שלושה שבועות אחרי שמערכת החינוך הירושלמית חזרה לפעול, בין היתר הודות להצבת מילואימניקים שסייעו להרגיע את חששות ההורים, הופתעו ביום חמישי האחרון בעיריית ירושלים לקבל הודעה מפיקוד העורף שלפיה החל מתחילת השבוע לא ישובצו יותר חיילים למשימות אבטחה של מוסדות חינוך.
4 צפייה בגלריה
חיילות מאבטחות את העיר
חיילות מאבטחות את העיר
חיילות מאבטחות את העיר
(צילום: ארנון בוסאני)

"הפקירו את הגנים"


בעירייה ניסו להיערך, אך הזמן הקצר שעמד לרשותם לא איפשר מתן מענה מלא. מי שנותרו ללא אבטחה הם הגנים, שכן בעירייה סברו שהקודן האלקטרוני שמוצב בשערים אמור לתת הגנה מספיקה. בעקבות זאת החליטו חלק מההורים, בעיקר כאלה שילדיהם לומדים בסמוך לקו התפר, שלא לשלוח את ילדיהם.

4 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
חביליו. פנה בשם ההורים להנהלת העירייה
(צילום: ישראל כהן)

"הבן שלי לומד באשכול גנים במתחם שיש בו עוד מספר גנים. בפועל יש סייר אחד במספר שכונות שמסייר שאין לו שום יכולת לפעול במקרה חירום, מה שאומר שרמת האבטחה היא אפסית. אנחנו נמצאים בימים רגישים ולא יכולים לקחת סיכון על חיי הילדים שלנו. זה אבסורד שאחרי הטבח של ה־7 באוקטובר לא הפנימו ומפקירים את בטחונם של למעלה ממאה ילדים ואנשי צוות. מספיק שיגיע מישהו שהתחרפן בבוקר. אני לא רוצה לתאר לעצמי את האסון שיכול לקרות", אומרת אחת האמהות.
אם נוספת לילד בגן טרום חובה אמרה: "הגנים מאז ומעולם לא זכאים לאבטחה. לא משנה למי פנינו, היה אפילו זום בעירייה ונתנו מענה רק לבתי הספר. אנחנו ההורים החלטנו פשוט לשכור על חשבוננו מאבטח פרטי. אף אחד לא מקשיב, כאילו רק מרחבים מוגנים זו הבעיה מאז".

"החלטת פקע"ר: שערורייה"


בעקבות פניות מהורים שיגרו סגן ראש העירייה עו"ד יוסי חביליו וחברת המועצה לורה ורטון מכתב לראש העירייה משה ליאון ולשר החינוך יואב קיש בדרישה לפתור באופן מיידי את הנושא. "יש צדק בטענות הורים, ויש מקום לשנות את החשיבה והכללים לאבטחת מוסדות חינוך כך שגם בגני הילדים או לפחות באשכולות של גני ילדים יוצב מאבטח. ברור לנו שמדובר בהוצאה תקציבית גבוהה ושיש כרגע גם מחסור במאבטחים, אולם אנחנו חושבים שהמצב מחייב שינוי סדרי עדיפויות והסטת כספים מסעיפים אחרים לטובת אבטחת מוסדות חינוך".
"החלטת פיקוד העורף להוציא את החיילים ממשימת אבטחת גני הילדים ומבתי הספר היא שערורייה", אמר חביליו. "אני מקבל תלונות מהורים לילדים בבתי ספר על כך שאין אבטחה מספיקה, ולעיתים אין אבטחה כלל גם בבתי ספר. העירייה צריכה להחליף דיסקט".
"ארגון ההורים נמצא בקשר רציף עם ראש העירייה ואגף הביטחון בעירייה על מנת למצוא פתרונות למחסור במאבטחים", ציין יו"ר הנהגת ההורים, אריק קפלן. "אנו פועלים כדי שמקומות בעלי חיכוך גדול (קו תפר) יהיו מאובטחים בוודאות ועושים מאמצים על מנת לוודא שכל יתר מוסדות החינוך האחרים יהיו מאובטחים. לצערנו הרב, בדומה לערים אחרות שבהן בדקנו, יש מחסור גדול במאבטחים ואנו מנסים למצוא רעיונות יצירתיים כדי למלא את החוסר הזה. אנו מקווים שהרשויות האמונות על הנושא יעשו מאמץ נוסף לנוכח הנסיבות המיוחדות בתקופה זו על מנת לוודא שתלמידי ירושלים והוריהם ירגישו בטוחים יותר בין כותלי בתי הספר וגני הילדים".

