ירושלים ניצבת בפני אחת ממהפכות התחבורה הגדולות בתולדותיה. עוד אין תאריך יעד סופי, אבל אמש (יום א') כבר הוצגה תכנית האב לתחבורה המתוכננת בעיר, שתשנה את החיים של כולנו.
את עיקרי התוכנית המתוכננת הציג מתכנן התחבורה הציבורית, חטיבת התח"צ, בתכנית אב לתחבורה, אודי הורוויץ. לדבריו, "אנחנו נכנסים לשנת 2025 ויש לנו שנה מורכבת, מאתגרת ומרגשת. את השלב הראשון כבר חווינו, כשהקו האדום הושבת ל-5 ימים. האתגרים העיקריים הם: סגירת צירי תחבורה ציבורית מרכזיים והסטת קווי האוטובוס למעקפים במרכז העיר ועמק רפאים, שמירה על רמת שירות נאותה לנוסעים, אתגרים תפעוליים ועוד".
"כעת, אנחנו לקראת רשת עתידית של 8 קוי רכבת קלה בירושלים", הסביר הורוויץ. "הרשת נבנית בשני קווים עיקריים, רשת ה-JNET - רשת שעובדים עליה כבר שנים, וביום חמישי האחרון לשמתחנו הקו התארך להדסה ואנחנו מקווים שהשירות יחזור לטובה בקרוב כפי שהיה קודם לכן. בשאר הקווים, רוב העבודות המקדימות הסתיימו, למעט בר אילן וקצת בכנפי נשרים. השלב הבא שמתחיל לקרות במקביל, הוא הקמת רשת של 3 קווים עיקריים:
- גילה-רמות
- מלחה-הר הצופים
- הדסה עין כרם-דרך חברון
"בשל עבודות הקו הכחול, בשני מקומות מרכזיים בעיר נצטרך לעשות הסטות של קווי האוטובוס", הסביר סגן מנהל מחלקת קשרי קהילה בתוכנית אב לתחבורה, ראובן שקדי. "ברחוב המלך ג'ורג', שם מתוכנן מדרחוב, ולכן נסיט את התחבורה לנתיבים חלופיים. ועמק רפאים, בו אמורה להיות תנועה חד סטרית".
שינוי דרמטי במרכז ירושלים
שימו לב: במהלך העבודות, במרכז העיר הקטע שבין המלך ג'ורג'-גן הסוס ועד רחוב הנביאים - ייסגר לתנועה לחלוטין. בתום העבודות חלקו יהפוך למדרחוב. בשל הקווים הרבים העוברים ברחוב קינג ג'ורג', כ-15 קווי אוטובוס, האוטובוסים יעברו במעקפים שונים (ר' תמונה). בהמשך העבודות, רחוב שטראוס יהפוך באופן זמני לחד סטרי ואוטובוסים יופנו לרחוב ישעיהו. רחוב הנביאים יקבל, על הדרך, מדרכות נורמליות יותר, באזור בו לא היו מדרכות.
עמק רפאים יהפוך לחד סטרי ובשלב הסופי יהיה מקטע שיהפוך להיות מדרחוב. באזור גם יהיה מיניבוס מקומי לרווחת הנוסעים.
קראו גם:
למרות שהשינויים נראים מלחיצים ומבלבלים, אל דאגה, בתכנית האב לתחבורה מבטיחים לנו שיהיו דיילים שיסתובבו באזורים המבלבלים ויסבירו לנוסעים איך לנסוע ומהיכן. כל שנותר לאחל זה - תתחילו כבר, כדי שזה יסתיים בהקדם.