לסוף כזה של חג הפורים לא ציפו המבלים ובעלי מקומות הבילוי בשוק מחנה יהודה. ביום שני, מוצאי שושן פורים, סמוך לשעה 22:00 בלילה הורתה משטרת מחוז ירושלים לפנות את המתחם ממבלים ולסגור מיידית את כל בתי העסק והברים שהיו פתוחים בו, זאת לאחר ריבוי דיווחים על בליינים שיכורים, ונדליזם, אלימות וצפיפות.
4 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
(צילום: רועי אלמן)

מדובר ביום פופולארי מאוד בשנה בבירה עבור הבליינים, המכונה "אפטר פורים", ששוק מחנה יהודה מהווה את המוקד העיקרי שלו. ״משטרת ישראל פעלה לאורך היומיים האחרונים לאבטחת המבקרים והמבלים בעיר ירושלים, באירועי ומסיבות חג הפורים", נמסר מהמשטרה על ההחלטה. "הוחלט על סגירת הברים בשוק מחנה יהודה לצורך שמירה על שלום הציבור ומש ניעת אלימות, מעשי ונדליזם וכן סכנה מדוחק״, במשטרה ציינו עוד כי ההחלטה התקבלה על ידי מפקד התחנה בתום הערכת מצב שקיים בשטח, זאת בעקבות "ריבוי מקרים ודיווחים באזור על מבלים השרויים בגילופין ואינם שולטים על מעשיהם, ריבוי מקרים של ונדליזם באזור השוק וחסימת צירים, צפיפות שסיכנה את המבלים במקום, וכן מקרי אלימות בין מבלים שהצריכו התערבות וטיפול משטרתי״.
מי שזעמו מאוד על ההחלטה הגורפת של המשטרה הם בעלי מקומות הבילוי, שאחרי תקופה ארוכה של קשיים בעקבות המלחמה, ציפו מאוד לערב הזה. לטענתם, המשטרה בחרה בפתרון הקל, "במקום לשים בכניסה לשוק מחסומים ולעצור את בני הנוער שלא ייכנסו מצאו שיטה חדשה", זועם בעל הבר ברברה, יעקב ממן, "בכל אירוע כזה, במקום לעשות עבודה מקדימה סוגרים את הברים וסיימו את האירוע".

4 צפייה בגלריה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
״המבלים לא שלטו במעשיהם״
(צילום: רועי אלמן)

לטענת ממן לבלגן היו אחראים קומץ של בני נוער ואולם את המחיר שילמו הבליינים ובעלי העסקים, "כל אלימות לא משנה מאיזה סוג צריך לקטוע אותה, אבל כל אלה שבאים והם אלימים זה קומץ של בני נוער מתחת לגיל, 18 הם מביאים אלכוהול מבחוץ ולא קשורים לברים. הם עושים ונדליזם, מייצרים בלגן לסוחרי היום והלילה וכולם נפגעים. אנחנו בעלי העסק מקבלים עונש כי המשטרה לא עושה את העבודה שלה". בעקבות הסגירה הפסדת? "הפסדתי לפחות בין 20 ל-30 אלף שקל. יש שיטה חדשה מספרים שיש אלימות. אם עכשיו יש בליין שיכור אצלי שהתפרע ואחד העובדים הוציא אותו החוצה סוגרים אותנו לחמישה ימים.
עכשיו אני סגור עד יום ראשון וזה הפסד של 60- 70 אלף שקל. לא מספיק הקורונה המלחמה אנחנו כל הזמן מפסידים. אנחנו נגד אלימות, אנחנו עצמנו מתקשרים למשטרה לדווח שיש אלימות. מה אתה משיג בזה שאתה סוגר את העסק? מה העונש החינוכי? נתת פרס לעבריין ונתת עונש לבעל העסק".

"כולם היו שיכורים גמורים"

מנגד יש מי שתומכים בהחלטה של המשטרה "אני חושב שהמשטרה פעלה בצורה נכונה בגלל שרוב האוכלוסייה לקראת השעה 18:00 היו כבר שיכורים", אומר הבעלים של 'קפה ברברה" ובר 'פיש אנד פרייז', אבידן סלע. "אני ספציפית הקדמתי את המשטרה וסגרתי את שני הברים שלי כי חששתי לשלום המבלים שלי. כולם היו שיכורים גמורים, אז קיבלתי הח־ לטה לסגור את המקום ופיניתי את יושבי הבר". ממה חששת? "חששתי מאלימות וונדליזם. ראיתי שכבר כולם שיכורים ולא היה טעם להמשיך בערב כי זה הוציא את האוירה של החג". לדברי סלע, גם אם היו הפסדים בעקבות הסגי־רה הרי שהם נמוכים ביחס לנזק שהיה נגרם אם הבר היה ממשיך לפעול.
גם הבעלים של 'בסטה בר', אביעד גולן, חושב שההחלטה היתה סבירה, "אני משבח את מפקד המשטרה שפיקד על כל האירוע במשך יומיים, הוא עשה עבודה יוצאת דופן. היתה כמות של אנשים שאני לא זוכר כמוה בעשור האחרון. הדבר הכי חכם ונכון היה לסגור כי כבר לא מדובר בכסף מדובר היה בחיי אדם. אנשים יכלו להיפגע כי היה עמוס, פי 10 ממה שהאזור יכול להכיל, וזה היה מצב של סכנת נפשות. גם לנו יש ילדים וכמו שאנחנו דואגים לשלומם של ילדינו אנחנו צריכים לדאוג לשלומם של הצעירים שבאים לבלות.

