מספר על הטלטלות, מסביר את השימוש בכוח, וחושף מתי גם הוא בכה. מפקד היס"מ, סנ"צ דביר תמים – מי שדווקא במשמרת שלו אירעו התפרעויות מהקשות שידעה ירושלים מאז ומעולם, בריאיון מיוחד על התקופה המטורפת שעברו הוא והיחידה שלו.
6 צפייה בגלריה
סנ"צ דביר תמים
סנ"צ דביר תמים
סנ"צ דביר תמים
(צילום: יואב דודקביץ')
אז נכון שתמים ואנשיו רגילים לטפל בהפגנות, אבל גם הם לא שיערו באיזו רמה יהיו ההתפרעויות השנה, בוודאי במהלך מבצע 'שומר החומות' וברמדאן. עכשיו, בחלון של שקט יחסי, שגם הוא יכול להתנפץ ברגע ולהצית את הבירה בשנית – סנ"צ תמים מתייחס לטענות לשימוש מופרז באמצעים לפיזור הפגנות. הוא קורא לכוח הנשי להתגייס, כי "נשים ביחידה הן מכפיל כוח", ומספר על הרגע הקשה ביותר שגרם למפקד הקשוח להזיל דמעה.

בלב הבעירה

סנ"צ דביר הוא בן 41, נשוי לקצינת משטרה ואב לילדה בת שלוש. את דרכו במשטרה החל לפני 20 שנה. לפני 16 שנה הצטרף כשוטר ליחידת היס"מ של תל אביב. משם הלך לקורס קצינים ותקופה מסוימת אף שימש כמדריך במכללה לשוטרים. לאחר מכן מונה לסגן מפקד יס"מ צפון. מהצפון עבר לשמש כעוזרו של מפקד אגף התנועה, ניצב (בדימוס) דורון ידיד. לאחר מינויו של ידיד למפקד מחוז ירושלים המשיך סנ"צ תמים יחד עימו והיה במשך מספר חודשים עוזרו האישי, ולאחר מכן הגיע לתפקידו הנוכחי.
סנ"צ תמים: "כמעט שלא ראיתי את אשתי וילדתי במהלך האירועים בחודשים האחרונים. באותה נשימה אני אומר שהשוטרים מבינים את גודל השעה ואת גודל השליחות"
מאי השנה. שורת החלטות ואירועים מובילים את ירושלים לנקודת רתיחה, שבתוך פרק זמן קצר תשפיע על הארץ כולה. מההחלטה על סגירת גרם המדרגות בשער שכם, דרך עימותים בשכונת שייח' ג'ראח, שפרצו על רקע החלטות שיפוטיות לפנות בתי ערבים, ועד הפגנות של אנשי ימין שמובילות לעימותים אלימים במסגד אל־אקצא. ארגון החמאס מציב אולטימטום לישראל ודורש כי כוחות המשטרה יתפנו מהר הבית ומשכונת שייח' ג'ראח. ביום ירושלים, שנחשב השנה לנפיץ במיוחד, פרצו עימותים אלימים בין כוחות משטרה למתפרעים בשטח ההר, שהתבצרו יממה לפני כן עם בקבוקי תבערה וחביות עמוסות באבנים. היו אלה שוטרי יס"מ ירושלים, בפיקודו של סנ"צ תמים, שפרצו לשטח ההר והתעמתו פנים אל פנים עם מאות מפירי סדר שבמשך שעות יידו אבנים, חפצים ובקבוקי תבערה לעבר הכוחות.
6 צפייה בגלריה
האירועים אמש בשייח ג'ראח
האירועים אמש בשייח ג'ראח
האירועים בשייח ג'ראח
(צילום: לירן תמרי)
6 צפייה בגלריה
הפיגוע בשייח ג'ראח
הפיגוע בשייח ג'ראח
הפיגוע בשייח ג'ראח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמה הכנתם את עצמכם לתסריט קיצוני שכזה? "בשנה האחרונה נערכנו ביחידה ובמחוז לשורת אירועים חריגים שעלולים לפרוץ בשטח הר הבית. מרגע כניסתי לתפקיד המשימה שלי היתה להכשיר את השוטרים ביחידה למגוון אירועים באזור. נערכנו בסט פעולות משמעותי ולימוד לעומק של נוהל הפריצה, מהשוטר הכי זוטר, דרך המפקדים ועד אליי כמפקד היחידה. כן, הכנו את עצמנו לתרחיש הקיצוני ביותר, ולצערי גם נתקלנו בו. היינו ערוכים עד הפרטים הקטנים ביותר: איזה כוח פורץ, מי אחראי על סגירת הדלתות ואיזה שער יש לאבטח".
6 צפייה בגלריה
הפרות סדר בהר הבית
הפרות סדר בהר הבית
הפרות סדר בהר הבית
(צילום: דוברות המשטרה)
רגע שאתה זוכר במיוחד מאותן התפרעויות קשות על הר הבית? "במהלך התקופה היו המון אירועים מותחים ומרגשים, אבל יש רגע משמעותי שנוצר אחרי אחת הפריצות לשטח ההר. היתה הפרת סדר אלימה ולא פשוטה שנמשכה מספר שעות. באותו יום היינו ערים 26 שעות. אחרי שהשוטרים שלי הצליחו להשיג שליטה על ההתפרעויות הם עמדו 'ביישור קו' ברחבה. הסתכלתי עליהם וראיתי שחלקם חבולים, חלקם מדממים עם מדים קרועים, אבל ראיתי את הברק בעיניים. התרגשתי מאוד והזלתי דמעה. הסמל של יס"מ ירושלים, המוטבע על מדיהם של כלל השוטרים, הוא אריה עם כנפיים. לא סתם זה הסמל. יש כאן אנשים עם לבבות של אריות".
6 צפייה בגלריה
לוחמי יס"מ ליד שער שכם
לוחמי יס"מ ליד שער שכם
לוחמי יס"מ ליד שער שכם
( צילום: המשטרה)

