2 צפייה בגלריה
צילום: גיל לרנר
צילום: גיל לרנר
צילום: גיל לרנר
רעשי המואזין - הסוף? פרויקט רחב היקף ומורכב בעלות של כחצי מיליון שקלים, עתיד לצאת בקרוב לפועל, כאשר מטרת העל היא הפחתת העוצמות שבהן מושמעת קריאת המואזין בשכונות הערביות, תוך ריצוי שני הצדדים - היהודים והערבים. השכונה הראשונה שבה יבוצע הפרויקט כפיילוט היא בית צפאפא, ואם הכל יעבוד כשורה, התוכנית תתרחב ותמומש בשכונות נוספות במזרח העיר.
התקנות למניעת מפגעים במדינת ישראל, שחלות גם על רמקולים בשימוש המואזין, אוסרות על הפעלת רמקול במרחב הציבורי בין השעות 14:00-16:00 בצהריים ובין 23:00 בלילה ועד 07:00 בבוקר שלמחרת. למרות זאת, לא מתבצעת אכיפה בנושא בכפרים ובשכונות הערביות. במהלך השנים האחרונות נעשו מספר נסיונות לחוקק חוקים בנושא, האחרונה שבהן הוגשה בשנה שעברה ועוררה סערה בארץ ובעולם.
2 צפייה בגלריה
בית צפאפא. צילום: Ranbar, מתוך ויקיפדיה
בית צפאפא. צילום: Ranbar, מתוך ויקיפדיה
בית צפאפא. צילום: Ranbar, מתוך ויקיפדיה
תסקיר הוועדה, שנערך על ידי רכז האקוסטיקה ומניעת מפגעי רעש בעירייה לשעבר, אנדרי שפירו ז״ל והגיע לידי מיינט ירושלים, מסביר על מערכת שתאחד את הקריאה לתפילה מנקודה אחת שבה תהיה שליטה על מפלסי הקול כך שעוצמתם לא תעבור את דרגת הקול הקבועה בתקנות למניעת רעש. היכולת לווסת את עוצמת הקול תהא נתונה בידי הוואקף ובידי הגורמים העירוניים. נכון לשנת 2016 ההערכה המשוערת להטמעת המערכת בכל מסגד עמדה על 50 אלף שקלים.
בתוך כך, הדרך למימוש המתוות לוותה ב״זיגזג״ של ועדת הכספים בעיריית ירושלים, המעורר סימני שאלה. יו״ר הוועדה חגית משה הייתה אמורה לכנס אתמול (א') את הוועדה בשעת הצהריים כשעל הפרק - קיצוץ התקציב לפרוייקט והעברת התזרים לצורך מימון פתיחת שנת הלימודים הקרובה.
בתגובה למקרה נמסר מעיריית ירושלים: "הסעיף הובא שלא על דעת ראש העיר. ברקת וחגית משה רואים חשיבות רבה בטיפול בנושא ומקדם תכנית פיילוט חדשנית להתמודדות עם הבעיה, על כן בתיאום עם מחזיקת תיק הכספים הוחלט על ביטול הקיצוץ והאצת הפיילוט המתוכנן״.
״רוצים לשמור על היהודים, לא צריך להפריע להם״
דאוד עליאן יו״ר מנהל בית צפאפא אמר בתגובה למהלך: ״אני מייצג אוכלוסיה גדולה וזה לא קל, עבדנו קשה להגיע להסכמה ושכנעתי את כלל התושבים שבאמצעות המהלך הזה אנחנו שומרים גם על הצוויון הדתי וגם על השכנים שלנו - היהודים, לא צריך להפריע להם. זה היה תהליך לא קל אבל בסוף הצלחנו, כל שנותר להמתין לתקציב שיגיע על מנת להשלים את הפרויקט״.
יו״ר מנהל קהילתי גילה, עופר איובי מסר בתגובה: ״עבדנו בשיתוף עמיתנו הערבים על הפרויקט הזה קרוב ל -3 שנים, נתקלנו בלא מעט קשיים, מבחינתו מדובר בפיילוט ייחודי מסוגו בארץ וההישג הזה אמור להוות פתח לשיתופי פעולה נוספים, אני מקווה שבצעד זה עוד כפרים ישכילו להיכנס לפיילוט. מדובר במהלך היסטורי״.
יעל ענתבי, סגנית ראש העירייה שפעלה בנושא: "לפני כשנה ישבתי בצוות שהכין תכנית פעולה להפחתת הרעש מהמסגדים הסמוכים לשכונות התפר. הסכום שהוקצה לתכנית בסך 500 אלף שקלים, הוחזר לפיילוט, אתמול לאחר ישיבת ההנהלה ביקשתי זאת מראש העירייה".
אריה קינג, חבר מועצת העיר: "בעיית הרעש מהמואזינים מפריעה לירושלמים מכל הדתות. אני שמח שמה הנעתי לפני שנתיים עם שפירו ז"ל הופך למציאות. כל זאת למרות ניסיונה של חגית משה, חברת סיעתי לקצץ את הסעיף התקציבי. חוששני שהניסיון נעשה מסיבות פוליטיות בלבד".