הנתונים נחשפים: משטרת ישראל פרסמה השבוע את נתוני הפשיעה לפי שכונות בישראל לשנת 2023, זאת לבקשת התנועה לחופש המדיע ומדלן, ומהם עולה תמונה עגומה לגבי כמה מהשכונות הגדולות בירושלים שנמצאות בעשירייה הראשונה של גניבות רכב, עבירות ביטחון ואחזקת סמים.
7 צפייה בגלריה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
(צילום: רועי אלמן)
בפסגת זאב הכי הרבה רכבים נגנבו, במרכז העיר סובלים ממכת סמים, בית חנינא מובילה בעבירות תקיפה ורצח והעיר העתיקה מוצפת בעבירות ביטחון.

פסגת זאב: איפה האוטו?


השכונה שקיבלה את המקום הראשון ברשימה המפוקפקת של גניבת רכבים היא פסגת זאב עם 181 תיקים, ולא בכדי. מדובר בשכונת קו תפר שממנה יכולים הגנבים להגיע בקלות יחסית אל שטחי הרשות הפלסטינית.
תושבי השכונה לא מופתעים לגלות שהתחושה שלהם מגובה בנתונים של המשטרה, אבל לטענת גורמים המעורים בהסדרי הביטחון בשכונה לא כל הרכבים נגנבים מפסגת זאב אלא משכונות אחרות בעיר והנתון הגבוה מצביע על לכידתם במחסומים.

7 צפייה בגלריה
פסגת זאב
פסגת זאב
פסגת זאב
(צילום: יואב דודקביץ')

"ידוע שבפסגת זאב יש בעיה", אומר השבוע ל"ידיעות ירושלים" חבר מועצת העיר ונציג השכונה במועצה, יהודה פרוידיגר. "בקדנציה הקודמת הייתי יו"ר המועצה למניעת אלימות ונחשפתי למספרים הגבוהים של פסגת זאב. זוהי שכונה גדולה מאוד, אבל זוהי שכונת קו תפר. ככזו היא סובלת מתופעות שעולות בדוח הזה שמשקף את מיקומה הלא מכובד בטבלת הפשיעה. גניבות הרכב זה בולט מאוד".

7 צפייה בגלריה
תיעוד הגניבה
תיעוד הגניבה
גניבת רכב בצפון ירושלים
(צילום: מצלמות האבטחה)

לדברי פרוידיגר עיריית ירושלים החליטה שהשנה שהיא תשקיע הרבה מאוד בהוספת מצלמות בשכונת פסגת זאב. "אולי זה יעזור במשהו", הוא מקווה. "אבל המאמץ העיקרי מבחינתי צריך להיות הוספת עוד לפחות כיתת כוננות אחת לשכונה, תגבור של מתנדבים שיעבדו ביחד עם משטרת ישראל בסיורים בשעות הערב והלילה, השעות המיועדות לפורענות, וסיירות הורים. היה דבר כזה בפסגת זאב לפני שנתיים ויש ניסיון חדש לעורר את הדבר הזה. הנוכחות שלהם ברחובות מרגיעה את התושבים ומגבירה את תחושת הביטחון בשכונה".
ממשטרת ירושלים נמסר כי "מתחילת השנה חלה ירידה דרמטית ומשמעותית בפריצות וגניבות רכב בכל ירושלים בהשוואה לאשתקד. בהקשר זה שוטרי מחוז ירושלים מאתרים ועוצרים חוליות פורצים וגנבים, ומסכלים מדי יום גניבות רכבים והתפרצויות בשכונות וברחבי העיר".

בית חנינא: עבירות ביטחון


את רוב המקומות ברשימת בעבירות ביטחון - בגידה וריגול, הסתה, הסתננות, הקמת מחסום, השלכת בקבוק תבערה ויידוי אבנים - תופסות השכונות בירושלים: בית חנינא עם 185 תיקים, פסגת זאב במקום השני עם 73 תיקים שנפתחו ב-2023, הרובע המוסלמי 55 תיקים, סואחרה 39, הר הצופים 30, הרובע הארמני 27, ראס אל עמוד 23 והרובע הנוצרי 10 תיקים. את הרצף של הרשימה קוטעות שכונת ג'ואריש ברמלה עם 31 תיקים ובאופן מפתיע גם שכונת הגפן בבית"ר עילית עם 13 תיקים. בית חנינא מובילה גם ברצח וניסיונות רצח עם 12 תיקים וכן במספר תיקים על תקיפה, 313 בסך הכל.

