פעם, מי שרצה לבצע השחתה של רכוש במרחב הציבורי, היה בוחר לעשות זאת באמצע הלילה, כשהוא רעול פנים. בירושלים של 2024, אין צורך. בשבועיים האחרונים העיר חווה שורה של מקרים בהם מושחתים שלטי בחירות בירושלים שעליהם תמונות של נשים. מדובר בין השאר בפרסומים מכל קצבות הקשת הפוליטית: שלטים של הליכוד, 'התעוררות' ו'הציונות הדתית', הן על גבי לוחות המודעות והן בשלטים על גבי האוטובוסים. צפו בתיעוד:

יצוין כי בדיוק לפני שנה נערך דיון בכנסת שבו נחשף כיצד נכשל המאבק של כיכר ספרא בתופעה. כזכור, ב־‭,2021‬ בעקבות התמשכות התופעה של השחתת תמונות של נשים במרחב הציבורי הוגשה עתירה נגד העירייה. בשלהי אותה שנה הסכימו בכיכר ספרא להקים יחידה שתפעל נגד ההשחתה. בדיון שנערך בשעתו בכנסת, עו"ד אורית בלולו, שייצגה את העירייה, הודתה בכנות: "אנו עושים ככל שביכולתנו כדי למגר את התופעה הבזויה. אין לנו היכולת לשמור 24 שעות ביממה על כל השלטים".
עו"ד בלולו גם דיווחה כי הותקנו ‭ 21 ‬מצלמות שמכוונות על השלטים, ויש יחידה ייעודית שצופה על כל שלטי החוצות ‭ .24/7‬ אבל באותה נשימה היא הודתה: "קשה לתפוס עבריין שמבצע השחתה כשהם רעולי פנים בשעות הלילה וקשה לזהות אותם. הושקעו עשרות אלפי שקלים והוגשו שתי תלונות. לא מצליחים לתפוס על חם את העבריינים".

3 צפייה בגלריה
אלמוני קורע שלט עם תמונות נשים מאוטובוס
אלמוני קורע שלט עם תמונות נשים מאוטובוס
אלמוני קורע שלט עם תמונות נשים מאוטובוס
(צילום: mynet)
חוקר מרכז המחקר של הכנסת, עדו אבגר, הכין דוח מיוחד בנושא ואמר: "בשש השנים האחרונות, בסעיף של השחתת מודעות נפתחו 34 תיקים, וב־9 תיקים צוין שהושחתה תמונת אישה. בחמש השנים האחרונות רואים מגמה של ירידה בפתיחת תיקים... ‭ 97%‬ מהתיקים נסגרו".

3 צפייה בגלריה
שלטי נשים שהושחתו בירושלים
שלטי נשים שהושחתו בירושלים
שלטי נשים שהושחתו בירושלים
(צילום: mynet)

כאמור, מערכת הבחירות הביאה לזינוק במספר מעשי הוונדליזם. ביום חמישי שעבר הושחתו שלושה שלטים של 'התעוררות' שנתלו על אוטובוסים ברחבי העיר. באחד השלטים רוססו בצבע שחור התמונות של מרים סלע, סגנית יו"ר 'התעוררות', ושל יערה שילה ונועה שלום, המתמודדות למועצת העיר. סלע, שהגישה עוד באותו יום תלונה למשטרה, אמרה ל"ידיעות ירושלים": "השוטרים בתחנה לקחו ממני פרטים מלאים וביקשו לברר אם פנינו לתחנת האוטובוסים. הסברתי להם שזה לא באחריותם ושהמשטרה היא זאת שצריכה לחקור את המקרה. אני לא מאמינה שגם עכשיו, אחרי ה־7.10, על רקע המלחמה והעוצמה שנשים הפגינו בכל החזיתות, יש מי שמנסה להדיר נשים בצורה מכוערת ואלימה מהמרחב הציבורי. הגיע הזמן לעקור את התופעה הזאת מהשורש. אכיפה וענישה ביד קשה הן המינימום כדי לוודא שמקרה כזה לא יחזור על עצמו. לא יכול להיות שדור הנשים שבונות את מדינת ישראל יצטרך להמשיך להתעסק בניסיון להדיר ולהעלים את הנשים מהמרחב הציבורי".

3 צפייה בגלריה
שלטי נשים שהושחתו בירושלים
שלטי נשים שהושחתו בירושלים
שלטי נשים שהושחתו בירושלים
(צילום: mynet)

סגנית ראש העיריה ויו"ר רשימת 'הציונות הדתית', חגית משה, שכבר סבלה בעבר מהשחתה של פרסומים שלה, אומרת שגם החודש היא סבלה מהבעיה. לדבריה: "לא ישחירו את העשייה שלנו. ליבי היה מלא תקווה שאחרי ה־7 באוקטובר עם ישראל למד מטעויות ומפילוגים מיותרים. אני רואה שיש עוד ציבורים שלא רואים בעין יפה את הימצאותן של נשים בתפקידי מפתח בכל תחומי החיים. הרשימה ברשותי לא תיתן לירושלים לחזור אחורה. נמשיך לפעול לאחדות ירושלים".


גם שלטים שעליהם תמונתה של יו"ר סיעת הליכוד בעיר, יעל ענתבי, רוססו, ולדבריה: "מדובר במעשה פחדני שיש להוקיע אותו מכל וכול. כנראה יש מי שחושש מאישה חזקה שעומדת בראש רשימת מחל. לא יעזור להם. אני בטוחה שאת התגובה ההולמת למעשה הזה הציבור ייתן בקלפי".
גם בסיעת 'האיחוד הירושלמי' דיווחו כי שלטים שלהם הושחתו, ובתגובה נמסר: "מחיקת תמונות נשים במרחב הציבורי מביאה לפגיעה בנשים ולהדרת נשים. זו תופעה חולה שפוגעת בשוויון, ולכן אנחנו נאבקים בה וממשיכים להתעקש ולפרסם תמונות של נשות הרשימה".