מהכניסה לעיר דרך שדרות שז"ר ועד לגבעה הצרפתית: בחמש השנים הקרובות יינחכו בירושלים מנהרות גדולות. עלותם: מ־330 מיליון שקל ועד 1.2 מיליארד. אז מתי כבר נוכל לנסוע בהן? כל הפרטים בכתבה.
שדרות שז"ר
(הכניסה לאדמה באזור מסעדת 'אמא')
היכן חופרים ומדוע: במסגרת פרויקט הכניסה לעיר חברת 'מוריה' מנהלת ומבצעת בשדרות שז"ר את הקמתו של חניון תת־קרקעי של 5 קומות שמכיל כ־1,300 מקומות חניה. החניון החדש ישרת את משתמשי רכבת ישראל, הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית בכניסה לירושלים. במסגרת הפרויקט החברה מבצעת גם הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת־קרקעי להולכי רגל. החפירות להפרדה המפלסית כבר החלו. מדובר בעצם במנהרה שיהיה אפשר להיכנס אליה בסמוך למקום שבו פועלת מסעדת 'אמא' המיתולוגית ולצאת באזור הארכיון הציוני מתחת לבנייני האומה. החברה גם מקדמת את פיתוח המרחב הציבורי לאורך רחוב שז"ר וברחובות הסמוכים לו.
כמה זה יעלה: כ־1.2 מיליארד שקל.
מתי נוכל לנסוע מתחת לאדמה: בין אוקטובר לדצמבר של שנת 2023.
צומת הגבעה הצרפתית
(ארבע מנהרות מתחת לאזור)
היכן יחפרו ומדוע: זהו אחד ממיזמי התחבורה הגדולים והמשמעותיים ביותר בירושלים בשנים האחרונות.
הפרויקט כולל בין היתר הפרדה מפלסית מתחת לשלושה צמתים ראשיים - צומת הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'.
אלא שאותה הפרדה מפלסית תתבצע באמצעות הקמתן של לא פחות מארבע מנהרות תת־קרקעיות. שתיים מהן יהיו דו־נתיביות ודו־מסלוליות באורך של כ־1.5 קילומטר. הן יובילו מציר יגאל ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה. בסמוך להן יעסקו בקרוב הדחפורים בכריית שתי מנהרות נוספות, הפעם חד־נתיביות עם שני מסלולים באותו כיוון. הן יהיו באורך של 750 מטר ויובילו לכיוון פסגת זאב ובחזרה. באזור זה יש כיום פקקי תנועה עצומים והמנהרות אמורות להיות הפתרון לכך.
נוסף על הקמתן של ארבע המנהרות, הפרויקט כולל גם הוספה של שני נתיבי תנועה לכל כיוון בציר יגאל ידין, שדרוג תשתיות, הסדרי תנועה ובטיחות גם של צירי התנועה הסמוכים ופיתוח נופי.
פרויקט המדובר של ההפרדה המפלסית, לבד מההקלה של עומסי התנועה בצפון ירושלים ובפרט בצומת הגבעה הצרפתית - אמור להגדיל את נגישות השכונות הצפוניות לתחבורה וכן לאפשר נסיעה מהירה מירושלים לכיוון מעלה אדומים, ים המלח והיישובים הסמוכים, בגלל החיבור המהיר לכביש 9 (עמק הארזים). כמו כן עם השלמת הפרויקט תינתן עדיפות מלאה לרכבת הקלה שעוברת בצומת הגבעה הצרפתית, כחלק מקידום ושדרוג מערך התחבורה הציבורית בירושלים.
כמה זה יעלה: כ־1.2 מיליארד שקל.
מתי נוכל לנסוע מתחת לאדמה: רק לקראת סוף שנת 2023.
מנהרת צה"ל
(תמשיך עד למתחם מנדלבאום)
היכן יחפרו ומדוע: מדובר בתוכנית שטרם הסתיימו הליכי הרישוי שלה. על פי האישור מהוועדה המחוזית, הכוונה היא להמשיך את מנהרת צה"ל מאזור שער שכם כיום עד למעבר מנדלבאום. למעשה מדובר בכריית מנהרה נוספת שאורכה 1.2 קילומטר. היא תחל, כאמור, בשער שכם, ותסתיים בשדרות בר לב ורחוב ואן פאסן, במקום שבו נמצאים כיום המלונות של מתחם מנדלבאום.
המטרה בכרייה המורכבת הזאת היא לאפשר יציאה של תנועה מן המנהרה לצומת חיל ההנדסה והנביאים, כפי שקורה כיום, וכן לאפשר יציאה נוספת באזור המלונות עבור כל התנועה הממשיכה לכיוון הצפון .