7 צפייה בגלריה
תתרחב בעשרות אלפי דירות. בית חנינא
תתרחב בעשרות אלפי דירות. בית חנינא
בית חנינא
(צילום: shutterstock)

גם כאן מדגישים בפסגת זאב שרובן המוחלט של העבירות מתבצעות בסמוך לשכונה אך מקוטלגות אוטומטית ככאלה שבוצעו בתחומיה. "יש ירי של כלי נשק שנוחתים אצלנו בשכונה ופשיעה ממחנות הפליטים שגובלים בשכונה", טוען פרוידיגר.
במשטרה מסבירים כי הנתונים מראים דווקא על שליטה טובה יותר בשטח, "בשנה האחרונה סיכלו שוטרי מחוז ירושלים עשרות פיגועים וכוונות פיגועים באזור ירושלים. מאז תחילת המלחמה עצרה המשטרה חשודים רבים בעבירות ביטחוניות שונות, בהם טרור, פח״ע עממי, הסתה, הפרות סדר אלימות ועוד", נמסר ממשטרת ירושלים. "הנתונים מלמדים על ירידה משמעותית בהפרות סדר אלימות בירושלים בחודשים האחרונים, והמציאות מלמדת שבזכות פעילות המשטרה בתקופת המלחמה נמנעה הסלמה ביטחונית באזור או פתיחת זירת לחימה נוספת בירושלים. בשכונות מזרח ירושלים ובעיר העתיקה פועלים מגוון כוחות שיטור- שוטרים ולוחמי מג״ב בפעילות ביטחון שוטף למען התושבים והמבקרים בעיר.
"כידוע אתגרי הביטחון בירושלים משמעותיים במיוחד, כשחלק ניכר מהשכונות והעיר בכלל סמוכים לקו התפר לצד מורכבות דמוגרפית מובנית שקיימת בעיר, ולמרות זאת המציאות בחודשים האחרונים הראתה כי בזכות פעילות המשטרה - תושבי העיר יכולים לחיות ולישון בשקט ובבטחה".

מרכז העיר: ריח של שאכטה

בתחום עבירות הסמים נמצא מרכז העיר במקום השלישי עם לא פחות מ-86 תיקים על עבירות סמים שנפתחו בשנת 2023. השכונה הירושלמית השנייה שנמצאת ברשימה היא בית חנינא עם 60 תיקים. "אני מריחה סמים ברחבי העיר ובנחלאות, זו תופעה אצלנו", אומרת הודיה שמח המתגוררת באזור הדוידקה. "אני יוצאת מהבניין בבוקר ואני מריחה סמים, יש לנו מתחת לבניין כל הזמן שיכורים ומסטולים. בכיכר הדוידקה יש חבורה שאנחנו כבר מזהות גם אם אנחנו רואות אותם במקום אחר בעיר. הם לא עושים כלום וזה לא מפחיד, אבל זה הורס את הנוף. מדי פעם יש צעקות.

7 צפייה בגלריה
סמים שנועדו לבני נוער בעיר ונתפסו על ידי המשטרה
סמים שנועדו לבני נוער בעיר ונתפסו על ידי המשטרה
סמים שנועדו לבני נוער בעיר ונתפסו על ידי המשטרה
(צילום: משטרת י־ם)

"בשבת ראינו בכיכר הדוידקה בחורה ששוכבת על הרצפה מעולפת, חברות שלי ירדו אליה והן אמרו שלא היה עם מי לדבר. הן הביאו לה מים, אבל היא לא היתה ממש איתן. וזה דברים שקורים פה, זה לא משהו חדש. הנתון הזה לא מפתיע".

7 צפייה בגלריה
מרכז העיר
מרכז העיר
מרכז העיר
(צילום: יואב דודקביץ')

"אני יכול להזדהות עם הנתון הזה", אומר גם מייסד עמותת דרך אחרת, שלה מרכז גמילה ומרכזים טיפוליים שנותנים מענה טיפולי לשלל התמכרויות, אליעזר קושיצקי. "זה נתון שמאוד מסתדר עם העבודה שלנו ובמה שאנחנו פוגשים בשטח. אני יכול ליחס את זה לכמה סיבות: דבר ראשון ירושלים זו עיר שמושכת אליה ציבור מכל העולם. זו עיר מאוד יפה ומאוד כיף להיות בה, אבל כיכר החתולות וכיכר ציון בואכה נחלת שבעה, אלו אזורים שמושכים אליהם נערים ונערות מכל הארץ ומועדים לפורענות. אנחנו רואים שגם נערים ונערות שמגיעים מחוץ לעיר, חלק מהסיבוב שלהם בחיים הוא בכיכר ציון, שזה מקום מאוד משמעותי. בנוסף אני מניח שהנערים פחות מעדיפים לצרוך את הסמים קרוב לבית, אלא מעדיפים לצרוך אותם במקום בו הם מבלים.
"סמים ופשיעה משתלבים אחד בשני באופן מאוד ברור ומאוד טבעי", מוסיף קושיצקי. "סמים זה אירוע שהוא לא חוקי, לכן זהו סוג של צורך לעבור על החוק. וגם סמים זה דבר יקר, במיוחד סוגים מסוימים, שזה אומר שצריך לגנוב עבורם סמים או לעשות פעולות לא חוקיות אחרות בשביל לרכוש אותם, לכן זה מתקשר עם עבירה על החוק. אם מישהו שדד חנות בשביל לרכוש סמים, יפתח לו תיק שיקרא תיק סמים ולא תיק אלימות", הוא מבהיר. "צריך לזכור שירושלים, בגלל המצב הביטחוני המורכב בו אנחנו נמצאים, המשטרה מסתובבת המון במרכז העיר, אנחנו רואים את זה. וכשיש המון משטרה, מטבע הדברים יש יותר אכיפה נגד פשיעה שהם רואים, וטוב שהם רואים".


