בקופה של עיריית ירושלים הצטברו עודפים של גביית ארנונה בסכום של 113 מיליון שקל. הדבר נחשף במהלך הכנת חוק חדש, שאם וכאשר יתקבל, יחייב את הרשויות המקומיות להחזיר את הכסף שמגיע לתושבים, בתוך 30 יום בלבד.
1 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

מי שעומד מאחורי הצעת החוק הוא ח"כ הירושלמי ארז מלול (ש"ס). לדבריו, כאשר אדם עובר דירה בין שתי ערים, הוא גם נדרש לשלם את הארנונה ביישוב שבו הוא החל לגור וגם לא מקבל במהירות את הכסף מהעירייה ביישוב שאותו הוא עזב.
"מטרת הצעת חוק זו היא לחתור למצב שהאזרח ירגיש שהשלטון נוהג עמו ביושר. כשם שהרשות יודעת לזהות כאשר האזרח חייב לה ויודעת אף לפעול לשם כך, כך גם תנהג כאשר היא חבה לאזרח", אמר ח"כ מלול. הצעת החוק קובעת כי הרשות המקומית חייבת להשיב לאזרח עודפי גביית ארנונה באופן יזום בתוך 30 ימים.
בסוף השבוע שעבר ועדת הפנים של הכנסת קיימה דיון בנושא. נציגי משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי בישראל הצביעו על מספר קשיים העולים לכאורה מהצעת החוק, וטענו כי 30 ימים זה פרק זמן קצר מדי להחזיר כסף. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, אמר "מדובר בהצעת חוק חשובה שמטרתה שיפור השירות לאזרח ועשיית צדק עם התושבים".


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים משיבה מדי שנה יתרות זכות בעשרות מיליוני שקלים. יתרות הזכות נוצרות בשל עזיבת נכס במהלך השנה, מתן הנחות ועוד. העירייה פועלת על פי חוק ושולחת לכל תושב מכתב המיידע אותו על קיומה של יתרת זכות מיד עם היווצרותה. כמו כן, חלק ניכר מיתרות הזכות במערכת הן יתרות ישנות מאוד וכבר לא ניתן לאתר את בעל הזכות. העירייה אינה שותפה להכנת החוק ותמשיך לפעול על פי הנחיות המחוקק, כפי שהן מתקבלות מעת לעת".