הקרב על קריית יובל: אחרי מאבק ממושך, החילונים 'זכו' השבוע סוף סוף במתחם ורבורג. מדובר על שטח פתוח בשכונת קריית יובל שעוד ניר ברקת הבטיח להם לפני כשש שנים. עם זאת, הציבור החרדי קיבל 'פיצוי' בדמות אישור לבניית שני בתי כנסת גם כן במתחם אחר בשכונה שנאבקת בהתחרדות ועל שימרה על האופי הפלורליסטי.
2 צפייה בגלריה
מתחם ורבורג
מתחם ורבורג
מתחם ורבורג
(צילום: יואב דודקביץ')

קרב בשטח לא בנוי

עם זאת לא נכתבה המילה האחרונה בנושא, וזאת למרות שההחלטה בוועדת התכנון המקומית משמעותית ביותר.
מדובר במגרש הציבורי הפתוח הגדול בקריית יובל. החרדים רצו לנכס את המקום במטרה להקים מתחם מוסדות חינוך דתיים וגני ילדים ולחזק את אחיזתם בשכונה ואילו המינהל הקהילתי, הפעילים הפלורליסטים והתושבים החילונים, נלחמו מצידם להקים במגרש מוסד תרבותי שאולי אף יהיה פתוח בסופי שבוע.
כל זאת הגיע כאמור להכרעה השבוע כאשר ראש העירייה משה ליאון, סיפק את הפתרון. התוכנית שאושרה בוועדה המקומית בשטח של שישה דונמים במתחם, כוללת בשלב הראשון הקמת מרכז תרבות ואודיטוריום לאירועים עבור הציבור הכללי בהיקף של כ-2,400 מ"ר, וביתר הקרקע יוכשר שטח ציבורי פתוח לתושבי השכונה. צריך לזכור כי עדיין קיימת משוכה משמעותית ביותר בדמות אישור התוכנית בוועדה המחוזית, אך בהחלט מדובר בפתרון למחלוקת עזה שנמשכה שנים.
כמובן שאין מתנות חינם ויממה לפני ועדת התכנון, וכתנאי להעברת התוכנית, אישרה ועדת ההקצאות "פרס ניחומים" לחרדים: הקמת שני בתי כנסת לקהילות חרדיות במקום הגן הציבורי שמורק שהוקם לפני עשרות שנים. מדובר על שטח 'חום' המיועד למבני ציבור, כך שבאופן פורמלי הוא מותר לבנייה, וגם עליו ניטש מאבק בין המגזרים.
מדוברות העירייה נמסר כי ועדת ההקצאות דנה בבקשות להקצאה לגופו של עניין ועל פי נהלים וקריטריונים ברורים, וכי אין קשר בין דיוני ועדת ההקצאות לועדה המקומית.

טוב או רע לחילונים?

מתחם ורבורג כבר נידון בועדות התכנון לפני כעשור וידע תהפוכות, הפגנות סוערות וגם הוצג כהבטחת בחירות של ברקת שבסופו של דבר לא מומשה. הקרב על השדה הריק הפך עם השנים לסמל על המאבק לזהות קריית יובל ובהחלט יש כאן צעד סמלי משמעותי לטובת החילונים.
למרות שנדמה כי המאבק הוכרע (ובמחיר של פיצויים לא מובטלים עבור החרדים), בקרב החילוניים הדעות חלוקות על גודל ההישג.
"העברנו מסר ברור לעירייה שמתחם ורבורג בראש סדר העדיפויות שלנו ולא נוותר על קידום התכנית", אומר ראש המינהל הקהילתי יובלים, דור לוי. "היום היא עשתה היום צעד חשוב למען עתיד קרית יובל בפרט ומערב העיר בכלל, ולשמירת ציביון השכונה".
סגן ראש העירייה יוסי חביליו בירך על המהלך אך בנימה מסויגת. "זהו הישג של הציבור הליברלי בקריית יובל ובירושלים. צר לי שזה לקח הרבה זמן ודרש לשלם לחרדים תשלומים רבים ומוגזמים, אבל טוב מאוחר מאף פעם", אמר.
לעומתם חבר המועצה אדיר שוורץ ('התעוררות") נשמע הרבה יותר סקפטי לגבי מה שהובטח. שוורץ: "חזינו היום בדיל של משה ליאון, בו גן שמורק שנמצא בליבה של קריית יובל ניתן לחרדים, ובתמורה הציבור הכללי, שהוא הרוב הניכר בשכונה, מקבל עוד תכנית על הנייר במתחם ורבורג. ובכל פעם הציבור הכללי "משלם" על כך במזומן, ומקבל בתמורה צ'ק ללא כיסוי וללא ערבים.
2 צפייה בגלריה
צילום אוויר של מתחם ורבורג בקריית יובל
צילום אוויר של מתחם ורבורג בקריית יובל
צילום אוויר של מתחם ורבורג בקריית יובל
(צילום: באדיבות אגף תכנון עיר בעיריית ירושלים)
"זאת הפעם הרביעית שמאשרים תכנית לורבורג, ואני קורא לועדה המחוזית שתפעל לכך שהפעם היא תמומש. לגבי גן שמורק אנו בוחנים את צעדינו", סיכם חבר התנועה הליברלית.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: ״התוכנית החדשה היא מודל לתוצאה מיטיבה אשר מקובלת על כל הגורמים בקהילה ומאפשרת לכולם חיים קהילתיים מכבדים. מחשבה פתוחה, שיח בין קהילות ונכונות להגיע להבנות ולפתור בדרך זו קונפליקטים, היא הדרך שאותה אנו מתווים מאז כניסתי לתפקיד ראש העיר, הכל על מנת לאפשר חיים משותפים ומכבדים של אלה לצד אלה תוך שמירה על האופי והצביון המיוחדים של כל אזור וכל מרחב בעירנו האהובה, ירושלים".
פורסם לראשונה: 14:27, 14.07.22