קציר הדמים של דרך המוות: הרוג בכל שנה מאז 2021, ותשעה פצועים קשה - זה המחיר שגבה הכביש בחיים קוליץ סמוך לקניון מלחה. למרות זאת, בוחני התנועה מסכמים את מסקנותיהם, עובדי הניקיון מפנים את השברים והתנועה זורמת שוב. בכיכר ספרא בחרו שלא להגיב למידע שמוצג בכתבה זו וביקשו למסור כי ״מעיריית ירושלים לא נמסרה תגובה״.
5 צפייה בגלריה
רחוב חיים קוליץ
רחוב חיים קוליץ
רחוב חיים קוליץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)

התאונה הקטלנית שאירעה בשבוע שעבר ובה נהרג רוכב אופנוע, החזירה את מגי בן מרדכי לאובדן האישי שלה. בנה טל נהרג בדיוק באותו מקום כשרכב על אופנוע לפני שנה ועשרה חודשים. עכשיו היא קוראת למקבלי ההחלטות ולגורמים המקצועיים לבדוק מה הופך את הכביש הזה לקטלני כל כך.

רצה להיות לוחם

"טל נהרג בשעת אחר צהריים. הוא היה בדרכו לקנות ציוד לטירונות שבה היה אמור להתחיל שבוע לאחר מכן. הוא חלם לשרת כלוחם ביחידה קרבית. טל ישב במושב האחורי של האופנוע וחברו היה נהג. מסיבה שאינה ברורה האופנוע איבד שליטה ושניהם נפצעו". בבית החולים נאלצו לקבוע את מותו של טל.
5 צפייה בגלריה
מגי בן מרדכי, אמא של טל ז״ל
מגי בן מרדכי, אמא של טל ז״ל
מגי בן מרדכי, אמא של טל ז״ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"בדיוק סיימתי לעבוד כשקיבלתי טלפון", משחזרת בן מרדכי (53) העובדת כבר שנים ארוכות במערך הדוברות של משרד הבריאות. "מאחר ואני עובדת במשרד הבריאות לא היה לי חריג כשראיתי על הצג את מספר הטלפון של בית חולים הדסה. שאלו 'זו מזל מרגלית?' שזה השם הרשמי שלי, 'מדברת העובדת הסוציאלית מבית החולים'. ישר הבנתי שמשהו קרה. היא שאלה אם אני אמא של טל נפתלי ואמרה שהוא נפצע ושאני צריכה להגיע. שאלתי מה זאת אומרת נפצע? אבל היא ביקשה שאני לא אנהג. ביקשתי ממישהו שעבד איתי לנהוג ונסענו לכיוון בית החולים. בדרך לשם עברנו במקום התאונה. ראיתי את האופנוע וראיתי את המשטרה סוגרת את המקום ומיד הבנתי שזאת התאונה שטל נפצע בה.

5 צפייה בגלריה
טל בן מרדכי ז״ל
טל בן מרדכי ז״ל
טל בן מרדכי ז״ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

"הגעתי לבית החולים והמתנתי ליד יחידת הטראומה. זה נראה לי כמו נצח למרות שעברו רק מספר דקות. העובדת סוציאלית קראה לנו לחדר וכבר ידעתי. אמרו שטל קיבל מכה עוצמתית בראש ולא שרד את התאונה".

רוצה להציל נפשות

"טל היה היה ילד הסנדויץ' שלי. הבאתי אותו אחרי 9 שנים של טיפולי הפריה", מגלה בן מרדכי, "ילד מדהים עם נתינה ואהבה שידע לעשות הכל. ילד עם נשמה של עשייה ונתינה לעצמו ולסביבה. ללוויה שלו הגיעו אלפים. הוא עשה המון דברים בסתר לחברה ולזולת והכל בשקט, הוא תרם הרבה דברים, עשה סלי מזון. הוא היה ילד צנום ורזה. כשהתקבל להיות לוחם צחקתי עליו אמרתי לו 'טל הצבא מתבלבל יראו אותך בטירונות אתה לא יכול להיות לוחם'. הוא ענה לי: 'אמא לא רק שאני אהיה לוחם אני אהיה לוחם מצוין'. לצערי הוא לא הספיק".
מאז התאונה חייה של בן מרדכי התהפכו. בשיתוף עיריית ירושלים הקימה את "מצפה טל" לזכרו, גינה שמשקיפה על הכביש שבו נהרג בנה. לדבריה, העובדה שבכביש מוסיפות להתרחש תאונות, כמו התאונה הקטלנית לפני שבועיים מעידה כי משהו אינו תקין בדרך. "לא הגיוני שבאותו סיבוב ובאותה נקודה נהרגים בחורים צעירים.
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
תאונת מרוצים בחיים קוליץ, בשבוע שעבר
(צילום: תיעוד מבצעי מד״א)

