החופש הגדול בפתח ואיתו גם הנטל הכלכלי של אלפי הורים, שמסתכם לא רק בהוצאות השוטפות של קאנטרי טיולים והעסקת הילדים, אלא גם מסגרת לחודש ועשרה ימים הראשונים של החופש הגדול. בימים אלה ניתן להירשם לצהרונים בחופש הגדול, על פי נתונים של עיריית ירושלים מהאתר העירוני התוכנית של החופש הגדול לכלל המגזרים גם הכללי וגם החרדי משעות הבוקר עד הצהריים עלותה עומדת על 75 שקלים מדובר במסגרות הבוקר של עיריית ירושלים מסובסדות. אך העלות משתנה אם אתה חרדי עבור צהרונים עד השעה 16:00 תשלם סכום של 560 שקלים, לא כולל הנחות שמקבלים על פי קריטריונים שמוגשים לעירייה. ואם אתה בציבור הכללי אתה תשלם סכום גבוה יותר של 732 שקלים.
1 צפייה בגלריה
ילדות בקייטנה
ילדות בקייטנה
ילדות בקייטנה
(צילום: shutterstock)

למה ההפרש? שאלה מצוינת. בעירייה טוענים שהמסגרות לציבור הכללי ארוכות בחצי שעה לעומת אלה החרדיות. את ההורים זה ממש לא מעניין והם זועמים על ההחלטה לייקר מחירים בתקופת מלחמה, כשיוקר המחייה מאמיר ואבות רבים משרתים במילואים.
ההחלטה להעלות את מחירי הצהרונים בציבור הכללי שקורס תחת הנטל הכלכלי זה מאוד מעניין, גם המלחמה, הורים רבים שנאלצו לעזוב את העבודה ולשרת במילואים חודשים רבים, עסקים שקרסו, עובדים שפוטרו בשל המלחמה, אך את הסכום הגבוה עיריית ירושלים גובה דווקא מהציבור שנשא ונושא בנטל המלחמה.
"אני לא יודעת למה אני צריכה לשלם יותר מהחרדים", אומרת אפרת בן, אמא לילדה בת 6 הלומדת בגן חובה. "שילמתי 807 שקל עבור הצהרון בחופש הגדול, זה כולל 75 שקלים לתוכנית בוקר. עבור קייטנת ההמשך שילמתי 1,600 שקל לשלושה שבועות נוספים. זה הרבה מאוד כסף. התרגלנו שבכל שנה המחיר קופץ אבל הפעם היו צריכים להקפיא את זה. אנשים נמצאים במילואים, נמצאים במלחמה. במקום להתחשב במשפחות שבקושי סוגרות את החודש הם מעלים את המחירים באופן אוטומטי ללא הודעה מוקדמת. הודיעו באמצע יוני, מהרגע להרגע, מה תהיה העלות וזהו".
בן מפנה אצבע מאשימה כלפי הרשות המקומית שלדבריה אינה מתחשבת בציבור הכללי "יש מימון מטעם משרד האוצר והרשות לא משתתפת. העירייה נוטשת את התושבים, אומרים 'משרד האוצר נתן סכום כזה, וכל שאר העלות באחריות ההורים', תעזרו לנו. אני משלמת ארנונה, משלמת כל מה שמוטל עלי".

"אנחנו מיעוט חילוני"


עבור מי שרושמים שני ילדים ויותר לצהרונים המשמעות הכלכלית כבר הרבה יותר גדולה. "משמעות של עליית המחירים בצהרונים היא שחיקת מעמד הביניים", אומרת בכעס מוריה רודל סילפן אם לשלושה, שניים מתוכם יזדקקו לצהרונים, "פוגעים בציבור ההורים העובדים, שחלק כורע תחת הנטל של אבות במילואים והורים ממעמד הביניים שמרוויחים משכורות ממוצעות ונופלים על יוקר המחייה".


