יום ראשון ה-16 ביולי 2023, 5 בערב, צומת פת: רכב שנוסע מדרום לצומת מתפוצץ במהלך הנסיעה ומעורר בהלה רבה באזור. נהג הרכב נפצע למרבה המזל באורח קל בלבד.
פעולות הכיבוי
(צילום: תיעוד מבצעי, כיבוי והצלה)

לוחמי האש מתחנת מרחב "הבירה" אשר נמצאת בסמוך, שמעו אף הם את הפיצוץ העז, זיהו את העשן והאש ומיהרו למקום. הצוותים aהגיעו למקום, הבחינו ברכב בוער עם תבחינים אופייניים של פגיעות הדף ופיצוץ בתוך הרכב.
2 צפייה בגלריה
הרכב עולה באש
הרכב עולה באש
הרכב עולה באש
(צילום: כיבוי והצלה)
כמו כן, לא רחוק מהרכב עמד אדם כבן 30 אשר נפצע קלות מקרינת חום ורסיסי זכוכית. לוחמי האש ביצעו כיבוי של הרכב, מנעו את התפשטות האש לרכבים, מבנים ותשתיות הנמצאים בסמוך.

2 צפייה בגלריה
הרכב עולה באש
הרכב עולה באש
זירת האירוע
(צילום: כיבוי והצלה)

במקביל לפעולות הכיבוי, חוקרי המז"פ והחבלה של משטרת ישראל בדקו את הרכב ושללו פיצוץ כתוצאה מחומרי נפץ. אנשי מד"א ירושלים טיפלו בפצוע והוא הועבר להמשך טיפול רפואי בבית החולים כשהוא במצב קל.
אז מה בדיוק קרה שם? בכבאות והצלה מסבירים כי "בסיום פעולות הכיבוי, נפתחה חקירה ממנה עלה כי נהג הרכב רכש מספר מיכלי גז-גפ"מ קטנים (אורוסולים) ואיחסן אותם ברכבו. כתוצאה מהחום הכבד השורר בימים אלו, נוצרה דליפה של הגז לחלל הרכב. עוד עולה מהחקירה, כי למרות שנהג הרכב הריח ריח חריף של גז ברכב, הדליק הנהג במהלך הנסיעה סיגריה, דבר שגרם לפיצוץ נפחי של הגז ברכב, לפציעת הנהג ולשריפת הרכב לחלוטין״.



מפקד משמרת בתחנת מרחב "הבירה" רב רשף איתן צליח אמר : "בסמוך לשעה 17 אחה"צ שמענו פיצוץ חזק בסמוך לתחנה; פיצוץ שממש הרעיד את חלונות התחנה. בד בבד, קיבלנו קריאה ממוקד השליטה של כב"ה מחוז ירושלים, על פיצוץ ושריפה בתוך רכב. הגענו באופן מיידי למקום ומצאנו רכב בוער, עם סימני פיצוץ ניכרים לעין, ולצידו היה אדם פצוע קל. התחלנו מיד בפעולות כיבוי ומניעת התפשטות השריפה. למרבה המזל, האדם שנפגע בפיצוץ, נפצע באורח קל בלבד, באירוע שיכול היה להסתיים בצורה קשה הרבה יותר לנהג ולמשתמשי הדרך סביבו״.
קראו עוד:

בענף ההסברה של כבאות והצלה לישראל שבים ומזכירים לציבור כי אין לקנות מיכלי גז ללא תו תקן ובמקומות שלא קיבלו אישור לאחסן ולמכור אותם. אין להוביל או לאחסן מיכלי גז מכל גודל, בצורה לא ראויה ובטיחותית, וכמובן אין להשאיר מיכלי גז ברכבים סגורים בחום השמש. אין לעשן בקרבת חומרים דליקים או מיכלי גז ואין להשליך סיגריות וגחלי נרגילה בפארקים וביערות. בכל מקרה של דליפת גז, חשש לדליפה וכמובן שריפה או עשן יש להתקשר 102 ללוחמי האש.