מאות תושבים בירושלים מנסים להוביל מהלך בימים אלה לביטול אירוע העדלאידע שצפויה להיערך בעיר ביום שני הבא, ה-25 במרץ 2024. "ביום ה-165 למלחמה ולאסון ה-7 באוקטובר עוד לא מאוחר לדחות את מופע הראווה המושקע הזה לימים של ריפוי והודיה. אנחנו עוד לא שם. לא צריך להיות בן למשפחת חטופים כדי להתקומם", כתבו.
3 צפייה בגלריה
עדליאדע 2024
עדליאדע 2024
עדליאדע 2024
(צילום: דור קדמי)
3 צפייה בגלריה
פורים בירושלים
פורים בירושלים
פורים בירושלים בשנה שעברה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

״בעוד שבחולון ותל אביב בוטלו מצעדי העדלאידע, דווקא בירושלים בירת ישראל החליטו לחדש מסורת שפסקה ב1982. מצעד ראווה מלהיב, מושקע ויקר במיוחד בשעת מלחמה וחורבן שכמותו לא ידענו מיום הקמת המדינה״.
״כל טיעוני ה"בשביל זה אנחנו נלחמים, רק כך ראוי לחיות ואנחנו מביאים תקווה לילדינו" הם מיסוך של חוסר רגישות וחוסר סולידריות מול מציאות שהשתבשה מן היסוד. זו איננה קריאה לביטול מסיבות בבתי הספר ובגנים, זו לא דרישה להתעלמות מחווית ילדות או שמחת חיים. זו משאלת לב לראות את המציאות כהוויתה. בימים של שכול, מפונים ללא בית, קהילות כלל ישראל בכאב שאין לו שם ותואר ו-134 נשמות, חלקן רצוחות וחלקן נאנסות מורעבות ומוכות בשבי החמאס, ההתעלמות מהבקשה לדחות את המצעד המתוזמר היא מופע אכזרי ופוצע של חוסר סולידריות״

עוד אמרו: "לא, ההצעה לעשות מיצג מקדים העובר בתוואי המצעד היא לא מכבדת ולא ראויה. ולא, החטופות אינן דמויות עדלאידע ושום מיצג או פוסט פיוטי לא יכשיר את השרץ. אין דרך לנרמל את ההחלטה ההזויה הזו שעוברת דרך שיקולים כלכלים. כן- ההשקעה במצעד אדירה. כן - למצעד שותפות ושותפים רבים: אמנים מבריקים ואמניות מדהימות, בתי ספר, תזמורות, להקות. האם לכל הא.נשים האלה יש משפחות? האם הורים יאפשרו לילדים שלהם לצעוד בלי להבין מה בלתי נסבל בהחלטה הזו? לכל השותפות והשותפים יש לב רחב וכוונות טובות
״המשפחות הן לא הבעיה. הן לא "הורסות המסיבה" של העם זה. הן עצמן העם הזה. העורף שנחטף בפיג'מות מביתו הוא אותו עורף שמתכוון לנרמל את הסיוט של האומה שלנו במצעד חסר תקדים. ולא ניתן לזה לקרות. יש דרכים צנועות יותר, מכבדות והגונות לציין את המועד הזה. לא כך. לא עכשיו״.

עיריית ירושלים: ״זו צוואתם של הנופלים״


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לטענות: ״ההחלטה על קיומה של העדלאידע התקבלה מתוך הבנה ורגישות לשיח הציבורי ובעיקר לתחושותיהן של משפחות החטופים, הנופלים והפצועים. האירוע מנוהל אמנותית ע"י מוסדות התרבות בירושלים ותיאטרון הקרון, שחוו תקופה קשה ומאתגרת בחודשי המלחמה.
״בשונה מתהלוכות עדלאידע שגרתיות, יעמוד האירוע ברוח המצב והתקופה. מדובר באירוע עוצמתי ומרגש, שיעמוד בסימן חיזוק החוסן הלאומי, הרמת תחושת הגאווה, ניצחון הרוח והמורל הלאומי, ותקווה לעתיד טוב ומבטיח״.
3 צפייה בגלריה
עדליאדע 2024
עדליאדע 2024
ההכנות לעדלאידע 2024
(צילום: דור קדמי)

״דווקא השנה העדלאידע בבירה ירושלים, מהווה קיום צוואתם של הנופלים, ביניהם לא מעט מבני ירושלים עצמה, אשר בלחימתם עזת הנפש, ציוו עלינו להמשיך לחיות את שגרת החיים, המזמנים גם צער, אך גם שמחה. גם חיילי צה"ל, הלוחמים עתה בעזה ובגבול הצפון, עושים לילות כימים במטרה שנוכל להמשיך את שגרת חיינו במדינה״.
״האירוע, יוקדש כאמור לילדי ישראל הגיבורים, המתמודדים בנחישות בתקופה זו עם קשיים ואתגרים, ויעלה על נס את גבורתם של לוחמי המילואים ומשפחותיהם, אוכלוסיית המפונים וגיבורי העוטף, אשר מהווים חלק בלתי נפרד מהמצעד – כמשתתפים וכיוצרים. לצד כל אלה, העלאת המודעות לחסרונם הדוקר בלב של החטופים, אשר כולנו מייחלים לשובם המהיר״.
״את שיירת בובות הענק יובילו בראש מיצג סמל החטופים, בתפילה לשחרורם במהרה לחיק משפחותיהם ועגורי נייר מקופלים צהובים כמספר החטופים, וכן בובות ועבודות שעוצבו ע"י אמנים ויוצרים מיישובי העוטף שנפגעו, וכאלה שחזרו משירות מילואים ממושך ברצועה. חלק מהמיצגים נבנו גם ע"י תושבים אשר פונו מבתיהם ומתארחים בבירה״.