לדבריה, דווקא לציבור ההורים הזה צריכות המדינה והרשות המקומית לסייע, "צריך לקדם את ציבור ההורים העובדים ודווקא לנוכח המלחמה לסבסד. עכשיו גם המחזור השני לא מסובסד. מחזור ראשון עולה 807 שקלים על שלושה שבועות לילד וזה כאילו מסובסד והמחזור השני עולה כ- 1,600 שקלים לילד. אני אצטרך להוציא השנה עבור קייטנות לחודש ושבוע 4,800 שקל בעוד שתושבים חרדים מקבלים סיבסוד ואנחנו לא. כל הנטל עלינו והתחושה היא שאף אחד לא נמצא שם בשבילנו. זו פעם ראשונה שבמועצת העיר יש רוב חרדי ואין מספיק נציגים לציבור החילוני שידפקו על השולחן בשבילנו. יש לראש העירייה יועץ לענייני חרדים וערבים כי הם מיעוט, גם אנחנו החילונים בירושלים מיעוט. חבל שאנחנו לא מתנהגים כמו מיעוט. למה לא לסבסד אותנו אם אנחנו מחזיקים את המשק ועושים ימי מילואים. תנו לנו משהו אנחנו צרכנים ויצרנים, למה לי לא מגיע, כי עשיתי שלושה ילדים ולא עשרה?".
חברת מועצת העירייה, מרים סלע (התעוררות) בעצמה אם לשניים זועמת גם היא על ההחלטה "בתור אמא בעצמי לשני ילדים צעירים אני מבינה היטב את הנטל הכלכלי בחודשי הקיץ. דווקא בתקופה הזו ובצל המלחמה, מסגרות החינוך הבלתי פורמאליות הן עוגן רגשי וחברתי חשוב. אנחנו רואים מדי יום כיצד הציבור היצרני והעובד בישראל ובירושלים, ובתוכו המשפחות הצעירות ומשפחות המילואים, תורם למאמץ המלחמתי בחזית ובעורף, מקדיש מזמנו בפעילות בארגוני התנדבות וחברה אזרחיים שבלעדיהם המצב היה בלתי נסבל - והוא עדיין כורע תחת הנטל הכלכלי. מצער שדווקא עכשיו מכבידים את הנטל על המשפחות הצעירות, ההורים העובדים והציבור המשרת - ציבור משמעותי לעתידה הציוני של ירושלים. אנחנו מחויבים למצוא פתרון הולם".

עושים עניין מהנחה קטנה


"אני משלמת על ארבעת הילדים הראשונים כל אחד 700 שקל לחודש אחר כך יש לי ילדה קטנה שנמצאת במעון של תמ"ת משלמת 4,000 שקל, יוצא שאני משלמת על חינוך 6,800 שקל ועוד לא התחלתי את החודש", אומרת אם חרדית לחמישה. היא מתקוממת על הטענה לפיה החרדים זוכים לסבסוד שחילונים לא זוכים לו. "אני לא צריכה להתנצל על הנחה קטנה, לא הבנתי, בן אדם צריך למות כדי לחנך אתת הילדים שלו? בעלי חרדי ומשרת במילואים. אין סבסוד אין הנחות, אז לפחות שיתחשבו קצת בצהרונים של החופש הגדול. גם אנחנו כורעים תחת הנטל הכלכלי. ההוצאות שלנו גדולות ואנחנו מחזקים את מדינת ישראל ואת הרוב היהודי על ידי חיזוק המאזן הדמוגרפי. החילונים חושבים שמסבסדים אותנו ועוזרים לנו בפועל אנחנו משלמים יותר מכל הורה חילוני".
אם נוספת לשבעה ילדים אמרה: "אני לא מבינה מה הבעיה, משפחות מרובות ילדים כמו החרדים צריך להתחשב בהן, החינוך אמור להיות חינם ואנחנו משלמים הרבה כסף כל שנה עבור החינוך של הילדים שלנו. הנחה של 100 או 200 שקלים זה משמעותי עבורנו, ותודה למי שעושה את המלאכה עבור הציבור החרדי. כן ירבו הילדים שנביא ישתבח שמו לעד. מה יותר טוב מילדים?".
מעיריית ירושלים נמסר: "הסכומים שצוינו אינם מדויקים והמחירים לא עלו ב-30%. למגזר החרדי מוצע צהרון בתשלום של 560 שקלים לילד, כאשר משך זמן הצהרון הוא שעתיים וחצי. למגזר הכללי מוצע צהרון בתשלום של 732 שקלים לילד, כאשר משך זמן הצהרון הוא שלוש שעות. בנוסף, משרד החינוך גובה 75 שקלים לילד על תוכנית הבוקר, לכלל המגזרים. המחיר למגזר הכללי עלה משנה שעברה ב-102 שקלים בשל תוספת סייעות שלישיות לפי הצורך, חוגים והעשרה, עלות הזנה נוספת ועלייה של שכר הסייעות ב- 15%".