מציאת חניה בבית חולים נחשבת לאחת המשימות הקשות ביותר שעומדות בפני נהגים. דווקא ברגע הכי לחוץ, כאשר אתם או קרובי משפחה שלכם זקוקים לטיפול רפואי, זה מה שיחכה לכם כאשר תבקשו לחנות באחד המרכזים הרפואיים בירושלים: מהתשלום הכבד לעיתים, דרך האפשרות לספוג דוח, ועד להקלות שמגיעות בנסיבות מסוימות, שרבים מן המבקרים כלל לא מודעים להן.
7 צפייה בגלריה
דו"ח חניה
דו"ח חניה
דו"ח חניה
(צילום: יצחק טסלר)

הדסה עין כרם

(הנחות לחולים כרוניים ובחינם לחיילים)

הפעיל החברתי עו"ד רונן בן יאיר הגיע החודש לבקר חבר שעבר ניתוח בעין כרם. "הגעתי לחניה, הוצאתי כרטיס בכניסה לבית החולים, ויצאתי כעבור שעה וחצי, כשחלק ניכר מהזמן בגלל חיפשתי חניה. ביציאה מבית החולים שילמתי 30 שקלים. הבעיה היא לא הכסף אלא המטופלים מעוטי היכולת שמגיעים לבתי החולים ועבורם 30 שקל זה סכום גבוה. בכל זאת בית חולים זה לא בית הבראה, אנשים מגיעים לזמן מועט, ולא ייתכן שהתשלום יהיה כל כך גבוה. אפילו בקניונים נותנים שעתיים ראשונות חינם, אז על אחת כמה וכמה למי שמגיע לביקור רפואי.
"מעבר לזה, הם נותנים 30 דקות ראשונות בחינם, אבל צריך לקחת בחשבון שאדם מגיע לבית החולים לאסוף חולה, רק 40 דקות לוקח לו למצוא חניה כשהוא ישאיר את הרכב רק 5 דקות, והוא נאלץ גם לשלם חניה. קיבלתי פניות רבות מתושבי העיר לגבי המחירים המופרזים של החניות בבית החולים. פניתי החודש לשר הבריאות משה ארבל בבקשה לקדם את החוק שתהיה חניה חינם במוסדות רפואיים".

קראו גם:

מבית החולים נמסר: "בחניון הפתוח הציבורי, שמונה מעל 2,000 מקומות, התשלום הוא יומי, 30 שקלים ליום, כאשר ניתן לצאת ולחזור ללא תשלום נוסף. בחניון המקורה 'מגדל האשפוז' התשלום הוא 24 שקלים לשעה הראשונה, כל רבע שעה נוספת - 6 שקלים,

7 צפייה בגלריה
עין כרם. הכי יקר
עין כרם. הכי יקר
עין כרם. הכי יקר
(צילום: שלו שלום)

חניה יומית - 54 שקלים. בחניון 'ישפרו', שהוא חניון פרטי - שעה ראשונה 30 שקלים, כל רבע שעה נוספת 5 שקלים, ומקסימום 70 שקלים ליום. 20 דקות ראשונות פטורות מתשלום.
"בהתאם להנחיות משרד הבריאות - יש חניה חינם לנכים, חולי סרטן, חולי דיאליזה, חולים המאושפים מעל שבועיים. בנוסף חניה חינם לחיילים וכן ליולדות (מלידה ועד שחרור, בחניון הפתוח הציבורי בלבד). יש גם מטופלים הזכאים להקלות או פטור מתשלום בהתאם לקביעת עובדי השירות הסוציאלי".

הדסה הר הצופים

(דוח על השמשה, אבל אפשר להגיש ערעור)

א"ש, שמצא חניה בכחול לבן, בסמוך לחדר היולדות, קיבל קנס מהעירייה, אף שהפעיל פנגו באזור 'קמפוס הר הצופים' (שהרי מדובר בבית החולים האוניברסיטאי). לאחר הגשת ערעור הדוח בוטל, אבל אז התברר שיש פקח אחר שנתן דוח נוסף, ביום שלמחרת, מאותה סיבה, אך לא טרח להשאיר עותק. סוף טוב: גם הדוח הזה בוטל. עו"ד חיים נרגסי, התובע העירוני בכיכר ספרא, אמר בעבר ל"ידיעות ירושלים" כי מדי שנה ניתנים כ־300 אלף דוחות חניה בעיר, כ־100 אלף בקשות לערעורים מוגשות מדי שנה, מתוכן מאושרות בין 30 ל־40 אחוז מהבקשות.

