רעידת אדמה בחברה להגנת הטבע: לאחר הכרזתו של ראש העירייה משה ליאון על תוכנית הבנייה העתידית ברכס לבן הודיעו ראש צוות תכנון קהילת ירושלים יעל אלישר ונציגת הגופים הירוקים מטעם החברה לירון דין כי הן מתפטרות מתפקידיהן. ההחלטה התקבלה בעקבות הודעה על תמיכה בתוכנית שיצאה מטעם ההנהלה הארצית של החברה להגנת הטבע. דין עובדת כחמש שנים בעמותה הסביבתית, ואילו לאלישר ותק של יותר מ־20 שנה בחברה.
3 צפייה בגלריה
המחאה נגד הבנייה ברכס לבן
המחאה נגד הבנייה ברכס לבן
המחאה נגד הבנייה ברכס לבן
(צילום: רפי קוץ)
כפי שפורסם בשבוע שעבר, במסיבת עיתונאים שכינסה העירייה תחת השם 'הבשורה בלבן' הציג ליאון את תוכנית העירייה לבינוי ברכס, ולפיה הדבר יתאפשר רק בקרקעות המופשרות כבר כיום, ששטחן כ־300 דונם, לעומת 800 דונם בתוכנית המקורית. 500 הדונם שהוצאו מתוכנית הבינוי, בעירייה מקווים, יוכרזו גן לאומי. כך או כך, ליאון הצהיר כי התוכנית הקודמת שאושרה בגופי התכנון בטלה ומבוטלת.

מסרבות להשלים

עיקר התנגדותן של הבכירות הפורשות היתה סביב סוגיית הקרקעות המשלימות ברכס עבור פרויקטים אחרים, ודעתן של אלישר ודין בנושא היתה ידועה ומפורסמת. בחודש יוני 2019 כתבו השתיים ב'אקולוגיה וסביבה', כתב עת למדע ולמדיניות הסביבה: "ההחלטה על בנייה או אי בנייה ברכס לבן היא לכאורה על עתיד רכס לבן לבדו. אולם למעשה היא חריצת הגורל של מרחב הרי ירושלים כולו. זאת משום שההסכמה להעמיד אזור כה ערכי וייחודי כקרקע משלימה מכתיבה שיטה של הסבה בלתי פוסקת לבנייה של שטחים פתוחים ערכיים וייחודיים ברובם כדי לתמוך במיזמי התחדשות עירונית".
3 צפייה בגלריה
אלישר
אלישר
אלישר
(צילום: החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע מיהרו לברך על הכרזתו של ליאון כבר ביום שבו פורסמה, "על נכונותו לוותר על תוכניות הבנייה המקוריות ברכס לבן ועל כוונתו לקדם תוכנית חדשה, קטנה ומצומצמת יותר בהיקפה", נכתב בהודעה מטעמה. עוד כתבו כי "אין ספק שמדובר בהצלחה גדולה ובהישג סביבתי מרשים, שהגיעו בזכות מאבק מקצועי וציבורי של שנים רבות". עם זאת בחברה טרחו לציין כי "כאשר תוגש תוכנית חדשה למוסדות התכנון, החברה להגנת הטבע תבחן אותה ואת השלכותיה ותגבש את עמדתה המקצועית ביחס אליה".
3 צפייה בגלריה
משה ליאון מציג את הבשורה בלבן
משה ליאון מציג את הבשורה בלבן
משה ליאון מציג את הבשורה בלבן
(צילום: ארנון בוסאני)


ההחלטה והמהפך

נזכיר כי התוכנית המקורית לבנייה ברכס הציתה מחאה עזה ובגינה הוגשו כ־6,000 התנגדויות, אך רובן נדחו על ידי הוועדה המחוזית והיא אישרה את הבנייה. על החלטה זו הוגשו למועצה הארצית לתכנון ובנייה מספר עררים, רבים מהם סביב הפגיעה בשטחים הפתוחים ובמעיינות. בנוסף היו גם טענות לפגיעה אנושה ובלתי הפיכה בבעלי חיים ובערכי טבע בסביבה. עם המתנגדים לתוכנית המקורית נמנו בין היתר נציגי החברה להגנת הטבע, לרבות דין ואלישר שהתנגדו באופן נחרץ לכל תוכנית. אך כאמור בעקבות ההכרזה על התוכנית של ליאון ותמיכת ההנהלה הארצית של החברה הן החליטו להתפטר. דין ואלישר סירבו להתייחס לדברים. גורמים בסביבתן מסרו ל'בונוס' כי בדומה להן ייתכנו עזיבות של בכירים נוספים בקרוב.
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "לחברה להגנת הטבע יש הערכה רבה מאוד לפועלן של יעל ולירון, שהיו שותפות מלאות והובילו להישגים סביבתיים רבים בשמירה על הרי ירושלים".