התוכי סם חזר לראות: בגן החיות התנ"כי במלחה נערך לאחרונה ניתוח מיוחד שמנע עיוורון מהתוכי סם, בן 40 שנה שנמצא בסכנת הכחדה.
3 צפייה בגלריה
התוכי סם. חזר לראות
התוכי סם. חזר לראות
התוכי סם. חזר לראות
(צילום: נטלי דאוד)

סם תוכי בן 40 החי בגן החיות התנ"כי, פיתח קטרקט בשתי עיניו בשל גילו המבוגר. הקטרקט הוביל להתדרדרות בראייתו, וסם החל להיבהל בקלות מהמתרחש סביבו. ניכר כי חלה פגיעה משמעותית באיכות חייו.
"התוכי סם נבדק על ידי מומחה בינלאומי ברפואת עיניים ווטרינרית, ד"ר ליונל סבג ומתמחה ברפואת עיניים ווטרינרית, ד"ר דקלה ארד. בנוסף לבדיקת עיניים יסודית, בוצעה מדידת לחץ תוך עיני וכן הדמיית אולטרסאונד של העיניים. בדיקות אלה אישרו כי עינו השמאלית של סם מועמדת מתאימה לניתוח, אך עינו הימנית אובחנה עם עיוורון בלתי הפיך בשל סיבוכים מטראומה קודמת. סם עבר בדיקה גופנית מלאה ע"י דר נילי אבני מגן וכן בדיקת דם, הבדיקות הללו אישרו כי מצבו הסיסטמי מאפשר התקדמות להרדמה מלאה. בשל גילו המבוגר, האתגר והסיכון בניתוח מסוג זה הינו רב", מסבירים בגן החיות.
עוד בחדשות:
מומחה בינלאומי לרפואת עיניים ווטרינרית בבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי בבית דגן, ד"ר ליונל סבג: "ניתוח קטרקט בתוכים הוא מאתגר במיוחד, לאור העובדה שמדובר בעין קטנה יחסית לבני אדם או כלבים. האנטומיה הייחודית של עיני הציפורים אינה מקלה על ההליך, ולכן אין זה הליך נפוץ. אני שמח כי למרות כל האתגרים הצלחנו להשיב לסם את הראייה".

3 צפייה בגלריה
התוכי סם במהלך הניתוח
התוכי סם במהלך הניתוח
התוכי סם במהלך הניתוח
(צילום: ד"ר נילי אבני מגן)

בניתוח לקחו חלק רופאים מגן החיות התנ"כי, רופאים ממחלקת עיניים מבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי בבית דגן - ד"ר ליונל סבג, אשר ביצעה את הניתוח, וד"ר דקלה ארד שסייעה בניתוח, ורופאים ממחלקת הרדמה. לאחר הניתוח סם שב לתפקוד מלא.

3 צפייה בגלריה
גן החיות התנ"כי
גן החיות התנ"כי
גן החיות התנ"כי
(צילום: עמית שאבי)

בגן החיות התנ"כי מצויים מיני בעלי כנף רבים, חלקם מצויים בסכנת הכחדה, ביניהם נשר מקראי, ארה יקינטונית, אמזונה לבנת מצח, ארה כחולת גרון, ורבים אחרים.