כמעט עשור לאחר שהחל פרויקט מיגון תחנת האוטובוס בירושלים, רק מחצית מהן ממוגנות, כך מתברר השבוע. אירוע הדריסה הקשה השבוע בגלילות שבו נרצח אדם אחד ועוד כארבעים נפצעו, לצד ניסיונות לבצע פיגועים שכאלה מעוררים חשש בקרב משתמשי התחבורה הציבורית וקריאה לעירייה לפעול להשלמת המיגון בכלל תחנות ההסעה בעיר, ובייחוד בשכונות קו התפר.
בשנים 2014-2015 התרחשה בירושלים שורה של פיגועי דריסה אשר כוונו נגד נוסעים שהמתינו בתחנות אוטובוס ובתחנות הרכבת הקלה. לאחר הפיגוע שהתרחש בחודש דצמבר בסמוך לגשר המיתרים ובו נפצעו 14 איש בהם תינוק, הבינו בעיריית ירושלים כי לכוחות הביטחון אין אפשרות לעצור כל מחבל שפועל לבד ומשתמש ברכבו ככלי נשק לפגוע באמצעותו בתושבים. בעקבות כך הוחלט לצאת למיזם שבמסגרתו ימוגנו התחנות שבהן מתרכזים אנשים ולכן הן עלולות להוות יעד למפגעים. סביב תחנות אוטובוס באזורים שונים הוצבו עמודי ברזל חזקים. התוכנית הוצגה על ידי ראש העירייה דאז ניר ברקת לשר התחבורה ישראל כץ והוצאה לפועל בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו.
בשנת 2019 משרד התחבורה ועיריית ירושלים הקצו לצורך פרויקט הצבת בטונדות שני מיליון שקלים. על פי התוכנית בפעימה זו מוגנו 300 תחנות אוטובוס בבירה.
בפברואר 2023, אחרי פיגוע הדריסה הרצחני בצומת רמות שבו נרצחו יעקב ישראל פלאי ז"ל בן ה-6, אחיו אשר מנחם ז"ל בן ה-8 והאברך אלתק שלמה לדרמן ז"ל, יצאה הודעה משותפת של עיריית ירושלים ומשרד ראש הממשלה, על מיגון של כל תחנות האוטובוס בעיר, ביניהן התחנה הספציפית ברמות בה התרחש הפיגוע. על פי התוכנית בתחילה ימוגנו 300 תחנות אוטובוס ובמהשך יעלה המספר ל- 700 תחנות אוטובוס. עוד צוין כי משרד ראש הממשלה יקצה לתכנית תקציב יעודי שבהמשך יגדל עד שכל תחנות האוטובוס בבירה יהיו מוגנות.
אלא שלמרות התוכניות וההבטחות, 9 שנים חלפו מאז יצאה לדרך התוכנית, אך עד כה היא לא הושלמה ולא כל התחנות ברחבי העיר זוכות למיגון, חלקן במקומות מועדים לפורענות. כך למשל במשך חודשים ארוכים דרשו ההורים בבית ספר רנה קסין למגן את התחנה בה נוהגים התלמידים להמתין להסעות. רק בעקבות פרסום ב"ידיעות ירושלים" הוצב בסופו של דבר מיגון, אך כאלה יש עוד מאות רבות.
הנפגעים בתחנות האוטובוס הם בעיקר נוסעי תחבורה ציבורית שכל יום שהם נוסעים יש בליבם חשש כבד שמא יפגעו בהמתנה לאוטובוסים ולרכבת הקלה. "חשיבות הצבת המיגון בתחנות האוטובוס היא עליונה משום שהיא מגנה על ה נוסעים שעומדים מידי יום בתחנות", אומרת הפעילה החברתית בנושא התחבורה הציבורית דקלה אלון. "אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת מאוד שבה כל יציאה מהבית עלולה להיות מסוכנת ומלווה בחששות רבים של נוסעי תחבורה ציבורית והולכי הרגל לכן הצבת המיגון בתחנות האוטובוס היא חיונית ממדרגה ראשונה. הייתי מצפה מהנוגעים בדבר ומהעירייה לקדם בהקדם ולהציב בכל תחנות האוטובוס את המיגוניות הנדרשות".