לעמותת דרך אחרת מגיעים נערים מגווני החברה השונים, אך רובם נושרים דתיים וחרדים. "ירושלים זו עיר שמורכבת מאוכלוסיה חרדית ודתית לאומית יחסית גדולה, מטבע הדברים חלק גדול מהאוכלוסייה המגיעה אלינו היא אוכלוסיה של נושרים. יש לנו בערך 25 אחוז אוכלוסיה חילונית", מסכם קושינצקי ומבקש: "אם יש נערים או נערות או הורים שיש להם ילדים החוששים שהם הולכים להיות העצורים הבאים, שלא יהססו וייצרו קשר. אנחנו מגיעים לשכונות ולפעמים מונעים המון סבל למשפחות".
במשטרת ירושלים מציינים כי חלק מתחומי הפשיעה, כמו עבירות בתחום הסמים, הם "פועל יוצא של פעילות יזומה - עבירות חשיפה, שהתיקים בהם נפתחים בכלל בזכות פעילות יזומה של יחידות המשטרה והשוטרים, ולא בעקבות דיווחים או תלונות של אזרחים".

האגן הקדוש: התיירים יודעים?

העיר העתיקה אליה מגיעים תיירים רבים מכל העולם תופסת כמעט בכל הקטגוריות מקום. כך למשל בעבירות ביטחון נמצאים הרובע המוסלמי (55 תיקים), הרובע הארמני (27) והרובע הנוצרי (10). הרובע המוסלמי בעשירייה הפותחת גם בעבירות רצח וניסיון לרצח (5 תיקים) וכך גם בעבירות תקיפה (183 תיקים).

7 צפייה בגלריה
חומות העיר העתיקה
חומות העיר העתיקה
העיר העתיקה
(צילום: מפ"י)

"רוב הפשעים שאני פוגשת בהם באזור הזה הם פשעי שנאה והם מכוונים נגד אנשים עם חזות נוצרית", אומרת שלי אשכולי המשמשת מורת דרך באזור כבר 20 שנה. "לפעמים זה נגמר במילים, אבל לא פעם יש גם צעקות וקללות ואפילו יריקות. כשתיירים נתקלים בזה זה איום ונורא. אנחנו רואים ונדליזם מוכוון נגד דת, למשל בהרבה שלטים בעיר העתיקה יש מחיקה של סמלים נוצרים וגם מוסלמים, כמו צלבים. כשאני מסתובבת עם תיירים בירושלים ואנחנו רואים שלטים שבהם מחוקה כנסיית הקבר. אין לי איך להסביר להם שזה מה שקורה ולמה זה קורה פה שוב ושוב, כי חלקם היו פה שנה קודם לכן וראו גם אז שזה מחוק. אני קצת נבוכה מזה.
"מבחינת אירועי אלימות ואירועים ביטחוניים שהוזכרו, פחות נתקלתי בכאלה. נתקלתי בהשלכת אבנים וחיתולים מהצד היהודי נגד מוסדות דת ולכן יש פחד מבחינת התושבים שחוששים מה יעשו להם עכשיו".

המשטרה: "אי אפשר להשוות"

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל פועלת עם מגוון כוחות שיטור ואמצעים בכל ימי השנה בירושלים לשמירה על שלום הציבור, ביטחונו ורכושו. לתשומת לב הקוראים ולמניעת הטיה יובהר: נתוני הפשיעה שהוצגו אינם לוקחים בחשבון כלל את המשתנה הקריטי של הגודל (כמות התושבים בירושלים ושטח העיר) - וכידוע ירושלים (ושכונותיה) היא העיר הגדולה והמאוכלסת ביותר בישראל, ונתונים שמוצגים בהיעדר נירמול ביחס לגודל האוכלוסייה -לא יכולים לייצר מסקנות השוואתיות רלוונטיות ביחס למקומות אחרים בישראל.
"נמשיך לפעול לשמירת הביטחון של תושבי ירושלים והמבקרים בה, ולמאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה על כל גווניה ובעבריינים".