"ההודעה כפי שנרשמה על ידי החוקר אינה משקפת במאומה את החקירה כפי שארעה. צפייה בתיעוד החקירה, מבליטה זאת עוד יותר", כך נפתחה הכרעת דין בה זוכה בעל צרכים מיוחדים, גבר בשנות הארבעים לחייו מביצוע עבירה של ניסיון מעשה מגונה בנערה בת 16 באזור ירושלים.
1 צפייה בגלריה
"הכניס מילים לפיו של הנאשם"
"הכניס מילים לפיו של הנאשם"
"הכניס מילים לפיו של הנאשם"
(אילוסטרציה: ירון ברנר)
התנהלות המשטרה כלפי אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים זכתה לא אחת לביקורת ציבורית. חקירה שנוהלה נגד חשוד, בעל מגבלה שכלית הובילה להגשת כתב אישום ממנו הוא זוכה בתחילת השבוע בעבירה של ניסיון מעשה מגונה בקטינה בתחנת הסעות. השופט אילן סלע מתח ביקורת חריפה על התנהלות החוקר, שאף במהלך החקירה הטיח בחשוד ״אתה פונה לנערה שאתה לא מכיר, ואתה בן אדם בן ארבעים ואתה לא מלך היופי״.
בהכרעת הדין ציין השופט כי החשוד היה אמור להיחקר על ידי חוקר מיוחד. "צפייה בחקירה מובילה למסקנה ברורה לפיה מדובר בנאשם שיש לו לקות שכלית משמעותית. ניתן להיווכח בה בנקל בשיחה קצרה עמו, וכפי שבא כוח הצדדים ציינו מתוך חוות הדעת הפסיכיאטרית שניתנה בעניינו של הנאשם במסגרת הליך זה כי הוא בעל 'הנמכה קוגנטיבית', הסובל מ'פיגור שכלי גבולי קל'".
בהמשך קבע השופט כי החוקר ניצל את מוגבלותו השכלית של הנחקר והכניס מילים לפיו. "החוקר, שיש לו ניסיון של שנים רבות מאוד בחקירות של חשודים, הבחין כי מדובר בחשוד שונה, שתגובותיו, וודאי תשובותיו, תואמות יותר התנהגות של ילד קטן ולא של אדם שעבר את גיל הארבעים״.
"בנסיבות אלו, מוטל היה על החוקר לעשות את המוטל עליו, להפסיק את החקירה ולהעביר את המשך הטיפול לחוקר מיוחד כמשמעותו בחוק הליכי חקירה. ואולם, החקירה לא הופסקה, וצפייה מלמדת כי היא נוהלה בדרך שניצלה את מוגבלותו השכלית של הנאשם, בדרך של הכנסת מילים לפיו של הנאשם, מילים שספק אם הנאשם עמד על משמעותן". על כן נקבע כי לאור התנהלות זו משקל ההודעה ייפחת מאחר שלא ניתן לייחס משקל לאמירות של נחקר - שהחוקר שם בפיו.
ממשטרת ישראל נמסר: "מפאת צנעת הפרט לא נפרט אודות העבירות שיוחסו לנאשם בעת שנחקר. תיק החקירה נחקר במקצועיות ובכפוף לחוק, לדין ולנהלים לרבות סיוע בחוקר מיוחד עת שהתגלו הנסיבות שדרשו זאת כפי המתחייב. משטרת ישראל ערה ורגישה לאופן הטיפול באוכלוסיות ייחודיות, פועלת במקצועיות וברגישות הנדרשת בתיקים בהם מעורבים בעלי צרכים מיוחדים".
פורסם לראשונה: 12:53, 26.08.20