האם הפרויקט המהפכני להקמת רשות תחבורתית אחת לירושלים וסביבתה יצליח להתגבר על ההתנגדויות (ויש לא מעט כאלה) או יתפוגג בקול ענות חלושה?
6 צפייה בגלריה
אוטובוס למעלה אדומים, חברת אלקטרה אפיקים
אוטובוס למעלה אדומים, חברת אלקטרה אפיקים
אוטובוס למעלה אדומים, חברת אקסטרה
(צילום: mynet)

בימים אלה מקדמת שרת התחבורה מרב מיכאלי בתיאום מלא עם ראש העירייה משה ליאון הקמת גוף חדש שינהל את כל נושא התחבורה במטרופולין ירושלים, הכולל את בית שמש, מבשרת ציון, אבו־גוש ומטה יהודה. לגוף, שייקרא 'רשות מטרופולין תחבורה ירושלים' ויהיה הראשון מסוגו בארץ - יוענקו סמכויות מרחיקות לכת בתחום התחבורה הציבורית, פיתוח נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) ותשתיות, תכנון כבישים חדשים והסדרי נסיעה שונים ותקציבים רבים. בראש מועצת הראשות החדשה יעמוד ראש עיריית ירושלים המכהן, וכל צוות תוכנית אב לתחבורה יוכפף לסיוע ולתמיכה מקצועית לגוף החדש, שלמעשה ייבנה על גביו.

6 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)

המטרה בהקמת הרשות המטרופולינית לתחבורה היא לזרז תהליכי תכנון והקמה של כבישים וליצור פתרונות תחבורתיים שיחזיקו מעמד גם מעבר לגבול המוניציפאלי של העיר ולסייע גם ליישובים הקטנים בפריפריה. בינתיים במשרד התחבורה מנסים בכל הכוח לקדם את הקמת הרשות ולקבוע עובדות בשטח. בשבוע שעבר פורסמה טיוטת המסגרת של הרשות העתידית לעיון הציבור כדי לקדם את המהלך. בסך הכל, בתוכנית הגדולה הארצית הכוונה היא להקים לא פחות מ־14 רשויות כאלה בכל רחבי המדינה, ואחרי הפיילוט הירושלמי, שמקווים שיצליח, יגיע תורה של הקמת רשות מטרופולינית בגוש דן.

רוצים עצמאות

אומנם במישור המקצועי, הרשות אמורה לפתור בעיות תחבורתיות שאינן מבחינות בקווי הגבול המוניציפאליים בין הרשויות והעיריות השונות, אבל מבדיקת 'בונוס' עולה כי חלק ניכר מהרשויות המקומיות שאמורות להיכלל ברשות התחבורתית החדשה אינן תומכות בכך ואף מתנגדות למהלך הקיצוני, שלשיטתן מונחת עליהן ממשרד התחבורה.

6 צפייה בגלריה
מבשרת ציון
מבשרת ציון
רוצים הפרדה. מבשרת ציון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

במבשרת ציון מפחדים לאבד את עצמאותו של היישוב בנושא, ואף רואים בכך צעד נוסף בהתערבות של עיריית ירושלים בענייניהם. "אנחנו רשות מקומית עצמאית", מדגיש יורם שמעון, ראש המועצה המקומית מבשרת ציון, "ומנהלים את כל נושא פיתוח התחבורה אצלנו באופן מיטבי ולא צריכים שום עזרה מבחוץ. זה פשוט ניסיון השתלטות מצד עיריית ירושלים ובחסות משרד התחבורה. כך בדיוק נעשה בהליך הקמת רשויות המים, כאשר תאגיד המים הירושלמי, שמנוהל על ידי עיריית ירושלים, מנהל עכשיו את כל נושא המים של מבשרת.
קראו גם:
"אני צופה שכל המשאבים ילכו לטובת עיריית ירושלים. אני לא רוצה לדבר בשם היישובים האחרים, אבל אני מבין שגם הם לא מרוצים ואין להם שום עניין או אינטרס להיכנס לרשות המטרופולינית החדשה. המצב הנוכחי הוא הכי טוב, וכל יישוב קטן או גדול יודע לנהל את עצמו בכל הנושאים וגם בתחום התחבורה".

