מאז תחילת שנת הלימודים יושב נער בן 13 בבית, זאת לאחר שבעירייה סירבו לבקשת הוריו לשבץ אותו בתיכון בהימלפרב או בהרטמן.כידוע, חוק חינוך ממלכתי מעניק להורים את הזכות לבחור את זרם החינוך שבו ילמדו הילדים. ההורים יכולים לבחור בין בית ספר ממלכתי, בית ספר ממלכתי־דתי, בית ספר פרטי או חינוך ביתי. הזכות אינה מקנה להורה בחירה של מוסד החינוך הספציפי שבו ילמדו ילדיו, ולכן נוצר מצב שבו יש רישום רב לבתי ספר איכותיים ומאבק אינסופי בין הרשויות המקומיות להורים בניסיון למלא את מוסדות החינוך שהביקוש להם קטן יותר.
2 צפייה בגלריה
הילד שממתין בביתו לשיבוץ
הילד שממתין בביתו לשיבוץ
הילד שממתין בביתו לשיבוץ
(צילום: פרטי)

אביו של הילד, המכהן כיועץ תקשורת ותיק ומוכר במערכת הפוליטית, אמר השבוע ל"ידיעות ירושלים" כי בשנה שעברה במהלך תקופת הרישום ביקש הבן לרשום את העדפותיו. באופציה ראשונה ושנייה הוא ביקש ללמוד בהימלפרב או בהרטמן. "כל התלמידים קיבלו את תוצאות השיבוץ בחודש מאי", אומר האב. "אנחנו קיבלנו באיחור של כחודשיים שיבוץ ל'פלך בנים'. אמרנו לכל אורך הדרך שזה לא מתאים לו ולא תואם חברתית את אורח חייו".
במשפחה מאשרים כי בטופס הרישום הם ציינו את 'פלך' בעדיפות שלישית, אבל הבינו בהמשך כי מדובר במוסד חינוך שאינו מתאים לבנם. "התייעצנו עם מנהל בית הספר, הגיבור יוסי הרשקוביץ ז"ל, שנהרג במלחמה. הוא אמר במפורש שבית הספר הזה לא מתאים לו והסכים איתנו שלא שולחים ילד למקום שהוא לא רוצה ללמוד בו.
"מאחר שהבן שלנו לא התקבל לאופציה הראשונה, שהיא הרטמן, ביקשנו שהוא יתראיין לאופציה השנייה שביקשנו - הימלפרב. ציינו כי 'פלך' אינו אופציה וכי כתבנו את ההעדפה הזאת משום שאנחנו חייבים להכניס אופציה נוספת בבחירה. לאחר פניות לכל הגורמים, הודיעו לנו ב־22 באוגוסט כי אין מקום בבתי הספר הללו".


לטענת ההורים, מי שאשמים במצב הם אנשי מנח"י, ששיגרו את השיבוץ באיחור. "אם היינו היינו מקבלים שיבוץ בזמן, בחודש מאי כמו כל התלמידים האחרים, היינו יכולים לערער, כי בזמן הזה היה מקום בבתי הספר הללו. תלמידים רבים התקבלו לאחר ערעור בזמן", הבהיר האב, והוסיף: "אנחנו כבר מספר חודשים מנסים שהילד יתקבל לבתי הספר הללו, אך כל הנסיונות שלנו כשלו. גם הפניות למשרד החינוך ולעיריית ירושלים עלו בתוהו ולא הועילו".

2 צפייה בגלריה
יוסי הרשקוביץ ז״ל
יוסי הרשקוביץ ז״ל
יוסי הרשקוביץ ז״ל
(צילום: מהרשתות החברתיות)

בחודשים שחלפו מאז תחילת שנת הלימודים הנער משתדל להשלים את חומר הלימוד בעצמו. לדברי אביו, "כואב לי שהוא יושב בבית ונאלץ להיעזר בשיעורים פרטיים על מנת שלא ייווצר פער למידה. אני דורש מעיריית ירושלים להתעשת במהרה על מנת שהילד יחזור ללמוד כמו כל ילד רגיל במדינת ישראל. מעבר לכך שהוא מעדיף את בתי הספר האחרים משום שיש לו חברים בהם וכל פעילות חייו נמצאת בצופים שהילדים הללו לומדים שם, אני מתמודד עם מציאות בלתי אפשרית. שני ילדיי משרתים בצבא בתקופת המלחמה ונולדה לי בת תשיעית והילד שלי בבית, ואני צריך להתמודד מול העירייה, עם בירוקרטיה של תחנות רוח".
מעיריית ירושלים נמסר: "התלמיד קיבל שיבוץ לבית ספר אחד מתוך ארבע האפשרויות שבחר, בהתאם לנוהל המוכר והמקובל, שתקף לכלל התלמידים והתלמידות בירושלים. למשפחה עמדה הזכות לערער על השיבוץ בפני משרד החינוך, וכך היא עשתה, ומשרד החליט לדחות את הערעור. לאורך כל הדרך מינהל החינוך היה בקשר רציף עם המשפחה ושותף לתהליך שיבוצו של התלמיד, וכך הוא ימשיך ללוותו ולסייע לו עד למציאת מסגרת לימודים מתאימה".