ירושלים היא אחת הערים הבודדות בארץ שאינה ממיינת פסולת של אריזות באמצעות הפחים הכתומים. למעשה היא אחת מחמש רשויות מקומיות שאינן דואגות להפרדת פסולת של אריזות לצורך מחזור, והגדולה שבהן.
1 צפייה בגלריה
פחי מחזור כתומים
פחי מחזור כתומים
פתרון פשוט לכאורה. פחי מחזור
(צילום: אדווה חולי)
חשוב לציין כי לא מדובר ביוזמה ירוקה מוניציפלית למען איכות הסביבה אלא בהליך שהרשויות המקומיות מחויבות לו על פי חוק ועליהן ליצור את התשתיות ואת ממשק העבודה מול תאגיד המחזור הממשלתי 'תמיר'.
עד לאחרונה עיריית ירושלים 'עקפה' את החובה החוקית הזאת בטענה כי האשפה מהעיר מפונה למפעל 'גרינט' בעטרות, שהוא מפעל חדשני למיון פסולת, וכך נחסכת מן האזרח הטירחה שבמיון האשפה. אך מזה תקופה שהמתקן בעטרות כבר אינו עומד בעומס ולכן נדרש פתרון משלים.
בניסיון לתת לכך מענה הועלתה היוזמה להקים משרפת פסולת במישור אדומים, אך משזו בוטלה על ידי בג"ץ מנסים לאתר מיקום חלופי. כך או כך ברור שהקמת מתקן שכזה תיארך עוד זמן רב, ועד כה בעירייה נמנעים משום מה ללכת על הפתרון הקיים בכל הארץ של הפרדה על ידי התושבים באמצעות הפחים הכתומים.
במשרד להגנת הסביבה אומרים כי בשל העובדה שהעירייה לא מיישמת את חוק האריזות, נמנעה ממנה אפשרות הזכייה בתמיכות המשרד, כגון פוטנציאל תמיכה לתמרוץ פסולת למיחזור, בסך של כשישה מיליוני שקלים, או הקמת מרכזי מיחזור, שפוטנציאל התמיכה בו יכול להכניס לקופת העיר 10 מיליון שקל. המשרד אף הודיע כי בתקופת ההכרה הבאה של תאגיד המיחזור הוא ידרוש ממנו פריסה של תשתיות מיחזור ב-90% לפחות ממשקי הבית. לא ניתן להגיע ליעד זה ללא ירושלים, ועל כן המשרד ינקוט בכל הכלים שברשותו לשם השגת יעד זה, גם מול העירייה.
גם במסדרונות של כיכר ספרא, חבר המועצה יובב צור ('התעוררות') מנסה פעם אחר פעם לשנות את עמדת העירייה, אך ללא הצלחה. "עיריית ירושלים החליטה על דעת עצמה שלא להציב את הפחים הכתומים ולוותר הלכה למעשה על מדיניות ההפרדה במקור, בניגוד מוחלט לחוק", הוא טוען. "המפעל בעטרות לא עומד בעומס, תכנון משרפת האשפה נעצרה - והתוצאה היא שמאות רבות של אשפה מובאות להטמנה ללא מיון בכל שבוע. לצערי הירושלמים שוב נשארים מאחור בתחומי הקיימות, וגם ישלמו את מחיר הקנס שהממשלה הטילה על העירייה, רק כי זו החליטה להמשיך ולחיות ללא תודעה סביבתית".
מהעירייה נמסר: "אנו מקיימים בימים אלו דיאלוג מול תאגיד המיחזור 'תמיר' והמשרד להגנת הסביבה בסוגיית הצבת הפחים הכתומים במרחב הציבורי, תוך התחשבות במאפיינים הייחודיים של העיר".