אין כמעט שכונה שגובלת בשכונות מזרח העיר שתושביה לא מתעוררים בלילות מעוצמת קולות המואזין הקוראים לתפילה. כבר 5 שנים שראש העירייה משה ליאון עובד על תוכנית להורדת העוצמה של הרמקולים במסגדים, כך שמצד אחד הם ישרתו את מטרתם אך מנגד הם לא יפריעו את שנתם של התושבים.
2 צפייה בגלריה
מסגד בראס אל־עמוד. "העוצמה רק התגברה"
מסגד בראס אל־עמוד. "העוצמה רק התגברה"
מסגד בראס אל־עמוד. "העוצמה רק התגברה"
(צילום: עמית שאבי)

העירייה אף השקיעה כמעט מיליון שקל בפיילוט. למרות זאת, התושבים טוענים כי הם לא מרגישים בשום שינוי, ומאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' חלקם גם מדווחים כי העוצמה דווקא התחזקה.

ההצעה שעוררה סערה


כבר בשנת 2019 הוצגה תוכנית שלפיה הרמקולים הישנים במסגדים יוחלפו ברמקולים קטנים יותר שימזערו את עוצמת הרעש, ושגם ברחובות הסמוכים יחוברו רמקולים בעוצמה נמוכה יותר למערכת הכריזה במסגד הסמוך, כך שהקריאה תהיה ממוקדת אל המתפללים הפוטנציאליים המתגוררים באזור ולא לכל מי שגר ברדיוס גדול יותר. בנוסף הוצע כי למשטרה תהיה אפשרות טכנולוגית לשלוט על עוצמת הווליום, כשבמקרה של חריגה ותלונות היא תנמיך אותו בעצמה, אלא שההצעה הזאת גרמה לסערה בקרב מתפללים והם הביעו התנגדות לכך.
בראשית שנת 2023 הוצגה תוכנית חדשה. על פי התוכנית, שהפיילוט שלה תוקצב ב־800 אלף שקל, ישונו כל מערכות הכריזה במסגדים לדיגיטליות והקריאה תבוצע בו־זמנית מכל המסגדים במקום שכל אחד יתחיל בזמנו. כדי למנוע חיכוכים והתנגדות סוכם כי השליטה מרחוק על עוצמת הקול תינתן לגורם בכיר בכפר עצמו כך שבמידה שעוצמת הקול תחרוג הוא יווסת אותה.

"לא יכולים לישון"


אלא שלמרות התוכנית תושבים מדווחים כי לא רק שהם לא חשים בשינוי לטובה אלא להפך. "גם ככה קשה לי לישון בלילות, אבל מאז פרוץ המלחמה המואזין הפך לסיוט. הם הגביהו את העוצמה לרמה בלתי נסבלת. זה ממש נשמע כאילו הרמקול בתוך הבית שלי, 5 פעמים ביום", אומרת ורדה בן מוחה, שמתגוררת בשכונת הר חומה בסמוך לצור באהר. "אין עם מי לדבר, הרשויות אטומות, וכל הנסיונות שלנו לפעול להחלשת הווליום לא נענים. שיבואו לחיות 24 שעות אצלי בבית. הם כבר יבינו על מה מדובר. כל התושבים סובלים".

קראו גם:

דלית גהן, נציגת הר חומה בסיעת הליכוד, שומעת את המואזין גם מצור באהר וגם מאום טובא: "הרעש ממש מעיר אותנו משנתנו מדי יום ביומו. כולם שמו לב שהווליום הוגבר בזמן האחרון. אני מקבלת פניות רבות בנושא מתושבים שמתלוננים על פגיעה קשה באיכות החיים. אנחנו דורשים מהרשויות לפתור את הבעיה הזו אחת ולתמיד".
"אנחנו מובלעת של בית צפאפה", מספרת נועה קניאס, תושבת שכונת פת. "מגיעים אליי אורחים לסופשבוע והם לא יכולים לישון אצלי, למרות שאני סוגרת את החלונות בחורף. האורחת שלי אמרה לי ש'זה בלתי אפשרי. אני לא מבינה איך את סובלת ככה'. הילדים שלנו סובלים. זו עוצמה בלתי אפשרית. איך מצפים לחיות ככה בשותפות? פנינו לעירייה. יש לי עשרות תלונות. פניתי למשרדים ממשלתיים וזורקים אותנו מרשות לרשות. המשרד להגנת הסביבה זורק אחריות על המשטרה, שמפנה לעירייה, ככה מאחד לשני. אם אנחנו היינו מפעילים רמקולים 5 פעמים ביום בעוצמה היו מאפשרים לנו?"
גם תושבת רחוב הורקניה מלי ששון מתעוררת מקולות המואזין של מסגדי בית צפאפה. "המוסלמים יכולים להתחשב ברגשות התושבים. התלוננתי אין ספור פעמים בעירייה והסברתי שצריך לעשות לזה סוף. אנחנו בבתי הכנסת לא היינו שמים בפול ווליום ומפריעים למנוחת השכנים. זאת ההדדיות שצריכה להיות".

"החוק לצידנו"


לטענת סגן ראש העירייה, אריה קינג, למרות ההצהרות, בעירייה גוררים רגליים. "כמי שהגדיר את הטיפול ברעש המואזין מטרה ראשונה במעלה מזה שנים, בכל האמור לאכיפת החוק נגד עבריינים שעושים מהחוק בדיחה מנסיבות לאומניות, אני מופתע מהגילוי של "ידיעות ירושלים". במשך שנים לחצתי על גורמי העירייה לתת מענה למפגע הרעש שמפריע לכלל תושבי העיר. בשלהי 2022 הוצג לי הפיילוט, והעברנו תקציב של 800 אלף שקל לטובת הפיילוט, שתואם עם מספר מסגדים בדרום העיר, אבל בכל פעם ששאלתי שאלות על הפיילוט אמרו לי שבסוף השנה נקבל תוצאות ונסיק מסקנות".

2 צפייה בגלריה
אריה קינג
אריה קינג
אריה קינג
(צילום: שגיב כהן)

לטענת קינג, העירייה נכנעה לתושבי הכפרים. "זה שאין שיפור אלא החמרה מהווה כניעה של העירייה לעבריינים, ולא אתן לכך יד. האחריות על חוק הרעש איננה רק על המשטרה כי אם גם על העירייה, שבסמכותה להסיר רמקולים ולהחרים רמקולים. בכוונתי לדרוש שהאכיפה נגד המואזינים שעוברים על חוק הרעש תיכנס לפעולה במיידי. הגיע הזמן שהעירייה תדבר עם העבריינים בשפה שהם מבינים, אחרי שנים שהם ממררים לתושבי העיר את החיים, 5 פעמים ביום, כולל בדברי הסתה, כולל בשעות מנוחה ולפני עלות השחר. הכוח בידינו, החוק לצידנו, והגיעה העת להחליף דיסקט, להפסיק להתחנן ולהתרפס ולפעול מכוח החוק. הם לא בעלי זכויות יתר. מה שאסור לי אסור גם להם".
מעיריית ירושלים נמסר: "הפיילוט המדובר לא יצא לפועל בשל חוסר שיתוף פעולה. העירייה בוחנת אפשרויות נוספות. האחריות לאכיפה ולמניעת ביצוע עבירות מסוג זה מסורה בידי משטרת ישראל. העירייה פועלת בתיאום ובשיתוף פעולה עם המשטרה, באמצעות רכזי הביטחון ברובעים ובשכונות התפר, ומסייעת לה ככל הניתן במטרה למגר תופעות אלו".