הוריה של תלמידת בית הספר היסודי “נווה עציון” תובעים את עיריית ירושלים לאחר שלטענתם זו התרשלה בהנגשת בית הספר עבור בתם. בכתב התביעה דורשים ההורים מהלך מיידי לביצוע של הנגשה וכן קבלת פיצויים על סך 2,500,000 שקלים. מנגד, בעירייה טוענים כי בוצע ניסיון לקדם את הנושא וכי עד כה, לא התקבלו במחלקת הנגישות המסמכים הרפואיים הנדרשים, דברי מינהל החינוך.
3 צפייה בגלריה
ילדה מוכה בוכה - תמונת פייסבוק
ילדה מוכה בוכה - תמונת פייסבוק
תובעת את העירייה
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

בתביעה מציינים הוריה של התלמידה כי ״בית הספר היסודי אינו נגיש לצרכיה של התובעת, תלמידה נכה 188% , המתמודדת בגבורה עם מחלת ה-CMT (טרופיה שרירית פרונאלית), מחלה פרוגרסיבית חשוכת מרפא. עיריית ירושלים מפרה את החובות החלות עליה בנגישות, לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וגוררת רגליה מלבצע את ההסדרים הנדרשים שיאפשרו שוויון זכויות אמיתי בקבלת שירותי חינוך, כחלק בלתי נפרד מן השירותים הניתנים לציבור כלל התלמידים״.


״התרשלות בעלי תפקיד עולה לכדי הפקרות של ממש״, נכתב בכתב התביעה. ״כדי להקל אפילו במעט על מצבה הרפואי של בתם הנכה, שמחמיר ומתדרדר מדי יום, ולאפשר לה להשתלב כאחת האדם כשווה בת שווים, על אף מחלתה הקשה שתוקפת את גופה - מעוזם האחרון של הורי התלמידה הוא לפנות לקבלת סעד דחוף מבית המשפט הנכבד, ולהיעזר במנגנון הביקורת השיפוטית ובאמצעים האופרטיביים המצויים בידיו, למען יתן מסמרותיו להשלכות אדישותם של בעלי תפקיד בהיבטי חינוך, תרבות וחברה כלפי ערך השוויון, ולמען עצירת ההפקרות במרחב הציבורי על ידי מאיישי תפקיד ששכחו את חובתם הציבורית באיוש תפקידים ציבוריים אליהם הגישו מועמדותם״.

העירייה: ״למרות שביקשנו, לא קיבלנו מסמכים״


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים משקיעה מאמצים רבים במתן מענה מיטבי לכל פנייה בתחום הנגישות, בפרט כשמדובר בנגישות לילדים עם מוגבלות לבתי הספר. מינהל החינוך בעיריית ירושלים מקיים קשר עם המשפחה כדי לקדם את ההנגשה הפרטנית הנדרשת במטרה להבטיח שהיא תבוצע בצורה הטובה ביותר ובהתאם לצרכי התלמידה. לאורך כל התהליך, העירייה נקטה במגוון צעדים והייתה בקשר עם המשפחה בניסיון לקדם את הנושא. עד כה, לא התקבלו במחלקת הנגישות המסמכים הרפואיים הנדרשים, למרות פניות חוזרות ונשנות ונסיונות חוזרים מצדנו לקדם את קבלת המסמכים. המסמכים הללו חיוניים לצורך קביעת ההתאמות הדרושות. ברגע שיתקבלו האישורים הנדרשים, עיריית ירושלים תפעל להשלמת הטיפול הנדרש״.
מעו"ד לירון אבלי, מומחית בנגישות ומקרקעין, המייצגת את התלמידה נמסר בתגובה: "אנו מצטערים על תגובת העירייה כאילו לא הגיעו לידיה המסמכים הרפואיים הנדרשים, שעה שכתב התביעה, המדבר בעד עצמו, מפרט כיצד נמסרו המסמכים לעירייה שוב ושוב לאורך שנים וללא כל מענה, עד שלא נותר בפני התלמידה ומשפחתה כל ברירה אלא לפנות לערכאות על מנת לאפשר לתלמידה לקבל נגישות.

3 צפייה בגלריה
עו"ד לירון אבלי
עו"ד לירון אבלי
עו"ד לירון אבלי
(צילום: וירה חרופה)

ועדת זכאות ואפיון מתקיימת בכל רשות מקומית, ותפקידה לקבוע את רמת התפקוד והצרכים של תלמידים העולים לכיתה א'. ראיות התביעה מוכיחות כי מסקנות הוועדה ומלוא המסמכים הרפואיים הרלוונטיים הוגשו כנדרש עוד במהלך שנת 2019.
לא בכדי מפרט דוח מבקרת העירייה את כשליה המתמשכים של העירייה בנושא וקובע חד משמעית כי תפקוד העירייה בנושא הנגשת מוסדות חינוך – לקוי, וכי היא אינה עומדת בדרישות החוק. יש להצטער על כך שבמקום לטפל בעניין בוחרת העירייה להמשיך בחוסר המעש שאיפיין את פעולתה בנושא עד כה.
אנו תקווה כי כעת תיאות העירייה להסדיר את עניין הנגישות בכלל ואת עניינה של מרשתי בפרט בתיאום עם משפחתה, וכן לפצות את המשפחה על הטרחה והסבל המיותרים שנגרמו להם, ותחסוך את הצורך לברר את העניין בערכאות״.
פורסם לראשונה: 06:00, 14.10.24