"יום אחרי התאונה שבה נהרג טל נסעתי ואין זכר לכך שהיתה במקום תאונה קטלנית", היא אומרת. "חייבים לבדוק את זה, אולי להתקין פסי הרעדה שיגרמו לנהגים לקחת את הסיבוב הזה לאט יותר. אני עושה את המסלול עם רכב אני יודעת איך נוהגים שם. זה הפחד שלי, שאנשים לא יפיקו לקחים. אם אצליח להציל נפש אחת זה יהיה עבורי עולם ומלואו.
"אני נוסעת ברחוב הזה כל יום והלב שלי מתכווץ. בכל פעם שאני עולה את העלייה, אני אומרת 'פה טל היה חי', ואז אני נוהגת עוד מטר ואומרת 'פה טל מת'. אני הייתי עדה לעוד שתי תאונות אופנוע במקום מאז שטל נהרג. בשבת האחרונה היינו ברכב ובדיוק הגענו לאזור של התאונה וראינו אותה. אמרתי לבן זוגי 'וואו זאת בדיוק כמו התאונה של טל. אופנועים על הרצפה ומשטרה', ואמרתי 'מי שרכב על האופנוע נהרג'. אחר כך ראיתי בחדשות שהוא נהרג".
איזה מסר את רוצה להעביר לבני נוער עם אופנוע? "שיחשבו לפני שהם עולים על אופנועים. שיחשבו ויבינו את גודל העוצמה ושעוד דקה במהירות לא תוביל לשום מקום. הכלי הזה מסוכן צריך לאחר את הגיל לרישיון לאחרי הצבא ולא לילדים בני 16".

תחרויות על בגין

ובתוך כך, לאחר התאונה הקטלנית לפני כשבועיים טענו תושבים כי הכביש ואלה הסמוכים לו משמשים לתחרויות נהיגה פרועות בין צעירים. "כל סוף שבוע בגין הופך למסלול מרוצי אופנועים", טענה תושבת המתגוררת בסמוך. "המשטרה יודעת מזה מתלונות של תושבים". הם חוסמים את הכביש ומצלמים סרטונים לטיקטוק, איפה המשטרה?", טוען תושב אחר. "זה ככה שנים. נהרגו אופנוענים ולאף אחד לא אכפת", הוסיף תושב נוסף.

5 צפייה בגלריה
כביש בגין
כביש בגין
כביש בגין. עוד מסלול מירוצים פופולרי
(צילום: יואב דודקביץ')
ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמצא נמסר כי הם בקשר מתמיד עם עיריית ירושלים בנושא זה. "מחקירות המשטרה עולה כי רוב התאונות ברחוב חיים קוליץ נבעו מגורם אנושי ולא מבטיחות הכביש. יצוין כי האחריות להסדרי התנועה הינה בידי הרשות המקומית ובמקרה זה עיריית ירושלים. הסדר התנועה תוכנן על פי הנחיות התכנון של משרד התחבורה. מאחר ומדובר בתאונות של הגורם האנושי, יש להגביר את פעילות האכיפה המשטרתית באזור. "משרדנו בשיתוף עיריית ירושלים בוחן כל העת את בטיחות הכבישים ועורך ביקורת על הסדרי התנועה, בהתאם לסטנדרטים המקובלים ובכללם גם הכביש המדובר שבנוי בצורה בטיחותית ביותר".


ממשטרת ישראל נמסר: "בעקבות תאונת הדרכים הקטלנית, נפתחה חקירה על ידי בוחני תאונות הדרכים של המשטרה במטרה לקבוע את הגורם לתאונה. נציין כי המשטרה מבצעת פעילות מוגברת נגד נהגים הנוסעים בפראות ובניגוד לחוק, ובכך מסכנים את עצמם. רק באותו היום שבו התרחשה התאונה, במהלך פעילות אכיפה שבוצעה על ידי המשטרה, נבדקו מספר רב של אופנועים והורדו מהכביש 7 רכבים. בנוסף, בפעילות זו נתפס נהג שרישיון נהיגתו אינו תואם לסוג הרכב ובהתאם החל נגדו הליך דין תעבורתי, וכן רכבו נתפס למשך 30 ימים. נמשיך בפעילות אכיפה יזומה נגד נהגים המהווים מטרד וסכנה לתושבי העיר בשל נהיגתם הפרועה".