במשרד התרבות הודיעו השבוע כי הם מסרבים להחליט עבור עיריית ירושלים ולאחר מכן בכיכר ספרא הודיעו שהם לא יוציאו את ספרי חיים ולדר מהספריות הציבוריות.
1 צפייה בגלריה
הסופר חיים ולדר
הסופר חיים ולדר
הסופר חיים ולדר
(צילום: דוד25, ויקיפדיה)

כזכור, בדצמבר האחרון, זמן לא רב לאחר פרסום עדויות שלפיהן סופר הילדים הפופולרי ניצל מינית נערות ונערים, הוא שם קץ לחייו. עם חשיפת הפרשה מיהרו חנויות ספרים של המגזר בעיר, כמו גם רשת השיווק 'אושר עד', להפסיק את המכירה של ספריו.
בחודש שעבר חשף "ידיעות ירושלים" כי כאשר התברר לתושבים כי בספריות העירוניות ממשיכים להשאיל לילדים את ספריו של ולדר, הם שיגרו מכתבים זועמים לרשות המקומית.
תושבת ארנונה כתבה לעירייה: "התפלאתי והזדעזעתי עד מאוד לראות את הספרים המונחים". מאור צמח, תושב נוף ציון, הוסיף: "המסר החינוכי שאנחנו מעבירים לילדינו, שלפיו יש להם זכות למוגנות, נפגע קשה כאשר הם נתקלים בספרים של ולדר בספריות העירוניות".
בעקבות הפרסום באתר שיגר עורך הדין הירושלמי אריאל עטרי מכתב חריף לראש העירייה משה ליאון ודרש שלא להוציא את ספרי ולדר מהספריות. "כמי שמכיר בחשיבותן של הספריות הציבוריות כשמורות של תרבות ודעת, אני מבקש ממך להעביר מסר ברור וצלול שיעמיד את הקנאים במקומם", כתב עטרי. "חשוב שהעירייה בראשותך תסביר לפונים שבעולם של ספרים ותרבות אין מקום להשתיק איש או לפסול ספרים".
לשאלת mynet ו"ידיעות ירושלים" עטרי הבהיר: "יש לי הרבה לקוחות שכמו סופר הילדים ולדר חשודים בעבירות דומות - אבל אותו מעולם לא ייצגתי. כפי שכתוב במכתב, הפנייה שלי היתה כתושב העיר וכ'צרכן כבד' של ספרים".

משרד התרבות התחמק

בקומה השישית של כיכר ספרא ניסו בשבוע שעבר להעביר הלאה את תפוח האדמה הלוהט ומסרו בתגובה: "גורמי העירייה נמצאים בהידברות עם משרד התרבות, וכשתתקבלנה החלטות נעדכן".
ממשרד התרבות והספורט נמסר: "המשרד מבין לליבם של התושבים אשר פנו לעירייה בנושא רגיש זה. אנו מחזקים את ידי כל מי שנפגעו. למשרד אין צד בהחלטות מסוג זה, ואין בסמכות המשרד לקבוע אילו ספרים לרכוש ואילו ספרים יהיו מצויים בכל ספרייה וספרייה בתחום המוניציפלי שלה. אנו סבורים כי כל עירייה תפעיל את שיקול דעתה המושכל".
ראש העירייה עצמו לא הגיב, למרות פניותינו אליו ומכיכר ספרא נמסר: "החקירה בנושא הסתיימה עקב חוסר ראיות. "אשר על כן, תשאיר העירייה את השיקול לשאילת הספרים בידי ציבור המנויים".