האם הפרת החוק המתמשכת בוועדה המחוזית בדרך להסתיים וסוף סוף יחזרו לשבת בה גורמי מקצוע תכנוניים? למרות שהחוק מחייב נציגות מטעם התאחדות האדריכלים ולשכת המהנדסים בוועדת התכנון המחוזית, בפועל מתנהלת הוועדה ללא שום גורם מטעמם כבר למעלה משלוש שנים.
3 צפייה בגלריה
״הולילנד״
״הולילנד״
״הולילנד״
(צילום: יואב דודקביץ׳)
אומנם המצב נוצר בזמנו עקב סכסוך שפרץ בין האדריכלים לבין המהנדסים לגבי רשימות הנציגים, דבר שסיכל את מינויים, אך מה שבטוח הוא שבמציאות שנוצרה, אישורי תוכניות בנייה, מעוררות מחלוקת ככל שיהיו, הפכו למשימה קלה יותר.
במכתב ששיגר לשר הפנים משה ארבל, טוען סגן ראש העירייה, עו"ד יוסי חביליו כי לאור המחלוקות שנפתרו לאחרונה מול ארגון האדריכלים וגיבוש רשימת מועמדים מוסכמת, יש למנות את נציגיהם ללא דיחוי. "מעבר לחיוב על פי חוק, חשוב מאוד שיהיה איש מקצוע שיאזן את השתוללות הבנייה בהובלת הוועדה המחוזית, היזמים, ולצערי גם בתמיכת העירייה", אומר חביליו ל-mynet.
אלא שלמרות פריצת הדרך המבורכת שאמורה להחזיר את הרכב הוועדה לדרך הישר, יש מי שחושש מניסיון לטרפד את המהלך. "על פי חוק התכנון והבנייה, יש למנות נציגים של האדריכלים למועצה הארצית לתכנון ובנייה ולוועדות המחוזיות", אומרת יו"ר ארגון האדריכלים אורנה אנג'ל, ומועמדת מוסכמת לוועדה המחוזית, "אלא שהפוליטיקאים שלנו עושים קומבינות ועוקפים את החובה הזו, תוך שהם מושיבים בהם את אנשי שלומם.

3 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
אורנה אנג׳ל
אורנה אנג׳ל
אורנה אנג׳ל
(צילום: ריאן פרויס)

ברור שכשוועדות התכנון פועלות ללא אנשי מקצוע שמבינים את התמונה הגדולה ומתכללים את כל השיקולים הרלוונטיים, מתקבלות לא פעם החלטות שמשרתות את בעיקר את הדרג הפוליטי הממונה או מי מטעמו, הגם שאין להן היתכנות ו/או שטמונות בהן השלכות הרסניות על המרחב הציבורי".

הסכנה: שחיתות

"מי שמאשרים היום היתרי בנייה הם אנשים שלא יודעים לקרוא את המסמכים האלה", ממשיכה אנג'ל, "בעוד שאדריכלים עוברים הכשרה של שמונה שנים עד שהם מוסמכים לאשר היתרים, תוך שהם מבינים ההשלכות של המיזם ואת השפעותיו ארוכות הטווח. אך כשהוועדות מתנהלות כאילו הידע והמיומנות שלהם הם בבחינת משהו שאפשר לוותר עליו, וכשפוליטיקאים מסדרים לעצמם את היכולת להתעלם מכך, התוצאה משפיעה עלינו לרעה עשורים קדימה".


כדוגמא ל'סכנה' הנשקפת בהיעדר גורמי מקצוע, אנג'ל מעלה את הדוגמה הזכורה והמובהקת ביותר שאושרה בעיר. "כשהייתי חברת המחוזית בתקופת הולילנד, היחידים שעמדו מול הפוליטיקאים, חוץ ממני ששילמתי על כך במשרתי, היו עוד שני נציגי האדריכלים. אז מה לא ברור? זו שערורייה שאנחנו נאבקים בה בכל הכוח, בזמן שאנשי ה"כסף- כוח-כבוד" ממשיכים לעשות מה שמתחשק להם במשאבים של כולנו".
ממטה התכנון הלאומי נמסר: "לאחר מספר שנים של מחלוקת בין ארגוני האדריכלים והמהנדסים, מטה התכנון הלאומי הגיע להסכמה עם ארגון האדריכלים בנוגע לנציגים שימונו מטעמו בוועדות התכנון. הנושא נמצא בישורת האחרונה, ובקרוב הם ימונו".