חודש לאחר שהמשטרה דאגה לסגור עמודי אינסטגרם שפוגעים ומעליבים בני נוער ירושלמים, הם נפתחו מחדש.
1 צפייה בגלריה
"בידור ירושלים".
"בידור ירושלים".
עמוד האינסטגרם "בידור ירושלים".
(צילום: מתוך האינסטגרם ושאטרסטוק)
כפי שנחשף לראשונה ב'mynet ירושלים', הפרשה החלה לאחר שש' (השם המלא שמור במערכת) התלונן בפני אמו כי הוא סובל מהצקות ברשת החברתית אינסטגרם. התברר כי צעירים שזהותם אינה ידועה פתחו עמוד אינסטגרם בשם‭ JERUSALEM BIDUR ‬ ('ירושלים בידור') במטרה להשיג עוקבים רבים תוך שימוש בעלבונות.
בין השאר פורסמו שאלות אנונימיות בעמוד האינסטגרם, ומנהלי העמוד ענו באופן שמשפיל את הילדים. כך למשל פורסם 'מצעד המכוערים של הר חומה', הופץ מידע על סרטונים מיניים, וצעירים שהגיבו זכו ליחס מעליב ומשפיל. אדם המעורה בעניין סיפר כי אותה קבוצת ילדים מפעילה אנטנה שהם קנו, ומאחר שהם עוברים ממקום למקום אי אפשר לאתר אותם. במשטרה דאגו בשעתו לסגור את העמודים, וגם דיווחו כי נפתחה חקירה בתחנת 'לב הבירה'.
עוד בחדשות:

אלא שבינתיים העמודים נפתחו מחדש וגרמו עוגמת נפש לצעירים רבים. "אני מפורקת", סיפרה אם שבנה הושפל על ידי מפעילי העמוד הפוגעני. "בכיתי כל החג ואני מנסה להיות חזקה עבור הילד שלי".
גולן דהן, איש שב"כ לשעבר ובעלי המשרד 'יהב חקירות', שעוסק בין היתר בחקירות סייבר, מסביר כי למרות הקושי ניתן לאתר את המבצעים. "יש חותמת דיגיטלית לכל דבר, ואם משקיעים המון משאבים והמון כוח אדם אפשר למצוא את כולם באחוז גבוה של המקרים. אנחנו למדנו שכולם כמעט טועים, וכשהם טועים אנחנו נכנסים למקום הזה של הטעות ועולים עליהם".
בעקבות פניית "ידיעות ירושלים" נסגר מחדש עמוד האינסטגרם הפוגעני, ומהמשטרה נמסר: "בעקבות תלונתו של קטין על ביוש כלפיו ברשת החברתית, נפתחה חקירה שבמסגרתה נחקר חשוד במעשה, קטין אף הוא, ובסיום חקירתו הוא נשלח בתנאים מגבילים, לרבות הרחקה ואי יצירת קשר בכל דרך שהיא עם המתלונן. חקירת המשטרה עודנה נמשכת גם בימים אלו על מנת להגיע לחקר האמת".
יצוין כי מאז פברואר 2018 פועל 'מוקד 105 - המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת', במסגרת המשרד לביטחון לאומי. עד כה הוא טיפל ביותר מ־46 אלף אירועי פגיעה של ילדים ברשת, שליש מהם כללו גם פגיעות מיניות.
ד"ר נאווה כהן אביגדור, ראש האגף האזרחי ב'המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת', אמרה ל"ידיעות ירושלים": "אנחנו נותנים מענה לכל טווח הפגיעות האזרחיות שלא עוברות את הרף הפלילי: חרם, נידוי, הצקות, הטרדות, שיימינג, ביוש וכו'". לדבריה, המוקד פועל 24 שעות, שבעה ימים בשבוע, למעט יום כיפור, ונותן מענה בכל השפות. באתר יש טיפים רבים להורים כיצד להתמודד עם תופעות מהסוג הזה, וניתן גם לשלוח טופס מקוון בשפות העברית והערבית.

מתי לפנות למוקד 105

  • פגיעות ברשת, ובהן איומים והתחזות
  • מקרי חירום ומצבי מצוקה
  • פגיעות מיניות ובהן הטרדות
  • ביוש, נידוי, חרם
  • עזרה בהסרת תוכן פוגעני
  • התייעצות ומידע על גלישה בטוחה


בחודש הבא ייערך כנס ירושלים להתמודדות עם חרמות והדחייה החברתית, ובאופן רשמי יושק מוקד פניות ירושלמי שיסייע לילדים שמתמודדים עם חרם. "היוזמה היא שלנו", אומר שייקה אלעמי, מייסד ויו"ר עמותת 'כנפי דרור', העוסקת בין היתר בהתמודדות עם חרם ודחייה חברתית. "הרעיון הוא חיבור של כל גורמי המקצוע בעיר: מנח"י, השירות הפסיכולוגי, המינהלים הקהילתיים ועוד. במוקד ייתנו תמיכה רגשית לילדים שעוברים חרם וגם מענה וייעוץ להורים, ובהתאם לצורך פנייה לגורמים קהילתיים שונים מאחורי הקלעים. נכון לעכשיו יש כ־40 מתנדבים במוקד ועשרות פעילים שפזורים בשכונות ירושלים".
פורסם לראשונה: 18:12, 02.10.23