התקווה היא להפחית משמעותית את הפקקים הארוכים שקיימים בצומת חיל ההנדסה והנביאים. המנהרה גם תאפשר לתת עדיפות לתנועת הרכבת בצומת המרומזר ובכך תייעל את מערכת התחבורה הציבורית.
כמה זה יעלה: טרם קיים אומדן רשמי, אך ככל הנראה מדובר ביותר מ־300 מיליון שקל.
מתי נוכל לנסוע מתחת לאדמה: כרגע קשה להאריך, אך ברור כי זה לא יקרה לפני 2023.
מנהרת הקו הכחול
(עמוק מתחת למאה שערים)
היכן יחפרו ומדוע: על פי התוכנית, שגורמת להפגנות ענק בשכונת מאה שערים, בסמוך לצומת המלך ג'ורג'־שטראוס יוקם פורטל הכניסה והיציאה של מנהרת הקו הכחול. הדחפורים מתכננים לכרות מנהרה של יותר משני קילומטרים. היא תחל ברחוב יחזקאל ויהיו בה שלוש תחנות תת־קרקעיות באזור גאולה ומאה שערים. המנהרה תסתיים בצומת של ביקור חולים, שם הרכבת תעלה אל פני השטח ותמשיך לרחוב המלך ג'ורג' בדרכה מרמות לגילה.
מעבר לפורטל מתוכנן פיתוח סביבתי שכולל כיכר גדולה בצומת שטראוס־הנביאים.
הקו הכחול יהיה קו הרכבת השלישי לאחר הקו הקיים והירוק, שהעבודות עליו כבר החלו. תוואי הקו הכחול יהיה באורך של 23 קילומטר. הוא יתחיל ברמות ויעבור בין היתר בהר חוצבים, שמואל הנביא, מאה שערים, שטראוס, המלך ג'ורג', קרן היסוד ותיאטרון החאן ויסתיים בגילה. שלוחה של הקו אמורה לעבור בעמק רפאים, לכיוון הקטמונים ומלחה.
כמה זה יעלה: מאות מיליוני שקלים.
מתי נוכל לנסוע מתחת לקרקע: העבודות טרם החלו ונראה כי המנהרה לא תיפתח לפני 2024. סיבה נוספת לאי־בהירות בנוגע למועד חנוכת המנהרה היא ההתנגדויות הגדולות והאלימות לכרייתה מצד החרדים הקיצונים.
מחלף סחרוב
(מכשירים מפלסים)
מיזם מחלף סחרוב נמצא בשלב מתקדם של העבודות. אורכו כ־2.4 קילומטרים בסך הכל. המטרה היא לאפשר נסיעה רצופה וללא רמזורים ביציאה מירושלים ובכניסה אליה. המיזם כולל הקמת נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) דו־כיווני והרחבת נתיבי התנועה בכביש הכניסה לעיר ממחלף מוצא (כביש 9) ועד צומת גבעת שאול. במסגרת הפרויקט מבוצעים גם עבודות פיתוח, השלמת שינויים גיאומטריים בתוואי הכביש, הסדרת נתיבי תנועה ותוואי הדרך ופיתוח נופי.
כמה זה יעלה: כ־330 מיליון שקל.
מתי נוכל לנסוע במפלסים: בעוד מספר חודשים.
כביש 60
(מכפילים את המנהרות)
היכן חופרים ומדוע: למעשה זהו פרויקט של הרחבת כביש המנהרות הקיים, שאורכו הנוכחי 12 קילומטר. הוא מתחיל בצומת רוזמרין בשכונת גילה ומגיע עד היישוב אלעזר בגוש עציון. המיזם התת־קרקעי כולל כרייה והקמה של שתי מנהרות חדשות לצד המנהרות הקיימות, הקמת גשר וכן הוספת שני נתיבי תנועה לכל כיוון ונתיב תחבורה ציבורית מתחלף.
כמו כן העבודות כוללות שיקום של המנהרות הקיימות ושדרוג של המערכות בהן (אוורור, תאורה, מים, גילוי אש ותקשורת) למערכות טכנולוגיות חדישות. הכוונה בכרייה היא להפחית את עומסי התנועה הרבים שמהם סובל כביש המנהרות.
כמה זה יעלה: כמיליארד שקל.
מתי נוכל לנסוע מתחת לאדמה: פתיחת המקטע הצפוני החדש כולו לתנועה צפויה לאחר ספטמבר של השנה הבאה. פתיחת המקטע הדרומי לתנועה צפויה רק ברבעון השלישי של 2023. הפרויקט כולו יסתיים לקראת 2025.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים