ירושלים שקטה: מלבד קולות מטוסי הקרב החולפים מעל העיר, ניתן לומר בזהירות כי בפתחו של השבוע הרביעי למלחמת עזה, העיר ״זוכה״ לנהל שגרה מתוחה אך עקבית ומצומצמת. יותר ויותר בני אדם נראים ברחובות בימים האחרונים, אפילו הפקקים חזרו.
3 צפייה בגלריה
לוחמי יחידת המסתערבים
לוחמי יחידת המסתערבים
לוחמי יחידת המסתערבים
(צילום ארכיון: לירן תמרי)

אז מה קורה ברחבי העיר? מה סגור ומה פתוח? למרות הניסיונות לחזרה לשגרה מלאה, החל מהשעה 16:30 העיר הופכת לסוג של עיר רפאים ואנו מקבלים תזכורת למציאות בה אנחנו חיים.
מה הסטטוס של ירושלים בפיקוד העורף? נכון לעכשיו ירושלים מוגדרת "צהובה" — פעילות חלקית. מלבד הגבלת ההתקהלויות אותן ניתן לקיים עד 1,000 אנשים. על כלל מקומות העבודה לא חלות הגבלות אך בפיקוד הערוף מדגישים כי ״יש לבחור ולהכין את המרחב הכי מוגן שיש, להכיר את זמן ההתגוננות (זמן הכניסה למרחב המוגן), לוודא שמכירים את אמצעי ההתרעה, ולהכיר את הכללים של התנהגות מצילת חיים בעת קבלת התרעה״.
3 צפייה בגלריה
הגימנסיה העברית ירושלים
הגימנסיה העברית ירושלים
הגימנסיה העברית
(צילום: רועי אלמן)

מה קורה במערכת החינוך? רוב בתי הספר בירושלים חזרו לפעילות רגילה ובמתכונת כמעט מלאה. החזרה נעשית בהדרגה ומדי יום יותר ויותר מוסדות חינוך נפתחים מחדש. בהמשך להנחיות פיקוד העורף שפורסמו אמש (מוצ״ש) נמסר מעיריית ירושלים נמסר כי ״ימודים בירושלים החל ממחר - ההנחיות המעודכנות של פיקוד העורף בנוגע לירושלים אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, מלבד החובה לוודא שיש מבנה תקני, גם ללא ממ״ד, או מרחב מוגן בטווח של דקה וחצי ממקום הימצאות הלומדים. ככלל, הלימודים יתקיימו כסדרם, ובמקומם המקורי. מידע לגבי כל מוסד לימוד יינתן על ידי המנהלים וגם דרך פניה למוקד 106. כל הגבלות ההתקהלות אינן חלות על מוסדות חינוך המשמעות: מוסדות החינוך ימשיכו לפעול כרגיל״.
מה קורה במכללות ובאוניברסיטאות? פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"ד נדחתה ל-3 בדצמבר 2023, נוכח האחוז הגבוה של מגויסים למילואים בקרב הסטודנטים, הסטודנטיות והסגל.

3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
(צילום: רועי אלמן )

מה קורה בתחבורה ציבורית? מאז פרוץ המלחמה, הרכבת הקלה פועלת בתדירות רגילה וללא שינוי. כך גם קו הרכבת המהיר לתל אביב ששומר על לוח זמנים שגרתי. קווי האוטובוסים בירושלים עדיין פועלים במתכונת חלקית ובתדירות נמוכה מהרגיל — אך רובם נמצאים במגמת חזרה לפעילות מלאה. שינויים אחרונים שפורסמו: קו 62 – יפעל בתדירות של כל 10 דק' בין השעות 05:00-15:30. קווי 504,531,31,71,72,74,75,77 – יופעלו בתדירות מלאה כפוף לזמני כניסת השבת. קו 78 – יפעל בתדירות של כל 12 דק' החל מהשעה 05:30-15:30.
קניונים ומסחר – מרכזי הקניות בירושלים חזרו לפעילות בשעות מצומצמות ופועלים עד סביבות השעה 19:00. שני הקניונים הגדולים ״עזראלי״ במלחה ו״הדר״ בתלפיות פתוחים — אך לא כל החנויות עדיין פתוחות ומומלץ להתעדכן לפני ההגעה. ברחובות ניתן להבחין ביותר ויותר עסקים קטנים פותחים את שעריהם מדי יום, אך גם מסיימים את היום מוקדם.
תרבות ומוזיאונים – רוב המוזיאונים בעיר נפתחו, בשעות מוגבלות ומציעים מגוון של פעילויות חינם לילדי ירושלים וילדי הצפון והדרום.
בתי קפה ברים ומסעדות – רובם המכריע של בתי הקפה בירושלים חזרו לפעול אך במתכונת מוגבלת. למרות שעות הפעילות המצומצות, הקהל מצביע ברגליים והם מלאים בלקוחות. בעוד שעות הפתיחה בבוקר נשארו אותו הדבר, רוב בתי הקפה סוגרים את השירות כבר בסביבות השעה 17:00 בערב. בגזרת המסעדות המצב יותר קשה, כאשר מרביתן עדיין לא חזרו לפעילות.
מזרח העיר – מאז פרוץ המלחמה מתקיימות הפרות סדר עקביות בשכונות מזרח ירושלים. ההפרות מלוות באלימות רבה וכוללות יידויי אבנים, בקבוקי תבערה וירי של זיקוקים לעבר כוחות הביטחון ואף לעבר בתי חולים. משטרת מחוז ירושלים בשיתוף משמר הגבול פועלים מדי יום במוקדי ההתפרעויות ובמקביל עצרו עד כה למעלה מ-40 תושבי מזרח העיר החשודים בפרסום דברי הסתה ותמיכה בטרור.

עוד בחדשות:

בתוך כך, במרכז העיר פועל כבר שלושה שבועות ברצף, החמ״ל האזרחי הירושלמי — המספק למשפחות המפונים מרחב בטוח עם סדנאות ופעילויות, זאת לצד ציוד של ביגוד, משחקים ופריטים חיוניים נוספים, הניתנים למפוני המלחמה ללא תשלום. החמ"ל מופעל על ידי האיחוד הירושלמי, הבית המשותף, התעוררות וקבוצות סטודנטים. הוא הוקם מיד עם פרוץ המלחמה, ושוכן ברחוב מנורה 3, במתחם בתי ספר לאמנויות, סמוך לבית העם ולרחוב בצלאל.
פורסם לראשונה: 03:28, 29.10.23