מפקד אחד, 7 חיבוקים

אתה זוכר את עצמך מתרגש עד כדי כך? "אני לא נוהג להראות לשוטרים רגשות, אבל אחרי אותו אירוע הרגשתי צורך לעבור בין 70 מפקודיי שהיו על ההר ולחבק אחד אחד. הם הפגינו אומץ לב יוצא דופן. הרגשתי צורך להתקשר לאחד המפקדים שלי מהעבר ולשתף אותו בחוויה. הוא ישר אמר: 'דביר, אני שומע שאתה רועד בקול ומתרגש'. זה היה אירוע של פעם בחיים. חלק מהמפקדים ביחידה אומרים כי אותו אירוע היה מכונן ומרגש. אפשר להגיד שיש את דביר עד האירוע בהר הבית ואת דביר שאחריו". יס"מ ירושלים מונה כ־240 שוטרים, ובה חמש נשים שלוקחות חלק פעיל בפעילות המבצעית של היחידה.
6 צפייה בגלריה
שוטרי יס״מ נערכים לכניסה למאה שערים
שוטרי יס״מ נערכים לכניסה למאה שערים
שוטרי יס״מ נערכים לכניסה למאה שערים
(צילום: רועי אלמן)
איך אתה רואה את 'הכוח הנשי' אצלך ביחידה? "בהבנה שלי, הפעילות המבצעית הופכת לטובה יותר ביחידה שיש בה ייצוג נשי. הן אמיצות ומקצועיות לא פחות מהגברים – ולפעמים אפילו יותר. במהלך הגיוסים ליחידה אני מבקש ליתן דגש לגיוס נשים. זה מכפיל כוח".
עוד בחדשות:
הקצין הבכיר נזכר באחת הדוגמאות לאומץ ולתושייה של אחת מהשוטרות. היה זה כאשר במהלך ההתפרעויות במסגד אל־אקצא נזרק לעברה של שוטרת בקבוק תבערה שהצית את בגדיה. בתוך שניות פעלו חבריה לכבותה, וכעבור מספר דקות אותה שוטרת המשיכה בפעילות המבצעית.

"עלייה בשחיקה של שוטרים"

מה תשובתך לטענות הרבות על השימוש בכוח מופרז ובמספר גדול של אמצעים לפיזור הפגנות? היחידה חותרת למגע תמיד – בכל מקום. זו המדיניות של מפקד המחוז –לגלות אפס סובלנות כלפי מפירי סדר שמנסים לפגוע בשלום הציבור ובשוטרים (בחודש האחרון גבר השיח לנוכח שינוי בנהלים שכעת מקילים את השימוש באלות במהלך הפגנות והפרות סדר; ל"ת).
"כמפקד יחידה אני רגוע וסומך על פקודיי. השימוש יהיה רק לפי נהלים סדורים – כל חריגה מהם תטופל בהתאם. השוטרים מתאמנים לפני כל משמרת כיצד להשתמש באלה מתוך הבנה שאנחנו צריכים להיות הכי מקצועיים ולא לפגוע במי שלא צריך לפגוע".
איך מנהלים חיי משפחה עם תדירות כה גדולה של התפרעויות קשות? "כמעט שלא ראיתי את אשתי וילדתי במהלך האירועים בחודשים האחרונים. באותה נשימה אני אומר שהשוטרים מבינים את גודל השעה ואת גודל השליחות. לי באופן אישי יש אחריות לפקודים שלי ולאזרחים בבירה. הסמלים שיש לנו על הכתף – דגל ישראל וסמל המשטרה, הם לא דבר של מה בכך. זה משהו שצריך להיות מסור לו ולהתחייב אליו".
הבחנת ב'עייפות החומר' בקרב שוטרים לנוכח השנה העמוסה? "היתה עלייה בשחיקה בקרב השוטרים. ובכל מקרה – אופי הפעילות המבצעית מוביל לעיתים גם לנשירה. כמו בכל ארגון, לא כל אחד יכול לפעול באירועים שאנחנו נדרשים לתת להם מענה".
בחודש הבא יכריז לראשונה מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, על יס"מ ירושלים יחידה מצטיינת על פעילותה בחודשים האחרונים. "אני לא יודע איפה אהיה בעוד כמה שנים", מסכם סנ"צ תמים. "עם זאת אני יכול לומר בפה מלא שהגשמתי את הייעוד שלי. בספק אם אמצא תפקיד שמממש את האידיאולוגיה והחזון שאני מאמין בו כמו להיות מפקד של יס"מ ירושלים – זו זכות גדולה".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים
פורסם לראשונה: 01:25, 29.07.21