לוחמי משמר הגבול מוצבים במשך רוב שעות היממה בסמטאות העיר העתיקה וברחוב הגיא - אחד הרחובות המדממים ביותר. אך עד כמה המשטרה דואגת ללוחמים המוצבים במקום שבו נדרשת עירנות מקסימלית במטרה לסכל את הפיגוע הבא? עדויות של שני לוחמי מג"ב שהוצבו ברחוב הגיא מעלות תהיות קשות.
1 צפייה בגלריה
חייל מג"ב בעיר העתיקה. נדרשים לדריכות שיא |
חייל מג"ב בעיר העתיקה. נדרשים לדריכות שיא |
חייל מג"ב בעיר העתיקה. נדרשים לדריכות שיא
(צילום: עמית שאבי)

"אנחנו עומדים שעות בלי אוכל. במרבית הפעמים אנחנו רוכשים אוכל לעצמנו. לוחמים מסיימים את השירות עם מינוס בחשבון הבנק", מספרים הלוחמים ל-mynet ו"ידיעות ירושלים". יצוין כי אין טענה לגבי איכות האוכל (המוגדר אף כמצוין) שמוגש בבסיס שלהם. טענתם היא שכמעט לא נשאר להם דבר כאשר הם שווים אליו לאחר המשמרת.
יש לציין כי לרשות הלוחמים כרטיס שמאפשר רכישה במספר מסעדות ברובע היהודי, "אבל נדרשת הליכה יחסית ארוכה", מסבירה אחת השוטרות, "ובאמצע משמרת זה כמעט בלתי אפשרי".
ת', לוחם מג"ב, הוצב לא אחת ברחוב הגיא כחלק מפריסת כוחות המשטרה. לדבריו, "כשהוצבתי שם, רוב הזמן, כמעט בכל יום, נאלצנו להזמין או לקנות אוכל. המזון שנתנו לנו לא היה אכיל, וזה עוד במקרה הטוב, או שבכלל לא נשאר אוכל בבסיס שאמור להאכיל אותנו. האמת היא שנשארנו בלי שקל ועם מינוס בבנק. לא היתה לנו ברירה אלא לבקש כסף מההורים. כשחזרנו מפעילויות לבסיס נשארו בקושי לחם וגבינה.
ת' מבקש עכשיו להעביר מסר: "אנחנו בסך הכל מבקשים שלא ייתנו לנו שעות ארוכות של משמרת באינטנסיביות כזו גבוהה. אנחנו מבקשים שיעניקו לנו הפסקה, ולו קצרה, לתת לנו להתרענן ולדאוג לנו לאכול - הדבר הפשוט ביותר".
לוחם נוסף, שביקש שלא לזהותו, טען "הציבו אותי בעמדה, וההרגשה היא ששוכחים בכלל שאנחנו עומדים שם. לדוגמה, היה לי צורך טבעי להתפנות. הייתי צריך להמתין שעתיים עד שיבואו להחליף אותי. ובכלל - בלי אוכל ראוי אתה מרגיש שאתה מתמוטט, במיוחד כשאתה נושא ציוד, נשקים ואפוד. אם יש עיכוב בסבב ההחלפה אתה מגיע אחרון לחדר האוכל בבסיס ואז לא נשאר הרבה אוכל, רק שאריות. למה אי אפשר לשמור על אותה רמה עד שאחרון השוטרים יגיע לחדר האוכל?" זועם הלוחם.
דובר מג"ב מסר בתגובה: "לוחמי ולוחמות משמר הגבול כולל בעיר העתיקה מקבלים את התנאים הטובים ביותר בכל הקשור לאוכל. ישנם שני מוקדים של הגדוד האחד ב'מחכמה' והשני במרחב שלם, שם לנים ואוכלים הלוחמים. בנוסף קיימת אפשרות להזמין ארוחת צהריים ממסעדות ברובע היהודי. האוכל ברמה איכותית וגבוהה וכולל מדי יום מגוון סוגים של בשר, תוספות שונות, פחמימות, חלבונים וגם מנה טבעונית מדי יום".
לגבי התלונה על המתנה ארוכה עד שניתן ללכת לשירותים נמסר: "בנקודת המחכמה של מג"ב, לא ניתן לעשות שינוי בתשתיות ולכן שירותי נשים נמצאים בנקודת המשטרה במרחק מטרים ספורים מהנקודה. צר לנו כי יש גורמים עלומים שבוחרים לפנות לכלי תקשורת במקום לפנות למפקדים שנותנים את מירב הקשר במידה ויש בעיות נקודתיות מכיוון שיש מגוון רחב של פתרונות".