לא רק מחיר הנסיעה ברכבת התייקר, אלא גם נסיעות שלמות עלולות לגרום לנזק כספי בעקבות תופעה חדשה ומרגיזה של כיוסים. כך גילתה נוסעת ברכבת הקלה בירושלים, אשר הארנק שלה נגנב בחסות הדוחק. רק בזכות התושיה של בני משפחתה אותרו תרו צילומים של החשוד בגניבה, ולאחר שהמשטרה איתרה ועצרה אותו, הוא צפוי לעמוד לדין.
לטענת תושבים ופעילי ציבור מדובר כבר בתופעה והם דורשים ממשרד התחבורה לכפות על מפעילת הקו האדום להגביר את תדירות הנסיעה, מה שיקשה על גנבים וגם על מי שמטרידים מינית בחסות הצפיפות הבלתי נסבלת.
אולי יעניין אתכם:
"עקצו אותי ב-2,000 שקל"
"ביום רביעי שעבר, עשיתי טעות ונכנסתי לרכבת הקלה כשהיא עמוסה כקופסת סרדינים", סיפרה ל"מיינט ירושלים" רחל גבירץ, תושבת העיר. "עבריין פתח את התיק שלי, הוציא ממנו את הארנק, סגר אותו כדי שלא אבחין בגניבה, ירד בתחנה המרכזית והחל לחגוג על כרטיסי האשראי שלי ועקץ אותי בכ-2,000 שקלים. רק כשהגעתי הביתה, הבחנתי בהתראות של חברות האשראי, וכשבאתי לקחת את הארנק כדי להיכנס לאפליקציה, ראיתי שהארנק נגנב".
לטענת גבירץ, כאשר היא התקשרה למוקד הלקוחות של מפעילת הקו האדום, "ענו לי באדישות שאין להם שום כוונה לבדוק במצלמות ורק לאחר הפצרות הנציגה הסכימה לרשום את מספר הטלפון שלי, אם ארנקי יימצא.
"כשסיפרתי למכרים ומשפחה את האירוע, מסתבר שזה קורה הרבה לאחרונה, בחסות הדוחק. פקח ברכבת שהראיתי לו תמונה של הגנב סיפר שהוא תפס אותו על חם, מנסה לכייס טלפון מנוסע. הוא עשה לדבריו את הדבר היחיד שהוא יכול לעשות - זרק אותו מהרכבת. אבל אנשים לא מתלוננים כי זו 'עבירה קטנה', כי הם חשים אשמה, כי הם לא מאמינים שזה יעזור ועוד. בקיצור, לא רק שדופקים אותנו עם הדוחק, המחירים והשירות הגרוע, אנו חושפים את עצמנו כל פעם מחדש להיות קרבנות לפשעים".
אבל הנוסעת סירבה להחריש, ובעזרת עבודת בילוש קצרה, איתרה את אחת החנויות בהן הגנב השתמש בכרטיס האשראי שלה, השיגה תיעוד שלו, והתלוננה במשטרה. "לשבחם ייאמר שתוך שעות החשוד נעצר".
מחברת כפיר נמסר: "אנו מצרים עמוקות על המקרה שאירע לנוסעת ברכבת הקלה, ומביעים הזדהות מלאה עם תחושותיה של רחל. גניבה היא עבירה פלילית שפוגעת בביטחון האישי של כל אחת ואחד, ואיננו מקלים בכך ראש. לצוותי הביטחון של הרכבת הקלה והפקחים אין סמכות אכיפה פלילית - הם אינם יכולים לעכב, לחפש או להרחיק אדם שאינו מהווה סכנה בטחונית. סמכות זו שמורה למשטרת ישראל. הדרך היחידה לטפל בכך היא באמצעות תלונה של הנפגעת לרשויות החוק, כפי שנעשה במקרה הזה. נמשיך לשתף פעולה עם המשטרה ולהעמיד לרשותה את כל חומרי התיעוד".
יצוין, כי כי בחברה לא השיבו על השאלה מדוע לאחר שהמתלוננת פנתה, הם לא טרחו בעצמם לבדוק את מצלמות האבטחה, להתלונן במשטרה ולמסור את תמונתו של החשוד במעשה, כדי לצמצם את תופעת הגניבות.