4 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה בלילה
(צילום: רועי אלמן)


היה שלב שממש פחדתי שיקרה משהו לאיזה ילדה או ילד בגלל העומס, היתה כמות מטורפת של אנשים. אנשים לא יצאו מהבתים כמה חודשים אז כנראה שבפורים כולם הרגישו שהם צריכים להתפרק. כמות כזאת לא היתה הרבה זמן. הכסף לא אישיו, מה שהפסדנו ביום שני נרוויח בשלישי פרנסה בידי השם".

הדרישה: להגביר את האכיפה

האירוע בפורים היה השיא במתיחות הקיימת ממילא בשוק בין חיי היום לחיי הלילה, כפי שפורסם כאן בעבר. בעלי הבאסטות מתלוננים לא אחת על נזקים שעושים המבלים ודיירים המתגוררים בדירות בשוק מתלוננים על רעש ועשיית צרכי בפתחי הבניינים.
לפני חמש שנים אף דרש סגן השר דאז, יעקב ליצמן, מהמועמדים לראשות העיר התחייבות לפעול לסגירת מתחם חיי הלילה בשוק המהווה לטענתו "מוקד הוללות וחינגאות" שהפך ל"מטרד סביבתי וחינוכי" עבור תושבי האזור.

4 צפייה בגלריה
טלי פרידמן
טלי פרידמן
טלי פרידמן
(צילום: יואב דודקביץ')
בעקבות אירועי פורים פנתה יו"ר ועד סוחרי השוק, טלי פרידמן, במכתב למפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג׳מן וציינה כי חגיגות פורים השנה חידדו את התופעה הקשה, המסוכנת והמתרחבת במחנה יהודה בשעות הערב המאוחרות והלילה, "יחד עם זאת חשוב לנו להציף את האתגרים כדי שנסכים על דרכי פעולה על מנת למנוע אירועים קשים ומסוכנים דוגמת אלו שחווה השוק וכללו אלימות פיזית, אנשים רבים שהסתובבו ברחובות השוק כשהם בגילופין ומקרי ונדליזם רבים. טובת באי וסוחרי השוק וביטחונם חשובים לנו מאוד ולצד זאת חשובה לנו מאוד פרנסת עסקי השוק ושלוות התושבים הגרים בסמוך".
פרידמן דרשה דיון דחוף להגביר את האבטחה והאכיפה בימים אלה ולדון בפתרונות מעשיים בטווח המיידי. בעקבות האירועים הודיעו בעירייה כי יקיימו דיונים בעניין השוק, "עיריית ירושלים מבצעת אכיפה שוטפת ושגרתית בשוק מחנה יהודה", נמסר.
"מקרי האלימות הפיזית והמילולית, אלכוהול לקטינים וונדליזם, מטופל על-ידי המשטרה ובסמכותה. העירייה תכנס ישיבה משותפת עם גורמי המשטרה ונציגות ועד סוחרי השוק, על מנת לבחון את עילות סגירת העסקים ודרכי פעולה משותפות. העירייה מחויבת לפעול למען שמירת שוק מחנה יהודה כשוק תוסס, מזמין ובטוח, עבור כלל תושבי העיר ומבקריה".


ממשטרת ישראל נמסר: "שלום הציבור ושמירה על חיי אדם הוא הערך החשוב ביותר שיש, וצר לנו על כך שיש מי שלא מפנים זאת. בניגוד מוחלט לנטען, באותן שעות פעלו כוחות גדולים של משטרה ומג"ב באזור לשמירת הביטחון, הסדר והחוק, אולם הציפייה כי שוטרים ימנעו צריכת אלכוהול מופרזת במקום או כניסת אנשים בגילופין בכדי שלא יאבדו שליטה על מעשיהם ויתנה־ לו באופן מסוכן וחסר אחריות במתחם - מעוותת ומופרכת מיסודה".