים – 16; מינהל התרבות ופנאי – 13; מינהל עירוני ומשאבי אנוש – 12; מינהל כללי – 9.

תלונות גם נגד עמוד ותחנה


חלק מהפניות שהגיעו לשולחן המבקרת עוסקות בקשיים של אזרחים מול הבירוקרטיה העירונית, כמו למשל עמוד תאורה שמונע מעבר נגיש. כך כתבה תושבת: "אני אמא לילדה נכה והמדרכה ליד הבית חסומה למעבר עגלות וכיסא גלגלים על ידי עמוד חשמל, מה שמכריח אותנו להסתכן ולרדת לכביש, וכמוני יש אימהות רבות עם עגלות תינוקות. פניתי למוקד העירייה בבקשה. לא זוכרת לאיזה אגף שייכו את התלונה, אך בסופו של דבר קיבלתי אישור למייל שהפנייה התקבלה ותטופל בתוך 21 יום. עברו כמה חודשים תמימים, לא קיבלתי התייחסות במוקד ודבר לא נעשה".

2 צפייה בגלריה
ערימות זבל
ערימות זבל
ערימות זבל
(צילום ארכיון: רועי אלמן)

בדוח המבקרת נכתב: "נציגי מחלקת מאור מסרו כי בתנאי השטח הקיימים ברחוב ניתן יהיה להעתיק את עמוד התאורה לחלק הרחב יותר של המדרכה ובכך יתאפשר מעבר ברחוב בהתאם לתקנות הנגישות. התיקון בוצע והמעבר הונגש".
תלונה אחרת היתה של בעל עסק שחלון הראווה שלו נחסם על ידי תחנה. "אני לא מבין איך אפשר באטימות כה גדולה ובאפס התייחסות לעניין להסתיר ולהזיק לעסק ברגל כה גסה ובלי לדבר איתנו אף מילה אחת, גם אחרי שפנינו. אנו דורשים את העתקתה המיידית למיקום שאינו מסתיר אותנו, שכן כל יום היא מוצבת על חלון הראווה שלנו ומהווה נזק ממשי לעסק שלנו".
על פי דוח המבקרת הפתרון היה פשוט יחסית: "לאחר בחינת הנושא על ידי האגף הוחלף גב התחנה לזכוכית שקופה לשביעות רצונו של המתלונן".

המחשב שעשה צרות לתושבים


הדוח החדש חושף כי 50 פניות של תושבים שביקשו לבטל דוח לא רק שלא טופלו בזמן, אלא שלשולחים גם נשלחה דרישה לתשלום קנס מוגדל בעקבות האיחור אשר נוצר בגלל הרשות המקומית.
הפרשה נחשפה באקראי לאחר שב־22 באוגוסט 2022 תושב שרצה לערער על דוח בסך 500 שקל הגיש בקשה באתר האינטרנט העירוני. מייד לאחר שהשלים את מילוי הטופס המקוון הוא קיבל מסרון מהעירייה אשר אישר כי הבקשה התקבלה וכי בסיום הטיפול יישלח עדכון שמודיע אם הבקשה אושרה או נדחתה.
כשלושה חודשים לאחר מכן נכנס התושב לאתר האינטרנט העירוני כדי לדעת מה עלה בגורל הפנייה שלו. לתדהמתו הוא גילה כי הוטלה עליו ריבית פיגורים והחוב תפח ל־750 שקל.
מבקרת העירייה כתבה: "על פי בדיקה של אגף המחשוב ומערכות המידע - 50 טפסים מקוונים של בקשות לביטול קנס נותרו בטבלת הביניים ולא הועברו למערכת התפעולית וכן לא לבחינת התובע, ובשל כך חלף המועד לתשלום הדוחות ונוספה להם תוספת פיגורים".
פורסם לראשונה: 01:03, 30.05.23