"קשה לי. זה קשה ב־180 מעלות ממה שאני מייצג". קצין המבצעים של מרחב ציון, סנ"צ ניסו גואטה, שמתמודד מול כתב אישום של תקיפת מפגינים במהלך מחאת בלפור - העיד בשבוע שעבר לראשונה בבית המשפט.
2 צפייה בגלריה
סנ"צ גואטה עם המפגין לוטם
סנ"צ גואטה עם המפגין לוטם
תיעוד העימות בין גואטה למפגין לוטם
(צילום: שלו שלום)

ההרגשה הקשה

העדות נשמעה במהלך דיון ההוכחות בפני נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון השופטת עינת רון. קצין המשטרה הבכיר עלה לדוכן העדים ודיבר על תחושותיו האישיות. "זו פעם ראשונה ויחידה שאני עומד בסיטואציה שאני נשפט על משהו", אמר.
עוד הוסיף: "פעלתי בכל המוקדים הכי בעייתיים שיש, ידעתי תמיד לעשות את ההפרדה. יצא לי לעמוד בסיטואציה שבה אנחנו מלאי זעם, באירוע שבו נהרג שוטר בשייח' ג'ראח. היינו מלאי זעם ותסכול, אך תמיד ידעתי לשים את הדברים הללו בצד, לפעול לפי סולם ערכים מאוד ברור ומובהק, וכך הנחיתי תמיד את השוטרים שלי. מעולם לא השתמשנו בכוח מעבר לנדרש, מעולם לא ביזיתי אדם כזה או אחר - גם לא מחבל. זה מלווה אותי כל חיי, הסיטואציה שאני נמצא בה כרגע כל כך קשה לי, זה קשה ב־180 מעלות ממה שאני מייצג, מהאופן שאנשים רואים אותי בארגון".

הסיטואציה המתוחה

בהמשך עדותו מספר סנ"צ גואטה על האווירה המתוחה במהלך הפגנות בלפור: "החיכוך היה בעוצמה גבוהה, עם אלימות, קללות, הקנטות ויריקות. בחלק מהמקרים האווירה היתה מתלהמת ולא פשוטה, מה שהפך אותנו לדרוכים הרבה יותר. זה באמת היה קיצוני. בכל רגע היתה תחושה שעלול לקרות משהו".
על האירוע שבו מואשם גואטה בתקיפת דניאל לוטם הוא העיד: "באחת מנקודות הבלימה של התהלוכה הגענו לצומת הרחובות שמואל הנגיד-קינג ג'ורג', שם השוטרים יצרו סוג של יישור קו כדי למנוע את המשך התהלוכה. למקום זה הגיע דניאל עם שתי מפגינות שהלכו לצידו. פניתי אליהם וביקשתי שילכו אחורנית. הבנות הסתובבו והלכו ואילו דניאל לא נשמע לדבריי.
"הוא המשיך לצעוד גם כשאני מראה לו את הדרך באופן אקטיבי. בשלב מסוים עמדתי מולו כשהידיים שלי פרוסות לצדדים כדי למנוע את המשך הצעידה שלו, כשראיתי שהוא ממשיך להתקדם ועדיין לא נשמע להוראות שלי, אז היד השמאלית שלי היתה על הבטן שלו כדי למנוע ממנו המשך התקדמות. בשלב הזה", ממשיך הקצין הבכיר בעדותו, "הוא אחז בחולצה שלי בחוזקה, באחיזת לפיתה עם יד ימין. הייתי האמת בשוק. בשלב הזה לא תיארתי לעצמי שבן אדם מסוגל להרשות לעצמו לעשות דבר כזה לשוטר, על אחת כמה וכמה לקצין משטרה. הבנתי על מה מדובר וניסיתי לנתק אותו מעלי, הוא קרע לי את חולצת המדים והטריקו מתחת", סיים סנ"צ גואטה.
2 צפייה בגלריה
אלפים מפגינים בבלפור
אלפים מפגינים בבלפור
המחאות בבלפור
(צילום ארכיון: לירן תמרי)
משפטו של סנ"צ גואטה נפתח לפני כארבעה חודשים. בין היתר השוטר הירושלמי הבכיר מואשם כי הדף בעוצמה את המפגין אביחי גרין, ובהמשך תקף באלימות צלם עיתונות.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים