בקרוב יציינו בירושלים שנה להקמת 'מרכז אורשינא', שמעניק סיוע לנערים שעברו פגיעה מינית. "המטרה שלנו היא לתת מענה לקבוצת הגיל שהכי קשה להגיע אליה - בנים גילאי 18-13", אומר אורי שרמן, מנהל המרכז אשר הוקם על ידי עמותת 'עלם', בעזרת תמיכה כספית מלאה של הביטוח הלאומי.
1 צפייה בגלריה
שרמן במהלך פעילות חשיפה של 'מרכז אורשינא'
שרמן במהלך פעילות חשיפה של 'מרכז אורשינא'
שרמן במהלך פעילות חשיפה של 'מרכז אורשינא'
(צילום: פרטי)
"'מרכז אורשינא' הוקם מתוך הבנה שלהתמודדות של בנים עם פגיעה יש מאפיינים ייחודיים שמייצרים תגובות אחרות וגם קשיים אחרים ביכולת לטפל בה. התפיסה של עמותת 'עלם' היא שכשאוכלוסייה לא מגיעה לטיפול המענה צריך להשתנות ולא האוכלוסייה".
'אורשינא' הוא הכינוי של חז"ל לדמותו המיתולוגית של עוף החול, שאינו מת לעולם ופעם באלף שנים מתחדש וחוזר לנערותו. לדברי שרמן, בשנה הראשונה לפעילות הוענק סיוע ל־15 נערים, חלקם תושבי ירושלים וחלקם הגיעו לעיר מיישובים אחרים. מלבד התמיכה הרגשית והליווי הפרטני לצעירים, יש גם קבוצת תמיכה שבה הנערים פוגשים נערים אחרים שנפגעו. הם מכינים ארוחת ערב ביחד, מבשלים ומנקים, ויש גם שיח קבוצתי-טיפולי בליווי של אנשי מקצוע.

קראו גם:

"בקבוצה הנער לא רק מקבל עזרה, הוא גם נותן", מסביר שרמן. "יש פה הדדיות. הוא יכול לקבל מאחרים וגם לעזור מנסיונו. במרכז הנערים יכולים להרגיש יותר את המסוגלות שלהם, להחזיר לעצמם את תחושת השליטה שאבדה להם כשפגעו בהם. הם יכולים להרגיש גברים בהתהוות וגם להרשות לעצמם לחשוף את הפגיעות שלהם. פעם אני זה שיודע ונותן, ופעם אני זה שנעזר".

היקף הפגיעה המינית בצעירים


  • עד גיל 12 בנים ובנות נפגעים באותה מידה
  • 1 מכל 5 בני 18-13 מותקף מינית
  • פחות מ-5% מהבנים ידווחו על הפגיעה בהם
*מקור: איגוד מרכזי הסיוע

"זבל בחיים"


שרמן מתרגש כשהוא מספר על טיול סוף שנה שנערך לקבוצה הראשונה שסיימה שנת טיפול: "מדריך ביקש מהנערים להסתובב בטבע ולהביא משהו שמדבר אליהם. נער אחד מופנם שמיעט לדבר במהלך הטיפול, מצא שקית תפוצ'יפס זרוקה ואמר: 'אני בוחר להביא את הזבל. לכולנו יש זבל בחיים, ואנחנו לא אוהבים להביא את הזבל שלנו ומעדיפים להתעלם ממנו. בקבוצה החלטתי שאני יכול להביא את הזבל שאני מרגיש ולעשות איתו משהו'".
ב'מרכז אורשינא' נותנים ייעוץ ראשוני גם להורי הנערים שעברו פגיעה. השנה הורחבה הפעילות ויהיה אפשר להעניק סיוע גם לבני 23-18.
איש קשר לעמותה - אוהד 0549773320 או באמצעות המייל [email protected]