בקרוב יופסק החיוב לפי שעה בחניונים, ויונהג חיוב מדויק על פי זמן החנייה בפועל, כך אישרה מליאת הכנסת פה אחד על ידי חברי הכנסת, זאת למרות חשש מהעלאת מחירים מצד בעלי החניונים.
1 צפייה בגלריה
חניון נחל צופים. אלף מקומות חניה חדשים
חניון נחל צופים. אלף מקומות חניה חדשים
חניון בירושלים
(צילום: שי שחר)
המליאה אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תיקון פקודת התעבורה (מס’ 136), התשפ”ה-2024. החוק, שהועלה על ידי חברי הכנסת נעמה לזימי, אברהם בצלאל, ואליד אלהואשלה וקבוצת חברי כנסת נוספים, עבר ברוב של 33 תומכים ללא מתנגדים או נמנעים.


החוק החדש קובע כי החל מהחנייה הראשונה יידרשו מפעילי החניונים לגבות תשלום בהתאם למשך הזמן המדויק שבו הרכב שהה בחניון, בניגוד למצב כיום שבו נגבה תשלום עבור שעה מלאה גם אם השימוש היה קצר יותר. בנוסף, שר הפנים, באישור שר התחבורה וועדת הכלכלה, יוכל להחריג חניונים זולים במיוחד מתחולת החוק.
בהסבר להצעת החוק צוין כי החיוב הנוכחי לפי שעה מלאה מוביל לתשלום עודף על שירות שלא סופק במלואו. כמו כן, הוא מעודד נהגים להישאר במקומותיהם לזמן ממושך, דבר שמגביל את זמינות החניות ומשפיע לרעה על יתר המשתמשים.
בדיונים הובהר כי החניונים יזדקקו לזמן היערכות להתאמת מערכות טכנולוגיות למדידת זמן מדויקת. בהתאם לכך, מועד התחולה של החוק ייקבע כך שיאפשר למפעילים להטמיע את המערכות הנדרשות.
בתוך כך, ציין עמית קדם, שייצג את החניונים בדיון כי "אין אח ורע בעולם לחוק כזה. אנחנו, כמפעילים, עלולים למצוא את עצמנו נאלצים להעלות מחירים, מה שיפגע בציבור הנהגים".