6 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
משה ליאון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

גם בעיריית בית שמש לא רואים בעין יפה את המהלך, ושם טוענים כי לעיר בסדר גודל שלהם, שנשענת מאוד על תחבורה ציבורית, יש אינטרסים משל עצמה ועליהם לדאוג להם קודם.
ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך: "בית שמש היא עיר מוטת תחבורה ציבורית. אלפים רבים מתושבי העיר נעזרים בה, ביניהם סטודנטים וקשישים. המצוקה והמחסור בפריסת הקווים ובהיצע הקווים הוא אדיר, ומצב כזה מחייב לאפשר לעיריית בית שמש להיות זו שמנהלת את מדיניות התחבורה הציבורית בעיר. הקמת רשות מטרופולינית במתכונתה הנוכחית לא מאפשרת לנו לדאוג לתושבי העיר בהתאם לצורכי התחבורה, ולכן לא נתמוך בהקמת הרשות ונתנגד לה".

6 צפייה בגלריה
עליזה בלוך
עליזה בלוך
עליזה בלוך
( צילום: עמית שאבי)

ממתינים מעבר לקו

המעניין הוא שדווקא ביישובי יהודה ושומרון שהיו מאוד רוצים להצטרף לתוכנית, מתלוננים שעד כה בכלל לא פנו אליהם בנושא.
במעלה אדומים מקווים שבממשלה ישתנה היחס כלפי העיר שנמצאת מחוץ לקו הירוק. "מעלה אדומים היא עיר ואם בישראל ש־80 אחוז מתושביה עובדים בירושלים", מדגישים בעיריית מעלה אדומים, "ולכן חשוב ביותר שהיא תיכלל ברשות התחבורה המרחבית, אך היא לא נכללת בה. עדכון התקנות לא חל על יהודה ושומרון, כנראה בשל מדיניות מפלה של שרת התחבורה. אחרי הבחירות נדרוש את התערבות ראש הממשלה בהכללת העיר ברשות".

6 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
מעלה אדומים
(צילום: יואב דודקביץ')

גם בגוש עציון היו רוצים לראות את עצמם כחלק בלתי נפרד מירושלים רבתי. "הוספת גוש עציון כחלק ממטרופולין ירושלים, תחזק את האזור ותייעל את ההתניידות בסביבה", טוען ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן. "חיבור הגוש לעיר הבירה של ישראל, יהווה חיזוק משמעותי, לתחבורה, לכלכלה, לעולם העסקי ולשיפור איכות החיים".
מעיריית ירושלים נמסר: "הרשות התחבורתית תאפשר קשר יעיל יותר בין הרשויות המקומיות למען התושבים וקידום תוכניות של פיתוח תשתיות תחבורה מקיפות למטרופולין כולו, תוך יצירת תיאום מיטבי בין צוותי התכנון העירוניים המרכיבים את הרשות.
"ירושלים, עיר הבירה והגדולה ביותר במרחב, מהווה את מרכז המטרופולין ומספקת לכלל הרשויות במרחב שירותים בתחומי התעסוקה, החינוך, הצרכנות, התרבות ועוד. לפיכך היא זו שתוביל את הרשות המרחבית, שבראשה יעמוד ראש העיר ירושלים משה ליאון, אשר תומך ומעודד את הקמתה.
"עם זאת, יש נושאים במחלוקת שמצויים בבירור ובליבון מול משרד התחבורה, והרשות תוקם לאחר מיצוי כל התהליכים מול המשרד. תחת הרשות המרחבית ישולבו רשויות נוספות, כמו מעלה אדומים, בית שמש, מטה יהודה, אבו־גוש, קרית יערים, גוש עציון ומטה בנימין, בכפוף להשלמת חקיקה מתאימה".