מהמשטרה נמסר: "מיד עם קבלת דיווח על מקרה גניבה, הוזעקו שוטרים למקום ונפתחה חקירה במהלכה אותר ונעצר החשוד במעשה. במהלך פעולות המשטרה, הוארך מעצרו של החשוד במספר ימים שלאחריהם, שוחרר בהחלטת בית משפט וכנגד חשוד זה צפוי כתב אישום".
"גן עדן לכייסים ומטרידים"
יצוין, כי ברשתות החברתיות היו לאחרונה דיווחים ולפיהם בעיית הגניבות בחסות הצפיפות ברכבת הקלה, הפכה לתופעה רחבת היקף. על כך אמרו במשטרה: "לצד טיפול נחוש בעבריינים אלו המנצלים הזדמנות הנקראת בדרכם, חשוב כי הציבור ישמור על ערנות רבה בעת הימצאות בסביבה הומת קהל המשמשת 'קרקע פוריה' למעשים אלו". במחוז ירושלים גם סיפרו המלצות כיצד לצמצם את הסיכון לגניבה (ראו טבלה).
דקלה אלון, פעילת ציבור מרמות הנאבקת לשיפור התחבורה הציבורית בעיר, טוענת כי הצפיפות ברכבת הקלה, הפכה מזמן מתופעה לא נעימה, למצב שגם מקל על גנבים ומטרידים וגם מרחיק נוסעים, ובהם נשים, קשישים, ילדים ובעלי מוגבלות.
"למען האמת אני נמנעת חד משמעית משימוש ברכבת הקלה בשל הצפיפות ואי הנוחות", אמרה השבוע. "אני לא מתפלאת על התופעה וכן על מעשים מגונים שנעשים במהלך הנסיעה. מה שאני יכולה זה לקרוא לתגבר את תדירות הרכבות, ולהציב אנשי בטחון בקרונות".
מתי החלטת לעזוב את הרכבת ועברת לנסוע רק באוטובוסים?
"לפני מספר שנים בשל העומס הרב הבנתי שנסיעה בקו האדום כלל אינה מתאימה לי".
סיון שמואלוביץ', מנכ"לית "15 דקות - ארגון צרכני התחבורה בישראל": "מאז הארכת הקו אנו עדים לירידה בתדירות ובאמינות, ועלייה בצפיפות, שהיתה גבוהה גם קודם לכן, וכעת הפכה לבלתי נסבלת, עד כדי כך שבשעות השיא לא ניתן כלל לעלות לקרונות בחלק מהתחנות. אנו קוראים למשרד התחבורה, לעיריית ירושלים ולצוות תכנית אב לתחבורה להגדיל את תדירות הנסיעות ולשפר את השירות".
"התדירות הנמוכה של הרכבת הקלה והצפיפות הבלתי נסבלת בתוכה הפכו אותה לגן עדן לכייסים ולמטרידים", אומר יוסי סעידוב יו"ר המינהל הקהילתי בקטמונים, ומייסד "15 דקות", "נוסעי התחבורה בציבורית מצפים לשמוע את קולו ואת התערבותו של ראש העירייה, משה ליאון".
"חבלי לידה טבעיים"
ממשרד התחבורה נמסר: "מבדיקות אחרונות שבוצעו עולה כי תדירות הרכבת הקלה בירושלים משתפרת בהדרגה. כיום התדירות בקו עומדת על כ-6 דקות. אמנם הייתה אפשרות לבצע תקופת הרצה ארוכה יותר, אך החלטנו שלא לעכב את פתיחת הקו כדי לאפשר לציבור בירושלים ליהנות מהשירות החדש והיעיל בהקדם האפשרי. אנו מכירים בכך שהשירות החדש עובר חבלי לידה טבעיים, כמקובל בפרויקטים תחבורתיים מורכבים".
יצוין, כי במשרד סירבו להשיב מתי תשתפר התדירות ברכבת ומצוות תוכנית אב לתחבורה לא נמסרה תגובה.