7 צפייה בגלריה
הר הצופים. צפו לדוח
הר הצופים. צפו לדוח
הר הצופים. צפו לדוח
(צילום: שלו שלום)

על השאלה מה עושים אם רוצים לבטל דוח, בטענה של מקרה חירום רפואי למשל, הוא השיב "יש להגיש את הבקשה באופן מקוון ולצרף לערעור כמה שיותר הוכחות שמעידות על הטענות שלך שהדו"ח לא מוצדק. צילמת תמונה? תשלח. היה לך מקרה חירום רפואי? צרף מסמך המעיד על כך. צריך לזכור שהפקח לא יודע את כל הפרטים שאתה יודע, אין צורך לכעוס עליו. אם היו לך נסיבות אישיות מיוחדות שאילצו אותך לבצע את עבירת החניה, ואנו נגיע למסקנה שהנסיבות מוצדקות - הדו"ח יבוטל".
מבית החולים נמסר: "בחניון, שמונה מעל 800 חניות, התשלום הוא 30 שקלים ליום. ניתן לצאת ולחזור במהלך היום ללא תשלום נוסף. 20 הדקות הראשונות פטורות מתשלום.
בהתאם להנחיות משרד הבריאות - יש חניה חינם לנכים, לחולי סרטן, חולי דיאליזה, חולים המאושפים מעל שבועיים. בנוסף חניה חינם לחיילים וכן ליולדות (מלידה ועד שחרור, בחניון הפתוח הציבורי בלבד). יש גם מטופלים הזכאים להקלות או פטור מתשלום בהתאם לקביעת עובדי השירות הסוציאלי".

שערי צדק

(יש מי שלוקחים בחשבון את המחיר)

בתו של הרב אברהם סתיו היתה מאושפזת במשך שבועיים במחלקת הילדים של המרכז הרפואי 'שערי צדק'. ביום ראשון, לאחר השחרור מבית החולים, הרב סתיו סיפר בכנות כי אף שהשיקול העיקרי הוא כמובן איכות הטיפול הרפואי, גם מחיר החניון נלקח בחשבון.

7 צפייה בגלריה
חניון שערי צדק. מחסור בחניה
חניון שערי צדק. מחסור בחניה
חניון שערי צדק. מחסור בחניה
(צילום: שלו שלום)

"קשה לי למתוח ביקורת כשאני לא מכיר את השיקולים ואת החלופות", אמר. "אני יכול לספר מזווית אישית שכאשר הייתי צריך לבחור היכן להתאשפז עם הילדה, החניה הזמינה והזולה באופן יחסי ב'שערי צדק' היתה שיקול רציני בבחירה. בהמשך התאהבתי גם בצוות של מחלקת ילדים ובארגוני המתנדבים, כך שאני שמח שבחרתי במקום - אבל עניין החניה בהחלט עשוי להיות אבן נגף שמטה את הכף".
מבית החולים נמסר: "המרכז הרפואי 'שערי צדק' מפעיל מערך חניה רחב לטובת המטופלים המגיעים לטיפול ובני המשפחה. לטובת בעלי מוגבלויות ובעלי תו נכה - הוספו מקומות חניה רבים ברחבי המתחם, בדגש על קירבה לכניסות השונות ל'שערי צדק'.

7 צפייה בגלריה
ביה"ח שערי צדק
ביה"ח שערי צדק
ביה"ח שערי צדק
(צילום: עמית שאבי)

עלות החניה: מחיר חניה יומי בחניונים הפתוחים במתחם שערי צדק - 30 שקל ליום. מחיר חניה יומי בחניון התת־קרקעי החדש - 35 שקל ליום.
"למטופלים במחלות הסרטן - יש חניות שמורות בחניון התת־קרקעי ללא עלות. מטופלי דיאליזה - 4 חניות חינם שמורות בחניון רחבת המיון הסמוך למכון הדיאליזה ובנוסף אישור חניה חינם בשני החניונים.
"יולדות - חניה חינם בחניון הפתוח ל־5-3 ימים, ולבני משפחה של מאושפזים יש אישור חניה חינם בחניון הפתוח למאושפזים מעל 14 ימים".

7 צפייה בגלריה
טבלת מחירי החניות
טבלת מחירי החניות
טבלת מחירי החניות

הרצוג

(החניון הפסדי, אין חניה חינם)

במרכז הרפואי הרצוג תמהיל מטופלים שונה לגמרי מאשר ב'שערי צדק' ו'הדסה', לכן אין במקום הרבה מבקרים, ולדברי הנהלת בית החולים, "החניון הפסדי". זו גם הסיבה שמטופלים כרוניים מקבלים הנחה אבל עדיין נדרשים לשלם, בניגוד לשאר המרכזים הרפואיים בעיר.

