מורי הנהיגה בירושלים מבקשים למצוא מקום חלופי "למבחן היציאה לטסטים" שנמצא בשכונת תלפיות. הסיבות: עומסי תנועה, עבודות בנייה אין סופיות, טרקטורים, חפירות וכלי עבודה. חבר ועד מורי הנהיגה, מאיר דבוש: "התלמידים נפגעים כלכלית. יש חוסר שוויון בנקודת פתיחה של התלמידים בטסט. התנאים שלהם קשים ומורכבים".
2 צפייה בגלריה
מתחם הטסטים בתלפיות
מתחם הטסטים בתלפיות
מתחם הטסטים בתלפיות
(צילום: מאיר דבוש)

עד לפני חמש שנים משרד התחבורה היה אחראי על הטסטים, לאחר מכן הפריטה המדינה את הטסטים וכיום ישנן שתי חברות שהפכו לרגולטור של מבחני נהיגה בישראל - טלדור (אחראית מאזור חדרה ודרומה) וחברת מילגם (תחת חסות של חברת טלדור).
(מקום היציאה למבחן הטסטים בתלפיות. צילום: מאיר דבוש)

כיום המקום שממנו מתחילים את מבחני הנהיגה הוא מרחוב התעשייה 8 בשכונת תלפיות. מדובר באזור שהוקצה לפני כשנתיים וחצי על ידי העירייה. בירושלים יש קרוב ל-500 מורי נהיגה יהודים וערבים, וכן כ-16 אלף תלמידים יהודים וערבים. כמו כן, מדובר במתחם הגדול ביותר בארץ.
קראו גם:
חבר ועד מורי הנהיגה בירושלים, מאיר דבוש הסביר בשיחה עם mynet ירושלים: "הוקצו לנו 12 מקומות חניה מוסדרים שמהם יוצאים למבחני הנהיגה, אך עם הזמן המקום הפך לבלתי אפשרי מבחינת עומסים של אזור התעשייה. בתחילה היה לנו מגרש גדול והמגרש כיום הפך לחצי מגודלו, משום שמחצית המגרש הפך לחניה פרטית בתשלום. ההפרטה נועדה לכך שיהיה שוויוניות בין התנאים של כל התלמידים בארץ.
"בפועל כולם לא עומד בתנאים – המגרש קטן, יש צפיפות גדולה של עומסי תנועה שאינם מותאמים למבחני נהיגה. בנוסף לכך, יש עבודות בנייה אין סופיות, טרקטורים, חפירות וכלי עבודה. הרובע בתלפיות נמצא גם בהליך של פינוי-בינוי. אנחנו נמצאים במסה גדולה של כלי רכב שמסתובבים באותו מקום בקצב נסיעה איטי. עומסי תנועה ותשתיות בלתי נגמרות מהווים הפרעה לכלל התנועה שנגרמת לתלפיות".
2 צפייה בגלריה
צפיפות במתחם הטסטים בתלפיות
צפיפות במתחם הטסטים בתלפיות
מתחם הטסטים בתלפיות
(צילום: מאיר דבוש)

מורה הנהיגה יצחק לוי: "בחודש האחרון תנאי היציאה במתחם הטסטים הורעו משמעותית. אתמול הרכב שלי היה מעורב בתאונה. הסיבה היא שבמשך חמש דקות הרכב לא הצליח לצאת לטסט בשל עומס תנועה. לא התחלנו את מבחן הנהיגה עד שלא עצרתי את התנועה. זה מתווסף ללחץ שחש התלמיד וכן גם לבוחן, ובגלל זה קרתה תאונה. להערכתי התאונה קרתה רק מלחץ של הבוחן והתלמידים. בסופו של דבר התלמיד נקלע למצוקת זמן של הטסט והוא התנגש בכף של טרקטור עומד".
תלמיד נהיגה בן 18 שנכשל כבר שש פעמים בטסט אמר השבוע: "אני נוהג מצוין, אנשים נוהגים כמו חיות. האזור צפוף, והכיכרות קטנות ועמוסות. כולם מתפרצים כל הזמן בנסיעה. אם על כל אדם שנוהג בתלפיות היה יושב טסטר - 80 אחוז מקבלים בלימה ברכב על התפרצות לתנועה. יכולתי לעבור טסט ראשון. כל השיעורים שאני לוקח זה רק למטרת תרגול ועל מנת לשמור על חדות. זה בזבוז כסף. כל מי שאני מכיר נכשל בטסטים, ישנם חבר'ה שמתגייסים לצבא ללא רישיון נהיגה".
מחברת טלדור בתגובה: "אנו מכירים את הבעיה שנוצרה באזור, מבינים את הקושי ופועלים ככל שביכולתנו ובשליטתנו כדי להקל על מורי הנהיגה, הבוחנים והתלמידים. מדובר במצב נקודתי שהתפתח לאחרונה כתוצאה מסגירת חניון סמוך ששימש אותנו ובשל פרויקט בנייה שהחל באזור. כדי להקל על העומס, אנו במגעים עם בעל החניון לאפשר מעבר וחנייה למורי הנהיגה, אך אין באפשרותנו להשפיע על הבנייה באזור התעשייה ובסמוך לאתר מבחני הנהיגה. שינוי מיקום האתר אינו אפשרי, מאחר ומדובר באתר חדש יחסית אשר השקענו משאבים רבים בהכשרתו למבחני נהיגה תוך תיאום מלא עם עיריית ירושלים ובאישור משרד התחבורה. אנו מקווים כי בקרוב המצב ישתפר ומבקשים מהמורים לגלות הבנה".
מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים הכינה תוכניות להפיכת כיוון התנועה של הכביש המשרת את מבחני הנהיגה כך שתהיה יציאה קלה, מהירה ובטוחה למבחני הטסט. השינוי ממתין לאישור המשטרה לתוכנית. אחת יתקבל האישור, העירייה תצא לביצוע באופן מיידי. העירייה נמצאת בדיאלוג מתמיד עם ועד מורי הנהיגה ועם הבוחנים הפועלים בעיר, למען נוחות ויעילות מבחני הנהיגה".