הקהילה הרפואית בירושלים מתקשה לזכור נתון חריג כזה – בחודש האחרון מצאו את מותם ארבעה פעוטות בריאים לאחר שלא התעוררו משנתם. צוותי הרפואה לא ממהרים לקבוע כי מדובר במקרים של 'מוות בעריסה', כיוון שלשם כך נדרשת נתיחה שלאחר המוות שלא תמיד ההורים מסכימים לה בתינוקות קטנים כל כך.
1 צפייה בגלריה
4 מקרים בתוך חודש
4 מקרים בתוך חודש
4 מקרים בתוך חודש
(צילום: יואב דודקביץ')
כאמור, הבוקר (רביעי) פעוט בן שנה מרמת אשכול בעיר לא התעורר משנת הלילה שלו. הוא פונה אל בית החולים כשהוא מחוסר הכרה ללא דופק ונשימה. בוצעו בו מאמצי החייאה מתקדמים הכוללים עיסויים, הנשמות ומתן תרופות מצילות חיים, אלא שמאמצים אלה לא נשאו פרי ובחדר ההלם בהדסה הר הצופים נקבע מותו.
רק לפני יומיים, ביום שני השבוע, תינוק בן ארבעה חודשים לא התעורר משנת הצהריים בביתה של המטפלת שלו. בוצעו בפעוט פעולות החייאה עד להגעת ניידת טיפול נמרץ, שפינתה אותו תוך כדי המשך פעולות החייאה לבית החולים. במצבו הוגדר אנוש, בבית החולים נקבע מותו.

חצי מהמקרים - בעונת החורף

בשבוע שעבר, ב-4 בינואר, בת שנה וחצי לא התעוררה משנתה בביתה בשכונת בית וגן ומצבה הוגדר אנוש. צוותי הרפואה ביצעו בה החייאה והיא פונתה לבית החולים שערי צדק תוך המשך פעולות החייאה. גם הפעם, בבית החולים קבעו את מותה של הפעוטה.
כך גם בחודש שעבר, ב-15 בדצמבר בן חצי שנה אותר על ידי הוריו בביתו שבשכונת קריית יובל כשהוא מחוסר הכרה. הפעוט לא התעורר משנת הצהריים. צוותי הרפואה ביצעו בו פעולות החייאה עד להגעת ניידת טיפול נמרץ שפינתה אותו תוך המשך פעולות החייאה לבית החולים, שם נקבע מותו.
עוד בחדשות:

50% מהמקרים של מוות בעריסה מתרחשים בעיקר בחורף – בין ינואר למרס, לעיתים בשל חימום יתר או חסימה של דרכי האוויר ו/או שאיפה חוזרת של האוויר הננשף שנגרם על ידי שמיכה או בתנוחות כמו שינה על הגב. אלא שכאמור, הגורמים הרפואיים בעיר נזהרים מלקבוע כי מדובר ב'מוות בעריסה' בשל המורכבות הנדרשת לקביעה מסוג זה.
גורם בכיר במגן דוד אדום הסביר כי ״מוות בעריסה הוא מקרה של מוות בלתי צפוי ובלתי מוסבר של פעוטות עד גיל שנה. אלא שתינוקות בגילאים כאלה לא 'חיים' מספיק זמן כדי לקבוע האם יש להם מחלות רקע או לא. כדי לקבוע כי מדובר במקרה של 'מוות בעריסה', יש צורך לנתח את הגופה ולשלול מציאות לפיה המוות נגרם מבעיה בריאותית כלשהי, לדוגמא ממום מולד בלב או מתאונה כמו סוג של חנק. פעמים רבות גם המשפחה אינה מוכנה לנתח את הפעוטות״.
פורסם לראשונה: 18:06, 18.01.23