צעדת המופקרות יוצאת לדרך: מאות נשים צפויות לקחת חלק בצעדה במרכז העיר עם לבוש חשוף ובה הן יביעו את מחאתן נגד "תרבות האונס" ונגד הטענה לפיה נשים שמתלבשות באופן חושפני אשמות בכך שהן מוטרדות מינית או הופכות לקורבנות אלימות מינית.
4 צפייה בגלריה
צעדת השרמוטות
צעדת השרמוטות
צעדת השרמוטות
(צילום ארכיון: אילן גריצבסקי)
זוהי השנה ה- 11 שבה מתקיימת הצעדה. כבכל שנה היא תחל בכיכר הדוידקה, תמשיך דרך מרכז העיר (יפו, קינג ג'ורג', בן יהודה, כיכר ציון, יפו, כיכר הדוידקה) ותסתיים באברהם הוסטל שם תיערך בימת נואמות בה יסופרו עדויות וחוויות אישיות.
"השנה האיום על הזכויות והביטחון שלנו גדול מאי פעם. אבל גם לפני כן, לא היינו מוגנות כאן", אמרה אחת ממארגנות הצעדה, תמרה יצחק והסבירה כי הן נמצאות במצב חירום תמידי: "כל אישה מוטרדת במהלך חייה, 1 מכל 3 עוברת תקיפה מינית ו1 מכל 5 נשים עוברת אונס. רק בארבעת החודשים האחרונים 13 נשים נרצחו על רקע מגדרי. ועדיין, נבחרי הציבור שלנו לא נוקפים אצבע. השנה שנת 2023, ועדיין מאשימים נפגעות/ים בפגיעות המיניות שהן עברו. אנחנו מסרבות לקבל את המציאות הזו".

קראו גם:

4 צפייה בגלריה
צעדת השרמוטות
צעדת השרמוטות
צעדת השרמוטות
(צילום ארכיון: אילן גריצבסקי)

מארגנת נוסעת של הצעדה, מיה ברשישת, התייחסה לפטירתה של יעל גרינברג שעברה את האונס במושב שמרת: "שורדת האונס הקבוצתי בשמרת. יעל הופקרה על ידי החברה שבה היא גדלה, על ידי המדינה, ועל ידי מערכת המשפט שרק לאחר ערעור הרשיעה 4 מתוך 11 אנסים בלבד. יעל הופקרה בידי מערכת הבריאות, הרווחה ובריאות הנפש שלא תומכות בשיקום של נפגעות. אלה החיים שלנו כאן, אלה הסיפורים עליהם גדלנו. אנחנו צועדות השנה גם לזכרה, ודורשות מציאות אחרת. החיים שלנו אינם הפקר".

4 צפייה בגלריה
יעל גרימברג
יעל גרימברג
יעל גרימברג ז"ל
(צילום: אלעד גרשגורן)

גם לילי טיילור, ממארגנות הצעדה הוסיפה: "לא תפחידו אותנו. לא תבריחו אותנו. אנחנו נשאר כאן ונצעד ברחובות ירושלים, עד שנזכה לביטחון בסיסי. כי אנחנו אמנם מופקרות, אבל אנחנו לא לבד. אנחנו לוקחות את המרחב הציבורי בחזרה. אנחנו לא אשמות לא משנה מה אנחנו לובשות או עושות, ואנחנו קוראות לנבחרי הציבור שלנו להתעורר – אנחנו דורשות את הזכויות הבסיסיות שלנו".

4 צפייה בגלריה
צעדת השרמוטות
צעדת השרמוטות
צעדת השרמוטות
(צילום ארכיון: אילן גריצבסקי)

צעדת המופקרות, ששמה הקודם הוא צעדת השרמוטות, היא חלק מתנועת ה-Slutwalk העולמית שנוסדה בקנדה כאשר שוטר מקומי אמר שנשים צריכות להפסיק להתלבש כמו שרמוטות אם הן לא רוצות להיאנס. יוזמות ה-Slutwalk הראשון מחו נגד התפיסה שמקשרת בין התנהגות ולבוש הנפגעות לבין התקיפה שהן עברו.
פורסם לראשונה: 15:21, 09.05.23