מתחילת השנה ועד תחילת ספטמבר חילקה העירייה 153,118 דוחות לנהגים שתועדו נוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית. מכיוון שכל דוח הוא על סך 500 שקל, הסכום המצטבר הוא כמעט 77 מיליון שקל. לשם השוואה, בכל שנת 2021 ניתנו 124,177 דוחות, בסכום כולל של כ־62 מיליון שקל. מכיוון שהנתונים של 2022 מתייחסים רק לשמונת החודשים הראשונים של השנה, המשמעות היא שעד סוף השנה כיכר ספרא תגבה סכום עתק של יותר מ־100 מיליון שקל רק ממי שנתפסו בנת"צים.
3 צפייה בגלריה
תמרור אזהרה ליד נת"צ. בערים רבות מעדיפים להסביר ולא לקנוס |
תמרור אזהרה ליד נת"צ. בערים רבות מעדיפים להסביר ולא לקנוס |
תמרור אזהרה ליד נת"צ. בערים רבות מעדיפים להסביר ולא לקנוס |
( צילום: יואב דודקביץ')

יצוין כי לפני כשנה קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דיון בנושא, לאחר שהתברר כי למעט ירושלים ותל אביב, בשאר הערים הגדולות ברשויות מעדיפים להתמקד בהסברה ולא לקנוס את התושבים. בשל ההבנה כי אכיפת החוק משפרת את מצב התחבורה הציבורית הציע ביטון להקים יחידה מיוחדת של משרד התחבורה שתבצע אכיפה במקרים של עבירות בנת"צים. בנוסף הוצע לאפשר לרשויות מקומיות להשתמש בחצי לפחות מסכומי הקנסות לטובת תפעול ותחזוקה של התחבורה הציבורית בשטחי הרשות.

סכומי עתק

כעת מתברר כי בנוסף למטרה החשובה של מתן עדיפות לתחבורה הציבורית, בכיכר ספרא הפכו את הכלי הזה לקרן שפע שמניבה סכומי עתק. מכיכר ספרא נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מפעילה כ־20 נת"צים, הכוללים כ־59 מצלמות ברחבי העיר. במהלך שנת 2021 ניתנו 124,177 דוחות בנת"צ. מתחילת 2022 ועד 1 בספטמבר ניתנו 153,118 דוחות. עיריית ירושלים תמשיך לתת עדיפות לתחבורה ציבורית ירוקה ולפעול לצמצום השימוש ברכב הפרטי וקוראת לכלל הנהגים לציית לחוקי התנועה".

3 צפייה בגלריה
רק לאוטובוסים. נת"צ בדרך חברון
רק לאוטובוסים. נת"צ בדרך חברון
נת"צ בדרך חברון
(צילום: יואב דודקביץ')

דוחות כפולים

בתוך כך נחשף השבוע בדוח מבקרת העירייה כי חל זינוק ענק במספר דוחות החניה שהעירייה חילקה לתושבים ולמבקרים, והוא הגיע למיליון בשנה. כמו כן חל גידול מפתיע במספר הערעורים שהוגשו - בשנת 2020 הוגשו 64,774 ערעורים, ובשנת 2021 עלה המספר ל־102,069.

תקלה טכנית

בנוסף מתברר כי בעקבות תקלה טכנית במערכת המחשוב חלק מהתושבים נאלצו לשלם פעמיים על אותו הדוח. בדוח נכתב: "עלול להיווצר מצב שנהגים ישלמו יותר בשלבי הטיפול השונים בדוח. לדוגמה - בעל רכב שהתכוון לשלם שלושה דוחות חניה בסכום כולל של 450 שקלים שילם עליהם בפועל 850 שקלים בעקבות התקלה במערכת הממוחשבת בעירייה".

משנים מדיניות?

מהעירייה נמסרה התגובה הזאת: "אגף החניה נרתם לתת שירות במכלול נושאים, כגון ערעורים, בקשות לתו חניה אזורי, הסבות ובקשות להישפט בטפסים מקוונים. נכון להיום, כ־90% מהפונים לקבלת שירות מהאגף פונים באמצעות הטפסים המקוונים. המלצה בנוגע לתשלום שגוי של דוחות החניה באמצעות האינטרנט נכונה ומקובלת. יש לבצע חסימה לתשלום חלקי במערכת התשלומים באתר האינטרנט.
קראו גם:
"בהמשך לפגישה בהובלת גזבר העירייה סוכם כי יוקם באתר האינטרנט העירוני 'הר הכסף', בין היתר לצורך ביצוע החזרי תשלום ביתר. האגף לשירותי החניה אפיין טופס החזר התשלומים ששולמו ביתר אולם הנושא טרם קודם".
בעירייה מצהירים השבוע בנוסף כי "יגובש מסמך מדיניות הכולל עקרונות מנחים לבדיקת איכות הדוחות, סעיפי עבירה שהתייתרו וכו'. עניין הבקרות הקיימות לצורך רציפות הדוחות ייבחן גם הוא במסגרת מסמך המדיניות כאמור".

3 צפייה בגלריה
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
( צילום: יואב דודקביץ')

יו"ר ועדת הביקורת העירונית, אדיר שוורץ: "אני גאה ומברך על הדוח ועל תהליך הביקורת, שנגע בשלל נושאים קריטיים לתושבי ירושלים".