מי שבעיקר מוטרדים מאי השלמת המיגון הם תושבי שכונות קו התפר, "אני מתריע בזאת שיש צורך להציב בטונדות בתחנות בגלל המצב במדינה והקרבה בירושלים לאוכלוסייה פלסטינית עוינת", אומר יו"ר מינהל קהילתי שכונת גילה, בני אלחייני. "המטרה היא לשמור על נוסעי התחבורה הציבורית, שאנשים יוכלו להשתמש בה ולא יחששו בגלל שאין הגנה. פונים אלי הרבה תושבים בנושא ומספרים שהם מרגישים חסרי ביטחון כאשר הם נמצאים בתחנות האוטובוס. זה צורך מידי לפעול בנושא שלא יהיה נושא שנצטער שלא מנענו את זה".
"הייתי מוכן לשלם מילארדים שיהיו בטונדות בטיילת"
תושבת העיר פעילה בתחום הולכי הרגל ונוסעי תחבורה ציבורית, טל סויסה דווקא מתנגדת להצבת בטונדות: "הדוגמא הקלאסית היא התחנות באזור התחנה המרכזית. יש עמודונים אבל המדרכות מפוצצות באנשים שרוצים לעלות לאוטובוסים. הפתרון הוא קודם כל לתגבר את תדירות האוטובוסים ולמנוע עומסים בתחנות.
"לירושלים בניגוד לשאר הערים יש רשות יחודית של צוות אב לתחבורה שמאפשר לעירייה יתרון כי היא יכולה לטפל בנושא בלי מעורבות של משרד התחבורה. עמודונים זו עלות עתק, האם העירייה צריכה להוציא עשרות מיליוני שקלים על זה? לדעתי לא. אני נגד העמודונים בתחנות האוטובוס".
מנגד אומר הרצל חג'אג', אביה של סגן שיר חג'אג' ז"ל שנרצחה בשנת 2017 בפיגוע דריסה בטיילת ארמון הנציב יחד עם שלושה צוערים נוספים כי ההשקעה הכספית שווה את החיסכון באובדן חיי אדם, "הייתי מוכן לשלם מילארדים שיהיו בטונדות בטיילת", הוא אומר. "אני מסתובב הרבה בירושלים ורואה לא מעט תחנות אוטובוס חשופות. בחלק מהמקרים יש בטונדות אבל הן לא מוצבות במקום הנכון. לפעמים בא לי לעצור ליד נוסעים ולהראות להם איפה לעמוד שלא יפגעו חלילה ממחבל שפתאום בא לו להיכנס בהם עם האוטו.
"הכל עניין של כסף ותקציב ואנחנו משלמים את המחיר בדם של הילדים שלנו", הוא מוסיף. "אני מאוד מעריך את ראש העירייה, משה ליאון מאז שהוא בתפקיד יש שיפור אדיר במוגנות של התחנות, אבל זה לא מספיק צריך לשים הרבה יותר בטונדות ואפשר למגן יותר. הפתרון הוא גם בהגנה ובמיוחד בהרתעה. במציאות שאנו חיים בה אין מנוס מכך שכל תחנת אוטובוס כסטנדרט תהיה ממוגנת".
לדברי יו"ר ועדת הביטחון, יעל ענתבי (ליכוד) "אי אפשר ולא נכון למגן כל תחנת אוטובוס נידחת", לדבריה, "תחנות שנבנות עכשיו בעיר, נבנות קומפלט עם מיגון. כדי להמשיך ולמגן עוד התחנות, יש צורך בתקציב ממשלתי ועל כך אנו לוחצים. כמו בכל דבר בחיים, גם בנושא מיגון התחנות יש סדרי עדיפויות".
מעיריית ירושלים נמסר: "ברחבי העיר ישנן 1,655 תחנות אוטובוס ומתוכן מוגנו 821 התחנות הגדולות, בהתאם לסדר עדיפות שנקבע בתיאום עם המשטרה. 834 תחנות נותרו למיגון, והעירייה פועלת להשלמת התהליך במסגרת תוכנית עבודה מסודרת והקצאת משאבים לצורך כך".