7 צפייה בגלריה
הרצוג. גם חולים כרוניים משלמים
הרצוג. גם חולים כרוניים משלמים
הרצוג. גם חולים כרוניים משלמים
(צילום: שלו שלום)

מבית החולים נמסר: "החניון מכיל כ־150 מקומות חניה, כולל חניות נכים, והמקום מנוהל על ידי חברת 'ימית'.
"מחיר החניה הוא 30 שקל ליום לאורחים. מטופלים אמבולטוריים משלמים 10 שקל ליום חניה.
"אין תשלום לפי שעה, מאחר שהדבר היה מייקר את החניה. כזכור מחיר חניה בירושלים הוא בממוצע כ־20 שקל לשעה. יש 'זמן חסד' של 10 דקות - כניסה ויציאה ללא תשלום לצורך הורדה או איסוף".

איפה אתם יכולים לחנות בזול?


ידעתם שיש מרכזים רפואיים שיכולים לגבות מחיר מקסימלי ליום חניה, ושהם מחויבים להעניק חניה בחינם לחלק מהמבקרים? מדובר בבתי החולים הממשלתיים, שעליהם חלות הנחיות של משרד הבריאות בנושא. אלא שבירושלים אין בית חולים ממשלתי, אבל אם אתם מטופלים ב'איכילוב' שבתל אביב או ברמב"ם שבחיפה, כדאי לכם לדעת את ההטבות שמגיעות לכם.
עו"ד הדס יעקובסון, מנהלת רגולציה במועצה לצרכנות, מסבירה למי מגיע לחנות בחינם: "מטופלים אמבולטוריים (אשפוז יום) בדיאליזה ובמחלקה האונקולוגית, מטופלים אמבולטוריים אחרים שנדרש מהם להגיע בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע לבית החולים (כולל מלווים), הורים לפגים מאושפזים, משפחות המבקרות חולים המאושפזים למעלה מחודש ימים, משפחות חיילים מאושפזים, עובדי משרד הבריאות, אנשים המחזיקים בתו חניה לנכה, רכב צבאי בתפקיד ועוד".
כמו כן אין צורך בתשלום במקרה שבו יוצאים מבית החולים עד 30 דקות מרגע הכניסה לחניון. במועצה לצרכנות מדגישים כי הפטור בכל המקרים שצוינו ניתן עבור רכב אחד בלבד לזכאים. מה שנקבע בנוסף הוא שגם בחניונים הסמוכים לבית החולים נדרש מההנהלה להגיע להסכמים עם המפעילים לגבי הפטור לכל המבקרים שהוזכרו. הבעיה היא שלא תמיד ברור מה נחשב לחניון קרוב, ולכן בשטח הדרישה הזאת לא תמיד מיושמת.
אחד הרעיונות שעלו היה להוזיל משמעותית את דמי החניה בחניוני בתי חולים. אבל אז עלה חשש כי במקומות מבוקשים במרכזי ערים הציבור הרחב יתנפל על מקומות החניה. החשש הזה הוא גם מה שמונע מליישם באופן מלא את דרישת משרד הבריאות למחיר חניה יומית מקסימלי של 25 שקל. בפועל גובים יותר, ועו"ד יעקובסון מסבירה מדוע זה קורה: "על מנת למנוע מצב שנהגים שאינם באים לבתי החולים יחנו בחניה כי היא זולה משמעותית מהסביבה - יש לעיתים אישור לחרוג מהמחיר של 25 שקלים, כדי להתאימו לעלות החניה באזור".
דוגמה לכך היא 'איכילוב' בתל אביב, אף שזהו מרכז רפואי ממשלתי, שבו גובים 18 שקל לשעה, ו־80 שקל ליום שלם. מדוע? כי מדובר במרכז רפואי עם חניה מסודרת שנמצאת במתחם מרכז ויצמן. חניון ויצמן משרת את כלל הציבור, וזה ההסדר שהחניון והנהלת 'איכילוב' הגיעו אליו לגבי מבקרים, בין היתר בשל מחירי החניה הגבוהים בלב תל אביב. בעלי תו נכה יכולים לקבל כאן פטור מתשלום בהתאם לשעות הטיפול שלהם.
  • אלינור פבריקר סייעה בהכנת הכתבה