12 ק"מ ו-18 תחנות: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה על תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים.
אורכו של התוואי כ-12 ק"מ והוא כולל כ-18 תחנות, מתוכן 11 תחנות משותפות עם קווים אחרים. מדובר בקו היחיד שהוא קו מזרח-מערב שישרת מוקדים חשובים בעיר בהם בית החולים הדסה עין כרם, קניון מלחה ואזור תלפיות. הקו יתחבר בחלקו לקווים שכבר אושרו (הקו האדום בהדסה עין כרם, הקו הכחול בשכונת מלחה, הקו הירוק בתלפיות).
"בפני הוועדה הוצגו חלופות שונות לתוואי הקו, והוועדה החליטה כי יש לתת עדיפות לתוואי המעניק שירות טוב יותר לשכונות קריית היובל והקטמונים וזאת לאור תהליכי ההתחדשות העירונית הצפויים בשכונות אלו. זאת לצד שיקולים של שיפור שירות התחבורה הציבורית, שיפור האיכות העירונית של המרחב הציבורי, שיפור איכות הסביבה ועלויות", מסרו.
"לאחר השוואת החלופות בהתאם להצעת מתכננת המחוז נמצא כי החלופה הטובה ביותר היא החלופה העוברת דרך הרחובות הנרייטה סאלד, טהון, גולומב וקוליץ, דרך אזור התעסוקה במלחה ועד לצומת פת, רחוב יהודה הנשיא, רחוב בן זכאי עד לצומת אורנים", הוסיפו.
כפי שפורסם לראשונה במיינט ירושלים, הקו הסגול יעבור גם בשכונת ארמון הנציב אך בשלב זה נבדקות מספר חלופות. לפיכך התוואי בתוך ארמון הנציב יובא לאישור בנפרד לאחר שיוחלט על החלופה הרלוונטית.
כמו כן, קבעה הוועדה כי בשל חשיבות החיבור ומתן השירות לשכונות הסמוכות ישולבו אמצעים משלימים במסמכי התוכנית בהם דרגנועים, מעליות רוכנות, מעלונים, באופן שיבטיח את ביצועם בד בבד עם ביצוע התוכנית. התוכנית הוגשה ע"י עיריית ירושלים באמצעות צוות אב לתחבורה ונערכה ע"י מן-שנער אדריכלים.
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה: "החלופה הנבחרת מהווה ביטוי של עקרונות התכנון של הוועדה המחוזית. החלופה תומכת בשכונות הוותיקות בעיר אשר עוברות התחדשות עירונית מואצת. כמו כן, התוואי מאפשרת את המשך הפיתוח של ירושלים תוך חיזוק המגמות של עירוניות, חיבוריות, ערכים סביבתיים והתחדשות עירונית".
חבר הוועדה המחוזית, עופר ברקוביץ: "תוכנית הקו הסגול היא תוכנית חשובה ביותר שתחבר את דרום העיר, את השכונות קריית יובל מלחה קטמונים ועוד, למוקדי התעסוקה, ותאפשר חיבוריות לרשת קווי הרכבת הקלה. אני מברך את הועדה המחוזית על קידומה.
"לצד זאת נאבקתי כדי לשפר את המענים לקריית מנחם, עיר גנים וגבעת משואה. הייתי סבור שניתן לקדם תשתית מסילתית גם בציר קוליץ הגדול לטובת השכונות הללו ואני סבור שזה הפיתרון העדיף. המתכננים רואים בהוספת נתיב פגיעה בתפקודיות קו הרכבת, לכן פעלתי לשלב אמצעים משלימים של דרגנועים מעליות ומעלונים שיקלו על תנועה רגלית לעבר מסלול הרכבת הקיים בהנרייטה סולד ובקוליץ הקטן".