רבנים שיוצאים בגלוי נגד קולגות שלהם, הפגנות, מחאות, פוסטים זועמים ברשתות החברתיות וכעס ציבורי גדול. פרשות המין בהם מעורבים יהודה משי זהב והסופר חיים ולדר מכות ביתר שאת במגזר החרדי.
5 צפייה בגלריה
תיבות דואר עם הפלאייר החתרני
תיבות דואר עם הפלאייר החתרני
תיבות דואר עם הפלאייר החתרני
(צילום: פרטי)
5 צפייה בגלריה
משי זהב
משי זהב
משי זהב
(צילום: יואב דודקביץ')

הקרע במגזר מגיע לדמויות הציבוריות הבכירות. כך, רב חרדי מוכר בעיר נאלץ ביום שלישי לפרסם הבהרה חריגה בעקבות זעם אדיר של צעירים במגזר. הרב יהושע אייכנשטיין, שעומד בראש ישיבת 'יד אהרן', נחשב לדמות חינוכית בכירה. הוא נשאל כיצד יש להסביר לתלמידים על התאבדותו של הסופר המפורסם חיים ולדר, לאחר פרסום העדויות נגדו. הרב השיב: "יש לומר להם שאנשים רעים הוציאו על ולדר שם רע ופרסמו בכל מקום את השם הרע, עד שגרמו לו להתבייש להראות פניו בחוץ וגרמו לו לחלות בנפשו - עד כדי שהרג את עצמו".
טענה דומה הושמעה על ידי הרב גרשון אדלשטיין, מבכירי הרבנים החרדים, שאמר כי אלה שפרסמו בתקשורת את הטענות נגד ולדר עברו עבירה חמורה של הלבנת פנים.
5 צפייה בגלריה
הרב אייכנשטיין. הבהרה
הרב אייכנשטיין. הבהרה
הרב אייכנשטיין. הבהרה
(צילום: מהיוטיוב)

צעירים וצעירות חרדים זעמו על הדברים, ופרסמו בשבוע האחרון פוסטים קשים ברשתות. ביום שלישי הרב אייכנשטיין פרסם מכתב הבהרה. "מאחר שיש שהבינו בטעות שיש בי שמץ של סלחנות כלפי הפוגע, הנני רואה צורך להבהיר בפירוש שאני מכיר את ההרס של הפגיעות ואת הנחיצות הקריטית בהגשת עזרה לשקם על פי מומחים ובכל דרך שהיא. פשוט הדבר שיש להן (לנפגעות; י"ט) לפנות לכל מי שיכול לעזור בידן ואין בכך בדל חשש לשון הרע".
גם הרב הראשי לישראל דוד לאו נאלץ לפרסם השבוע הבהרה לאחר שהגיע ל'ניחום אבלים' בבית משפחת ולדר. רבים זעמו על העובדה שהוא לא טרח להביע תמיכה גם בנפגעות. הרב מסר בתגובה: "גם בימים אלו ליבי נתון לנפגעות ולנפגעים, אשר עוברים ימים קשים מאוד".

סיבוב 1: הרב טאו נגד הרב אליהו

מה שהחריף את ההלם במגזר, הוא הדיווח בסוף השבוע שעבר על יוכבד שפרה הורוביץ ז"ל, צעירה חרדית מירושלים שמתה בנסיבות טראגיות. גם לאחר שהתברר כי היא אחת הנפגעות של ולדר המשיכו רבנים רבים לתקוף את אלה שחשפו את העדויות הקשות נגד הסופר המפורסם, ובהם הרב שמואל אליהו. הרב צבי טאו, שעומד בראש ישיבת הר המור שפועלת בעיר, טען בתחילה כי המתלוננות נגד ולדר לא אמרו אמת וביקש להודיע כי "העניין עם חיים ולדר הכל עלילה, הכל שקר וכזב".
5 צפייה בגלריה
הרב אליהו (מימין) וטאו. "יושבו ההדורים"
הרב אליהו (מימין) וטאו. "יושבו ההדורים"
הרב אליהו (מימין) וטאו. "יושבו ההדורים"
(צילום: פרטי)

בהמשך תקף טאו את הרב אליהו, שהקים בית דין שאליו הגיעו יותר מ־20 עדויות נגד ולדר. "לא היה בית דין על זה", אמר ראש הישיבה הירושלמי. "הרב שמואל סובל ממקארתיזם, אחרי מה שהיה עם שיינברג בצפת (רב שהודה והורשע בעבירות מין חמורות; י"ט) הוא איבד את כל הגבולות. אין באמת בית דין. אל תישמעו לו בדבר הזה, הכל זה בלוף, שקר וכזב".
בהקלטה של הרב הוא נשמע אומר: "כל מה ששמעתם זה מפוברק ומומצא. בית הדין זה צחוק אחד גדול. אל תאמינו לזה, הכל שקר, ומי שמלבין פני חברו ברבים אין לו חלק בעולם הבא".
בעקבות פרסום הדברים נוצר זעם עצום כלפי הרב טאו, עד שמקורביו תיאמו פגישה שנערכה ביום שני בביתו, עם הרב אליהו. בתום המפגש פרסם הרב אליהו תמונה משותפת שלהם, מחויכים, והסכים לומר: "יושבו ההדורים".

סיבוב 2: הרב פוירשטיין נגד טאו

למרות הדיווח על הסולחה, הרב רפי פוירשטיין, רב קהילה ידוע בשכונת הר נוף, הודיע כי יוציא מביתו את ספריו של הרב טאו. "בשבוע שעבר הוצאתי מביתי את ספרי ולדר, שילדיי ואחר כך נכדיי קראו בהם, והשבוע הוצאתי את כתבי הרב טאו מספרייתי ומביתי", אמר פוירשטיין, מראשי ארגון רבני 'צהר'.
"כרב קהילה בישראל חושש אני שבני קהילתי יראו את ספרי הרב טאו בספרייתי ויטעו לחשוב שאסור להם להתלונן אם חלילה וחס ייפגעו", הסביר.
5 צפייה בגלריה
הרב פוירשטיין. מחאה
הרב פוירשטיין. מחאה
הרב פוירשטיין. מחאה
(צילום: פייסבוק)

זעקת הדור הצעיר

מי שסירבה להחריש היא אביגיל היילברון, פעילת ציבור חרדית תושבת העיר ומי שהקימה את 'לא תשתוק'. בארגון הזה, שמעלה את המודעות לפגיעות מיניות במגזר, התקבלו כבר לפני שנים תלונות נגד ולדר ויהודה משי זהב. היילברון ואחרים סייעו לנפגעות ולנפגעים ככל שיכלו, ובחודשים האחרונים הפרשות נחשפו בתקשורת.
בסוף השבוע שעבר קבוצה של צעירים חרדים, ביניהם תושבי העיר, פתחה קמפיין של מימון המונים באתר JGive, במטרה להפיץ בריכוזים חרדיים בכל הארץ, ובכלל זה בירושלים, פלאיירים שכותרתם 'כולנו מאמינים לנפגעות ולנפגעים'.
הפלאייר הכיל גם מספרי טלפון של קווי החירום לנפגעי ונפגעות עבירות מין במגזר החרדי. יותר מ־210 אלף שקל נאספו בתוך יומיים, וביום שישי שעבר, זמן קצר לפני כניסת השבת, הפלאיירים חולקו והודבקו בשכונות רבות בעיר על ידי מתנדבים רבים.
"יצאתי לחלק פלאיירים בשכונה שלי, קטמון הישנה, וגם באזור 'זכרון משה', ובמיוחד בשטיבלך המפורסם שם", סיפר עמנואל מילר. "שמתי אותם במדפים, על השולחנות, אפילו בין הדפים של סידורים וחומשים, העיקר שלא יוכלו להתעלם מהמסר החשוב. אם רק הורה אחד לרק ילד אחד ישנה את דעתו ויעודד את הילד שלו לספר חופשי עשינו את שלנו".
מארגני הקמפיין הדריכו את מחלקי הפלאיירים כי בשום אופן לא יתעמתו עם מתפללים שיביעו התנגדות לתליית המודעות או לחלוקתן. אולם במפתיע, אף שאיש מחברי הכנסת או הרבנים החרדים הבכירים לא הביע מסר של תמיכה בנפגעות, בקרב הציבור הרחב תמכו במיזם באופן נרחב.
היילברון אמרה ל"ידיעות ירושלים": "מה שקרה בשבוע האחרון לא היה יכול לקרות לפני חמש שנים. לא מספיק אנשים ידעו אז מה המשמעות החמורה של פגיעה מינית, לא היו מספיק אנשים להשמיע את הקול הזה של 'אנחנו מאמינים לנפגעים'. הדור הצעיר הרים קול זעקה, שתשנה את ההתנהלות בנושא עבירות מין במגזר החרדי לנצח. אין דרך חזרה".

קווי החירום לנפגעי עבירות מין במגזר:

  • נשים - 02-6730002
  • גברים - 02-5328000
  • תהל קו חם 24/7, 2511*

תמיכה נפשית למניעת אובדנות:

  • 'שלום בנייך' (לדתיים וחרדים) 9595*
  • ער"ן: 1201
  • 'אוזן קשבת': 03-6204999
  • סה"ר - לחצו כאן

עדויות נגד שדרן רדיו מפורסם

תחקיר נוסף שפורסם השבוע ב"ידיעות אחרונות" חושף שלוש תלונות של נשים הטוענות כי שדרן רדיו פופולרי במגזר פגע בהן מינית. בשלב זה לא פורסם שמו של השדר, שנולד וגדל בעיר. במסגרת התחקיר ראיינה העיתונאית נינה פוקס שלוש נשים שלא מכירות זו את זו, והן תיארו כיצד השדרן ניצל לכאורה את מעמדו.
"הייתי בחורה עצמאית, אבל מאוד תמימה", חשפה השבוע ירושלמית שהשדר היה חבר של משפחתה. "נסענו לדירה בבני ברק של קרובת משפחה שלו. עד עכשיו אני לא זוכרת איך הגעתי לשם בדיוק ואיך הוא שכנע אותי לעלות. זה היה מאוד אלים וקצר. הוא נישק אותי וליקק אותי, הכריח אותי לגעת לו באיבר המין, ממש דחף אותי בכוח ואז החדיר אותו אלי. הייתי קפואה לגמרי והרגשתי גועל ממש".