4 צפייה בגלריה
אריק קפלן, יו"ר ארגון ההורים העירוני
אריק קפלן, יו"ר ארגון ההורים העירוני
אריק קפלן, יו"ר ארגון ההורים העירוני
(צילום: יואב דודקביץ')

קפלן קרא לתושבים לסייע להורים ולבוא ולהתנדב, אך הדגיש כי זה "בנוסף ומבלי לגרוע מהאחריות של הגורמים הממלכתיים".

120 התנדבו לאבטח


ובתוך כך, בעירייה מנסים לגייס בעצמם בצו 8 את תושבי העיר, שיהיו כפופים לצה"ל אך העירייה היא זו שתנהל את המשימות בבתי הספר. "הפרויקט, שנקרא 'בני המקום', הוא חדש וגובש על ידי ראש העירייה וצוות חירום וביטחון העירוני", מסר גורם בעירייה. "עד כה גייסנו 120 חיילים בצו 8 ואנחנו ממשיכים, כולם לטובת אבטחת מוסדות החינוך בעיר".

4 צפייה בגלריה
ליאון ואנשי פיקוד העורף בביקור במוסד חינוכי
ליאון ואנשי פיקוד העורף בביקור במוסד חינוכי
ליאון ואנשי פיקוד העורף בביקור במוסד חינוכי
(צילום: ארנון בוסאני)

"החלטתי להתגייס כדי לתת ביטחון לילדים ושהורים יוכלו לעבוד בראש שקט שיש מי שומר על הילדים שלהם ולא יהיו מוטרדים בקשר לילדים", סיפר אחד המתנדבים, רועי יעקובי (33), שביומיום משמש מאבטח בשירות התעסוקה.
גם מתי מונק (52), בעל עסק עצמאי, נענה לקריאה כדי "לתרום באופן משמעותי למערך הלאומי ולתמוך בביטחון העיר והארץ".
ואילו דורון עזרא, שעובד במשרד העבודה והתנדב אף הוא, מדגיש: "לאחר אירועי ה־7 באוקטובר חשוב לייצר הרגשת ביטחון אצל האזרחים ולהיות מוכנים לכל תרחיש. כאבא לילדים וסבא לנכדים וכאדם מיומן בירי, חשוב לי להיות שותף בהגנה על היקר לנו מכל, הילדים שלנו".

עוד בחדשות:

גפני תומר (45), עובד במלון מצודת דויד בשגרה, מסביר כי הרצון לתרום הוא שעודד אותו להתגייס למיזם. "הרגשתי צורך עז לעשות משהו שאיננו קשור לשגרת היום הרגילה. החשש מאירועים בטחוניים, עובדת היותי אב לשני ילדים בגיל בית ספר ועצם הידיעה שבתי הספר נשארו ללא אבטחה ראויה, חברו יחד. בסופי השבוע אני מאבטח קהילת מתפללים בבית כנסת, אף שהדבר איננו מוגדר כחובה מבצעית".

"פועלים לפי הערכת מצב"


מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים מתגברת את האבטחה בכל מוסדות החינוך בעיר החל מהיום הראשון ותמשיך כך ככל שיידרש". לגבי הפסקת האבטחה של פיקוד העורף אמרה העירייה כי "נושא חיילי פיקוד העורף נמצא בבדיקה".
תגובת דובר צה"ל: "כוחות פיקוד העורף ממשיכים לפעול במרחב בשיתוף פעולה הדוק עם הרשויות המקומיות וגופי החירום. בהתאם להערכת המצב וכחלק מההיערכות להמשך הלחימה, הוחלט לצמצם באופן מוגבל את היקף הכוחות ביחידות מסוימות. זאת מתוך השאיפה לאפשר קיום מילואים לאורך זמן, לצד שמירה על שגרה בצל המלחמה ועל פעילות המשק ככל הניתן. נדגיש כי כוחות הפיקוד ערוכים להרחבת הפריסה באופן מהיר בהתאם להערכות המצב השוטפות".
פורסם לראשונה: 02:31, 26.11.23