רוכבי אופניים ברחוב יפו מדווחים בשבועות האחרונים כי קיבלו קנסות בסך מאות שקלים, זאת לאחר 13 שנה בהן הרכיבה באופניים ברחוב התאפשרה ללא כל הפרעה. בצוות אב לתחבורה, הגוף האמון על הנושא התחבורה בעיר מטעם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה — שותקים.
2 צפייה בגלריה
רוכב אופניים ביפו
רוכב אופניים ביפו
רוכב אופניים ביפו
(צילום: יואב דודקביץ')
הדרת רוכבי האופניים מהציר המרכזי ביותר של ירושלים היא מכה קשה לרוכבים ובעיקר סותרת את המדיניות שנועדה לעודד רכיבה באופניים. בצוות אב לתחבורה, אפילו מינו לאחרונה ״פרויקטור אופניים״ ולמרות זאת, בצוות סירבו להגיב לפניית mynet וגלגלו את האחריות למשטרה.
פעיל בקבוצת ״אופניים בשביל ירושלים״, אופיר שיפמן אמר ל-mynet: "מדובר בציר מרכזי וראשי שמחבר את מרכז העיר עם שאר החלקים שלה. יש תנועה רבה של רכבי חניה ונסיעה על הציר הזה, והתרחשו בו תאונות. אחת הסיבות שרחוב יפו כל כך נעים ומוצלח מבחינה עירונית היא שאין בו תנועה של רכבים. התנועה המשולבת של הרכבת הקלה יחד עם הולכי רגל ורוכבי האופניים מאפשרת לכולם לחלוק את המרחב, משמרת אותו כשקט ונעים ותורמת לפדיון עסקים גבוה״.
2 צפייה בגלריה
רחוב יפו
רחוב יפו
רחוב יפו
(צילום: יואב דודקביץ')

"מדובר בפגיעה קשה ביכולת להתנייד עם אופניים בעיר וביכולת לחבר חלקים שונים של העיר באמצעות רכיבה. נשמח אם העירייה תעמוד מאחורי מדיניותיה לעידוד רכיבה על אופניים ותגבה את המדיניות במעשים, תסדיר את התנועה על הציר ותהיה בשיח עם המשטרה על מנת לאפשר לנו לרכב בביטחון על הציר המדובר. כיום, אין שום חלופה בטוחה. לא רחובות אגריפס והנביאים, שהם מקבילים לרחוב יפו, מהווים אלטרנטיבה ולכן אין שום הצעה להחליף את רחוב יפו ברכיבה על אופניים".
ממשטרת ישראל נמסר כי ״בשל ריבוי תאונות בהן מעורבים כלים אלו של אופניים וקורקינטים לסוגיהם במהלך שנת 2023, מתוכן תאונה אחת קשה, הגבירה משטרת מחוז ירושלים את האכיפה בציר הרכבת הקלה ברחוב יפו. מדובר בתאונות שנגרמו בשל התנהגות ורכיבה חסרת אחריות מצד אותם רוכבי דו גלגלי תוך פגיעה ברכבת, בכלי רכב ובהולכי רגל. נמשיך באכיפה שנועדה בראש ובראשונה להגביר את ביטחונו ושלומו של ציבור משתמשי הדרך ולמנוע נפגעים נוספים בתאונות דרכים מעין אלו״.


בינתיים, מתכננים הרוכבים לערוך רכיבת מחאה ביום שלישי הקרוב, יום הבחירות. ״לאור כוונת המשטרה לאסור באופן מלא כניסת אופניים מכל סוג, כולל מכניים, לכל אורך רחוב יפו רכיבת הבחירות שלנו תהיה רכיבת מחאה לאורך ציר יפו. נדרוש מהמשטרה לדאוג לבטחון הרוכבים והולכי הרגל, ולא לפעול כנגדנו, ומהעירייה להביע עמדה ברורה בנושא, ולהתחייב להמשיך לפתח תשתיות אופניים. אם אנחנו רוצים המשך גישה לאחד הצירים החשובים בעיר, אנחנו חייבים לדרוש אותה - בקול״. מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים אינה אוכפת נסיעת אופניים על תוואי הרכבת אלא משטרת ישראל. במדרחוב יפו אין מקום פיזי להוספת שביל אופניים, היות ומסילות הרכבת ממוקמות באמצע הרחוב ולצידן מדרכות עתירות הולכים, ומקומות ישיבה של בתי הקפה והמסעדות. העירייה בוחנת חלופות אפשריות לתנועת אופניים במרחב, ובימים אלה אף מינתה פרוייקטור ייעודי, שיפעל למען פתרונות זמניים לתנועת אופניים במרכז העיר".