מי שהסתובב ברחובות ירושלים בליל פורים ומי שהגיע למסיבה בנחלאות לא הרגיש השנה בהבדל. מלבד דגלי הישראל שהצטרפו לנוף הפורימי, נראה שהקהל אמר את דברו. הרחובות בערב החג היו מלאים כמו בכל שנה ונראה שאחרי 5 חודשי מלחמה הציבור רצה להתפרק, ועשה זאת. עכשיו, העיניים נשואות לעבר יום העצמאות ובמיוחד לערב עצמו, שיסמל את המעבר מיום הזיכרון שהשנה יהיה ככל הנראה הקשה ביותר בהיסטוריה של המדינה.
3 צפייה בגלריה
יום העצמאות בשנה שעברה בירושלים, רחוב יפו
יום העצמאות בשנה שעברה בירושלים, רחוב יפו
חוגגים עצמות ברחוב יפו
(צילום: דוברות המשטרה)

אז איך יראה הלילה עצמו? על פי כל ההערכות, בין אם יהיו במות ובין אם לא, עשרות אלפים צפויים לפקוד את רחובות מרכז העיר ואת שוק מחנה יהודה — כפי שקרה בפורים. את זה אף אחד לא יכול למנוע ובעלי העסקים, הברים ומפיקי המסיבות כבר נערכים להפקות עצמאות. השאלה הגדולה, האם תהיה גם יוזמה רשמית: במות, הופעות, די ג׳יים ואמנים.
3 צפייה בגלריה
זיקוקים. בוטלט
זיקוקים. בוטלט
זיקוקים. בוטלט
(צילום: עידו ארז)
עיריית ירושלים, שם ההחלטה לקיים תהלוכת עדלאידע מפוארת בפורים עוררה ביקורת רבה מצד אזרחים ומשפחות חטופים בטענה שאין זה הזמן לחגיגות ראוותניות בחוצות העיר, הודיעה כי היא מקיימת בימים אלה דיונים בנוגע ליום העצמאות. “ישנה הבנה כי השנה יש לקיים את האירועים ברגישות ובהבנה לתחושות משפחות החטופים, הנופלים, הפצועים והמפונים”, אמרו בעירייה.
3 צפייה בגלריה
מטס יום העצמאות
מטס יום העצמאות
מטס יום העצמאות. בוטל
(צילום: דובר צה"ל)

לפני מספר ימים הודיעו בכיכר ספרא כי ״אירועי יום העצמאות בעיר ירושלים לא יכללו מופעי זיקוקים. ההחלטה באה על רקע המצב הבטחוני והמלחמה המתמשכת והתחשבות בנפגעי פוסט טראומה, אנשים עם חרדה ובעיות ויסות חושי, קשישים ובעלי חיים החוששים מקולות חזקים״.


בינתיים, צה״ל וחיל האוויר הודיעו שמטס יום העצמאות המסורתי, שנקודת השיא שלו היא בירושלים מעל בית הנשיא — מבוטל. במשרד החינוך הודיעו כי טקס פרס ישראל שנערך בירושלים במשך עשרות שנים, יעבור לשדרות. ראש העירייה משה ליאון יצא נגד המהלך: ״ההחלטה בדבר הענקת פרס ישראל בשדרות ולא בירושלים היא סטייה ממסורת הטקסים והאירועים הממלכתיים בירושלים״, אמר ליאון. ״לב כולנו עם תושבי הדרום והצפון ואולם למרות חשיבותם ומרכזיותם בליבנו, יש חשיבות בהקפדה על עריכת כל האירועים הלאומיים והממלכתיים בבירת ישראל״.